Hasse Gustafsson skrev:Kolla med ditt försäkr. bolag om det inte räcker med endast låst
styrlås som godkänd lås.
Personligen använder jag aldrig lås i hjulen.
Brutus81 skrev:Hej igen,
Har kikat närmare på ABS-givaren, kransen och kabeln. Det är inget brott på kabeln och heller inte ngn. skada på själva kransen eller ngn. synlig skada på givaren. Låset satt ju på högra sidan och givare, krans och kabel sitter på vänster sida.
Hursom, givaren sitter ganska långt ifrån kransen, ca. 4 mm. ifrån sitter den.
Är det troligt att själva gaffelbenen, upptill, har vridit lite på sig i sina fästen så att givaren hamnat längre ifrån kransen?
Ecklesiastik skrev:Brutus81 skrev:Hej igen,
Har kikat närmare på ABS-givaren, kransen och kabeln. Det är inget brott på kabeln och heller inte ngn. skada på själva kransen eller ngn. synlig skada på givaren. Låset satt ju på högra sidan och givare, krans och kabel sitter på vänster sida.
Hursom, givaren sitter ganska långt ifrån kransen, ca. 4 mm. ifrån sitter den.
Är det troligt att själva gaffelbenen, upptill, har vridit lite på sig i sina fästen så att givaren hamnat längre ifrån kransen?
Nu har jag dålig koll på avståndet på dessa årsmodeller men ska inte avstånden vara tämligen små. På min k1100 ska det vara typ 0.5mm och samma på min gamla r1150. Vad jag kan se efter en snabbsökning ska R-nine T av liknande årsmodell ha 0,7-1,2mm
Om du nu har flera mm låter det mycket konstigt. Kan vara en tanke att ta din hojj till en verkstad med kompetent mekaniker.
Edit. Kom på att åtminstånne på mina gamla hojjar finns det bladmått i original verktygssatsen för att kolla glappet mellan ABS ringen och givaren. Har du kollat om du har något sådant i din verktygssats?
Olof Eriksson skrev:Är däcket korrekt monterat? Dvs någon distans som blivit fel? Och därav det stora utrymmet mellan givaren och krans.
Om du demonterar däcket så skall givaren skruvas loss först. Dvs så du inte av misstag stöter till den. Har sett en mc reparatör missat detta då jag var inne i verkstaden med min egna mc på lyften bredvid. Mc reparatören gjorde sitt jobb. Gick hem. Sen kom kundtjänstkillen in och skrek att kunden klagar på att hojen larmar på ABS.
Visst det var inte mitt fel. Men jag såg att mc reparatören gjorde fel. Och borde ha sagt något. Men då jag och den andra reparatören mekade med min hoj så ville jag gå under radarn då jag igentligen inte fick vara där.
nsvka skrev:Hej
Har du kollat så inte höger bromsskiva har slagit sig och gör att kolven trycks in en bit där slaget på skivan uppstod (om det är något) som därefter skickar signal till abs att det är något fel.
Sven-Erik
Brutus81 skrev:Tack för alla vänliga och intressanta svar!
BMW-Mats, att kabeln eller kransen skulle ha skadats verkar inte troligt då skivbromslåset satt på andra sidan, på höger sida alltså. Har kikat på detta idag och kunde iaf. inte se några skador. Däremot ser det ut som om givaren sitter längre från kransen än endast ngn mm. Det ser mer ut som 3-4 mm. så detta är värt att kolla upp!
BmwMats skrev:Brutus81 skrev:Tack för alla vänliga och intressanta svar!
BMW-Mats, att kabeln eller kransen skulle ha skadats verkar inte troligt då skivbromslåset satt på andra sidan, på höger sida alltså. Har kikat på detta idag och kunde iaf. inte se några skador. Däremot ser det ut som om givaren sitter längre från kransen än endast ngn mm. Det ser mer ut som 3-4 mm. så detta är värt att kolla upp!
Jag skulle åter vilja påpeka det jag skrev i det första svaret till dig, från mig (och några till) att du kontrollerar så att du får korrekt mått mellan ABS-sensorn och kransen. Har för mig att det borde vara runt 1 (En) millimeter ungefär.
Håkans tips att diagnostisera det med ett diagnosintrument (GS-911) rekommenderas starkt om du har möjlighet att få hjälp av någon med ett sådant.
Men först och främst måste ju givaren ha korrekt mått mot kransen.
Hör av dig när du har justerat givarens läge och du har provat att snurra runt hjulet utan att kransen tar i givaren.
Mvh BmwMats
Falken skrev:Hej,
Tråkigt att det strular!
Jag har tillgång till diagnosutrustning i närheten av Västberga i Stockholm. Skicka mig ett PM om du vill komma förbi och läsa av eventuella felkoder.
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst