GunnMag skrev:Hej och tack för svar.
Bromsarnas funktion har jag som sagt koll på, även tekniken för service mm. Det var just beteckningen ABS III som jag undrade över, då jag inte hört om någon motsvarande beteckning för I eller II...
Gunnar
Vet inte om jag förstått dig bättre. Men du är på jakt efter vad de olika generationerna heter samt vilka modeller dom sitter på. Jag blev lite nyfiken så jag har gjort lite mer efterforskningar och kommit fram till följande
ABS 1988 - 1993/94 (96 för K75): Infinner sig endast på K-hojjarna kommer först på K100RS/K1
ABS II 1993/1994 - 2001/2003: Infinner sig på R1100R/RS/RT/GS, R1150GS, R1200C/CL (första årsmodellerna), K1100RS/LT samt första årsmodellerna av K1200LT/RS. (jag har någonstans läst att K1200LT hade en tidig version av integrerade bromsar fast utan Servo men kan inte bekräfta att det stämmer)
CORA BB (även känd som Gen III eller EVO) 2000-2008: Infinner sig på R1150GS/RT/RS/R, R1200GS/RT/R/ST, K1200RS/LT(tegelsten), K1200R/S (första årsmodellerna
Conti MIB/MAB 2006-idag: K1200R/S, R1200GS/RT/R/RS, G310GS/R
Bosch 9M 2009-idag: Lanserades på S1000RR vad jag förstår så är det med detta system som kurv ABS kom in ordentligt. Bosch systemet har vad jag kan se funnits på alla BMW modeller som lanserats efter 2009 förutom G310.
Jag har inte kunnat hitta vad F och G hojjarna (stånkor och twin) hade för system det ser ut som dom hade ett Conti system men jag har inte kunnat hitta någon typbeteckning. Det ser ut som att din har någon variant av Bosch 9M men att få rätsida på vilken som har vad på dessa hojjar är lite knepigt