Krånglande ABS

Krånglande ABS

Inläggav Brutus81 » 2021-05-31/22:25

Har en GS 1200a från 2010. Gjorde vad jag aldrig gjort tidigare och aldrig trodde att jag skulle göra.... Glömde nämligen bort att låset satt kvar på bromsskivan fram, när jag skulle åka iväg. Gasade på lite extra eftersom jag stod parkerad i uppförsbacke och hade packväskor och top-box tungt packade.... Välte genast åt sidan. Fick efter en stund upp hojen igen på hjulen efter ett visst stönande. Låste upp och tog bort skivbromslåset, slog på tändningen igen men då såg jag att varningslampan för bromsarna lyste och det visade sig att ABS-funktionen slutat fungera. Nu fungerar alltså inte ABS-en även om bromsarna fungerar som de skall i övrigt.

Skivbromslåset satt på höger sida och alltså inte där själva ABS-skivan sitter. Det blev en ganska hård smäll då cykeln rullade en liten bit innan låset slog i broms-oket men det finns just inte ngn. synlig skada på bromsoket eller gaffelbenet.

Finns det ngn. som har en ide´ om vad som kan ha hänt och varför inte ABS-en fungerar längre? Är väldigt tacksam för råd då Jag inte kunnat besiktiga MC´n med trasig ABS och körförbud inträder mkt. snart. Tack på förhand!
Brutus81
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-11-16/18:14

Re: Krånglande ABS

Inläggav BmwMats » 2021-05-31/23:32

Tråkigt när sådant händer...

Kontrollera ABS-givaren, så inte kabeln har skadats, att inte givaren sitter felaktigt, det skall vara någon millimeter mellan ändan på givaren till ABS-kransen.

Kransen kanske har deformerats, även om det bara är någon millimeter som den flyttat sig, så att inte givaren känner av den.

Lycka till !

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Krånglande ABS

Inläggav Håkan » 2021-06-01/07:30

Steg ett i felsökning vid ABS fel är att läsa av felkoder som är sparade i styrsystemet.
Jag har en GS-911 för ändamålet, finns du i närheten av Enköping kan jag hjälpa dig.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Krånglande ABS

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-06-01/07:37

Kollat så att hjulet sitter rakt i framgaffel?
ABS-kransen är känslig för skador.
Som du beskriver det så är det stora krafter på gaffel och hjul där det inte ska vara
när det blir tvärstopp.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Krånglande ABS

Inläggav BrooklynS » 2021-06-01/07:43

Du ser förmodligen sensorn och den skall sitta bara någon millimeter ifrån kuggkransen/hålkransen. Den kan ha hamnat ur läge alternativt kabeln ha skadats.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Krånglande ABS

Inläggav Brutus81 » 2021-06-01/19:34

Tack för alla vänliga och intressanta svar!

BMW-Mats, att kabeln eller kransen skulle ha skadats verkar inte troligt då skivbromslåset satt på andra sidan, på höger sida alltså. Har kikat på detta idag och kunde iaf. inte se några skador. Däremot ser det ut som om givaren sitter längre från kransen än endast ngn mm. Det ser mer ut som 3-4 mm. så detta är värt att kolla upp!

Håkan, jag är osäker på vad en GS-911 är... Låter som en Porsche-modell tycker jag men jag gissar att det är ett intstrument att läsa av felkoder med. ;) Jag vore mkt. tacksam för detta och kommer att höra av mig!

Hasse Gustafsson, själva ABS-kransen tror jag inte är skadad men jag tänkte precis som du, att det måste bli en stark vridkraft i gaffelbenen när det plötsligt tar stopp sådär endast på ena sidan. Ingen dum gissning att hjulet kanske inte längre sitter helt rakt i framgaffeln. Skall kollas!

BrooklynS, sensorn sitter definitivt längre än bara ngn. mm. från hålkransen! Tror inte kabeln kan ha skadats då låset satt på andra sidan hjulet men visst kan givaren ha hamnat ur läge. Skall kolla detta!

Som sagt, Tack för alla bra svar! Skall läsa lite mer om ABS-bromssystemet både i en bok jag har och på nätet nu.
Brutus81
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-11-16/18:14

Re: Krånglande ABS

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-06-01/19:43

Kolla med ditt försäkr. bolag om det inte räcker med endast låst
styrlås som godkänd lås.
Personligen använder jag aldrig lås i hjulen.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Krånglande ABS

Inläggav Brutus81 » 2021-06-01/19:46

Hasse Gustafsson skrev:Kolla med ditt försäkr. bolag om det inte räcker med endast låst
styrlås som godkänd lås.
Personligen använder jag aldrig lås i hjulen.


Det är naturligtvis en ide´! Dock är skadan redan skedd, den här ggn. men tack i alla fall!
Brutus81
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-11-16/18:14

Re: Krånglande ABS

Inläggav Brutus81 » 2021-06-02/21:13

Hej igen,
Har kikat närmare på ABS-givaren, kransen och kabeln. Det är inget brott på kabeln och heller inte ngn. skada på själva kransen eller ngn. synlig skada på givaren. Låset satt ju på högra sidan och givare, krans och kabel sitter på vänster sida.
Hursom, givaren sitter ganska långt ifrån kransen, ca. 4 mm. ifrån sitter den.
Är det troligt att själva gaffelbenen, upptill, har vridit lite på sig i sina fästen så att givaren hamnat längre ifrån kransen?
Brutus81
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-11-16/18:14

Re: Krånglande ABS

Inläggav Ecklesiastik » 2021-06-02/22:07

Brutus81 skrev:Hej igen,
Har kikat närmare på ABS-givaren, kransen och kabeln. Det är inget brott på kabeln och heller inte ngn. skada på själva kransen eller ngn. synlig skada på givaren. Låset satt ju på högra sidan och givare, krans och kabel sitter på vänster sida.
Hursom, givaren sitter ganska långt ifrån kransen, ca. 4 mm. ifrån sitter den.
Är det troligt att själva gaffelbenen, upptill, har vridit lite på sig i sina fästen så att givaren hamnat längre ifrån kransen?


Nu har jag dålig koll på avståndet på dessa årsmodeller men ska inte avstånden vara tämligen små. På min k1100 ska det vara typ 0.5mm och samma på min gamla r1150. Vad jag kan se efter en snabbsökning ska R-nine T av liknande årsmodell ha 0,7-1,2mm

Om du nu har flera mm låter det mycket konstigt. Kan vara en tanke att ta din hojj till en verkstad med kompetent mekaniker.

Edit. Kom på att åtminstånne på mina gamla hojjar finns det bladmått i original verktygssatsen för att kolla glappet mellan ABS ringen och givaren. Har du kollat om du har något sådant i din verktygssats?
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Krånglande ABS

Inläggav Olof Eriksson » 2021-06-03/07:09

Är däcket korrekt monterat? Dvs någon distans som blivit fel? Och därav det stora utrymmet mellan givaren och krans.

Om du demonterar däcket så skall givaren skruvas loss först. Dvs så du inte av misstag stöter till den. Har sett en mc reparatör missat detta då jag var inne i verkstaden med min egna mc på lyften bredvid. Mc reparatören gjorde sitt jobb. Gick hem. Sen kom kundtjänstkillen in och skrek att kunden klagar på att hojen larmar på ABS.

Visst det var inte mitt fel. Men jag såg att mc reparatören gjorde fel. Och borde ha sagt något. Men då jag och den andra reparatören mekade med min hoj så ville jag gå under radarn då jag igentligen inte fick vara där.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Krånglande ABS

Inläggav Brutus81 » 2021-06-03/10:27

Ecklesiastik skrev:
Brutus81 skrev:Hej igen,
Har kikat närmare på ABS-givaren, kransen och kabeln. Det är inget brott på kabeln och heller inte ngn. skada på själva kransen eller ngn. synlig skada på givaren. Låset satt ju på högra sidan och givare, krans och kabel sitter på vänster sida.
Hursom, givaren sitter ganska långt ifrån kransen, ca. 4 mm. ifrån sitter den.
Är det troligt att själva gaffelbenen, upptill, har vridit lite på sig i sina fästen så att givaren hamnat längre ifrån kransen?


Nu har jag dålig koll på avståndet på dessa årsmodeller men ska inte avstånden vara tämligen små. På min k1100 ska det vara typ 0.5mm och samma på min gamla r1150. Vad jag kan se efter en snabbsökning ska R-nine T av liknande årsmodell ha 0,7-1,2mm

Om du nu har flera mm låter det mycket konstigt. Kan vara en tanke att ta din hojj till en verkstad med kompetent mekaniker.

Edit. Kom på att åtminstånne på mina gamla hojjar finns det bladmått i original verktygssatsen för att kolla glappet mellan ABS ringen och givaren. Har du kollat om du har något sådant i din verktygssats?


Nej, tyvärr följer det inte med ngt. slags bladmått för att kolla avståndet mellan givare och krans, i verktygssatsen. Det blir nog till att göra som du säger, att ta mc´n till en kompetent verkstad men det brukar vara svårt att få tid såhär års och en bit att åka av och an med. Bor i centrala Stockholm...
Brutus81
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-11-16/18:14

Re: Krånglande ABS

Inläggav Brutus81 » 2021-06-03/10:30

Olof Eriksson skrev:Är däcket korrekt monterat? Dvs någon distans som blivit fel? Och därav det stora utrymmet mellan givaren och krans.

Om du demonterar däcket så skall givaren skruvas loss först. Dvs så du inte av misstag stöter till den. Har sett en mc reparatör missat detta då jag var inne i verkstaden med min egna mc på lyften bredvid. Mc reparatören gjorde sitt jobb. Gick hem. Sen kom kundtjänstkillen in och skrek att kunden klagar på att hojen larmar på ABS.

Visst det var inte mitt fel. Men jag såg att mc reparatören gjorde fel. Och borde ha sagt något. Men då jag och den andra reparatören mekade med min hoj så ville jag gå under radarn då jag igentligen inte fick vara där.


Däcket är def. rätt monterat. All funkade ju som det skulle innan jag försökte köra iväg med låset klantigt nog kvar på bromsskivan.... :roll: Tack i alla fall för förslaget!
Brutus81
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-11-16/18:14

Re: Krånglande ABS

Inläggav nsvka » 2021-06-03/12:02

Hej

Har du kollat så inte höger bromsskiva har slagit sig och gör att kolven trycks in en bit där slaget på skivan uppstod (om det är något) som därefter skickar signal till abs att det är något fel.

Sven-Erik
nsvka
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2010-03-29/20:26

Re: Krånglande ABS

Inläggav Brutus81 » 2021-06-03/12:43

nsvka skrev:Hej

Har du kollat så inte höger bromsskiva har slagit sig och gör att kolven trycks in en bit där slaget på skivan uppstod (om det är något) som därefter skickar signal till abs att det är något fel.

Sven-Erik


Bra ide´ men bromsskivan ser inte det minsta ut som om den skulle ha slagit sig... Det är ett ganska tjockt lager plast runt låset (Abus) som dämpade smällen när det åkte runt och slog i bromsoket, så det blev mer ett rejält dunk än stål mot stål och smällen verkar ha tagit mest i skivans riktning sas. och inte ha gjort att den blivit sned eller slagit sig. Vet inte om en ren smäll mot oket kan orsaka fel i ABS-systemet men det verkar alltså så. Hade hoppats att det fanns ngn. säkring att byta men förstår nu att det inte gör det...

Tack i alla fall för förslaget!
Brutus81
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-11-16/18:14

Re: Krånglande ABS

Inläggav BmwMats » 2021-06-03/14:46

Brutus81 skrev:Tack för alla vänliga och intressanta svar!

BMW-Mats, att kabeln eller kransen skulle ha skadats verkar inte troligt då skivbromslåset satt på andra sidan, på höger sida alltså. Har kikat på detta idag och kunde iaf. inte se några skador. Däremot ser det ut som om givaren sitter längre från kransen än endast ngn mm. Det ser mer ut som 3-4 mm. så detta är värt att kolla upp!


Jag skulle åter vilja påpeka det jag skrev i det första svaret till dig, från mig (och några till) att du kontrollerar så att du får korrekt mått mellan ABS-sensorn och kransen. Har för mig att det borde vara runt 1 (En) millimeter ungefär.

Håkans tips att diagnostisera det med ett diagnosintrument (GS-911) rekommenderas starkt om du har möjlighet att få hjälp av någon med ett sådant.
Men först och främst måste ju givaren ha korrekt mått mot kransen.

Hör av dig när du har justerat givarens läge och du har provat att snurra runt hjulet utan att kransen tar i givaren.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Krånglande ABS

Inläggav Falken » 2021-06-03/21:52

Hej,
Tråkigt att det strular!
Jag har tillgång till diagnosutrustning i närheten av Västberga i Stockholm. Skicka mig ett PM om du vill komma förbi och läsa av eventuella felkoder.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Krånglande ABS

Inläggav Brutus81 » 2021-06-03/22:05

BmwMats skrev:
Brutus81 skrev:Tack för alla vänliga och intressanta svar!

BMW-Mats, att kabeln eller kransen skulle ha skadats verkar inte troligt då skivbromslåset satt på andra sidan, på höger sida alltså. Har kikat på detta idag och kunde iaf. inte se några skador. Däremot ser det ut som om givaren sitter längre från kransen än endast ngn mm. Det ser mer ut som 3-4 mm. så detta är värt att kolla upp!


Jag skulle åter vilja påpeka det jag skrev i det första svaret till dig, från mig (och några till) att du kontrollerar så att du får korrekt mått mellan ABS-sensorn och kransen. Har för mig att det borde vara runt 1 (En) millimeter ungefär.

Håkans tips att diagnostisera det med ett diagnosintrument (GS-911) rekommenderas starkt om du har möjlighet att få hjälp av någon med ett sådant.
Men först och främst måste ju givaren ha korrekt mått mot kransen.

Hör av dig när du har justerat givarens läge och du har provat att snurra runt hjulet utan att kransen tar i givaren.

Mvh BmwMats

Hej Mats,
Du har säkert alldeles rätt i att avståndet mellan givare och krans är av stor vikt. Dessvärre finns det inga justeringsmöjligheter utan givaren sitter helt enkelt fastskruvad i en hållare på gaffelbenet. Det går alltså inte att justera läget på ngt. vis. Det var därför jag undrade om ev. gaffelbenen kunde vridit sig lite, så att avståndet hade ruckats. Hursomhelst, det verkar knappast troligt ändå med tanke på att det inte blev en SÅ kraftig smäll då låset slog i bromsoket. Jag borde fixat detta för längesen men min gamla mor har på senare tid snabbt blivit skröplig och flyttat till äldreboende och detta har tagit det mesta av min tid. Nu har sista dagen för besiktning dessutom passerats, så nu är det bara färd till verkstad eller besiktningsstation som är tillåten. Gissar att jag får bita i det sura äpplet och boka tid på BMW även om de säkert har en viss kö-tid såhär års... Stort tack iaf. för ditt engagemang och dina funderingar. De värmde!
Brutus81
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-11-16/18:14

Re: Krånglande ABS

Inläggav Brutus81 » 2021-06-03/22:09

Falken skrev:Hej,
Tråkigt att det strular!
Jag har tillgång till diagnosutrustning i närheten av Västberga i Stockholm. Skicka mig ett PM om du vill komma förbi och läsa av eventuella felkoder.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk


Hej "Falken", tack för ditt vänliga erbjudande! Jag hade nappat på det direkt om det inte vore för att MC´n nu har passerat sista besiktningsdatum och alltså är det bara färd till verkstad eller besiktningsstation som är tillåten. Borde fixat detta för längesen men har bara inte haft tid och ork. Stort tack i alla fall och vänliga hälsningar!
Brutus81
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-11-16/18:14

Re: Krånglande ABS

Inläggav Olof Eriksson » 2021-06-04/06:29

Att läsa av felkod måste ju kunna likställas med ett verkstadsbesök.

Ta med mobilen och visa tråden för polisen.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Krånglande ABS

Inläggav F800åkare » 2021-06-04/08:56

Ta loss framhjulet, kolla över så att lager är hela, kolla så att axeln är rak. Kolla ev distanser så att allt är helt och rakt, kontrollera att gaffelbenen verkar linjera från sidan, dvs så inget blivit böjt, montera ihop och testa igen. Smällen kan ha satt saker i spänn/flyttat sig.

Sen kanske det finns någon i stockholm med en gs911 eller motoscan som kan komma hem till dig på en kopp kaffe.

Själv jobbar jag och har barnen denna helg, annars hade jag inte haft något mot en hojtur och en kopp kaffe och hade kunna komma bort och kikat med min motoscan.

70-80 mil dagstur är väl lagom? :D
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst