Polera aluminiumväskor

Polera aluminiumväskor

Inläggav Mats Jönsson » 2022-02-18/20:10

Hej!
Mina aluminiumväskor (BMW-original) har blivit utsatta för vinterns vägsalt och ser lite tråkiga ut. Så nu vill jag polera dem men vet inte vilken typ av polermedel man skall använda till dessa väskor. Har försökt att hitta vettig information på Youtube men är inte imponerad av de filmer jag sett.

Så nu undrar jag vilka polermedel och vilken procedur ni använder för att hålla era aluminiumväskorna i fint skick.

Mvh
Mats
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: Polera aluminiumväskor

Inläggav BmwMats » 2022-02-18/21:27

Välkommen till forumet Mats :)

Har själv inte något bra svar på vad du skall använda, men jag är övertygad att du kommer att få bra och relevanta svar på din fråga.
Jag åker själv året runt på en K75, men jag har plastväskorna på hojen, vilka jag bara tvättar av efter salt och vinterns påverkan.

Än en gång - Varmt välkommen till forumet !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Polera aluminiumväskor

Inläggav Mats Jönsson » 2022-02-18/22:16

Välkommen till forumet Mats :)


Tack BmwMats!
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: Polera aluminiumväskor

Inläggav F800åkare » 2022-02-19/09:57

Tvätta med t-röd först och se vad som krävs efter att det är helt rena.

Är det verkligen ren alu? känns konstigt med ren alu då det börjar oxidera direkt i kontakt med syre. Autosol finns men avverkar ju en del, ytan kommer bli blank och kräva digert underhåll.

Annars besök lokala reconden och fråga hur de skulle tackla jobbet. Gissar dock att de skulle gå på med en mild polerande polish. Något dylikt oaktat märke https://www.bollnasbilvard.se/polermede ... 01999.html

Hela alusortimentet. https://www.bollnasbilvard.se/content/5 ... =aluminium

Jag har ringt hit och de har hjälpt mig med vad jag behövt och de är mycket trevliga.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Polera aluminiumväskor

Inläggav Mats Jönsson » 2022-02-19/18:48

Hej F800åkare!
Som jag har förstått det så är det polerat aluminium lådorna består av då de är lätta att repa t. ex. med ett mynt. De har blivit utsatta för en hel del vägsalt under vintern och där jag bor har jag ingen möjlighet att spola av motorcykeln efter varje tur utan det blir sporadisk tvätt under vintern då närmsta tvätt är 6-7 km från mitt hem.

Efter tvätt med rödsprit och polering med Autosol för obehandlat aluminium ser resultatet ut som på bilden. Där är fortfarande "sår" i aluminiumet, så det behövs något effektivare medel för att få bort dessa "sår".

Jag tackar för tipset (länkarna). Skall kontakta dem för konsultation.

Mvh
Mats Jönsson
Bilagor
20220219_183540.jpg
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: Polera aluminiumväskor

Inläggav Janne P » 2022-02-19/20:32

Hej
Kolla gärna upp vattenpolering. Det ger en fantastisk fin sidenmatt yta. Körde nyligen några riktigt ärgade aluminiumdelar och de blev som nya.
Janne P
Janne P
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2007-12-13/19:26

Re: Polera aluminiumväskor

Inläggav F800åkare » 2022-02-19/20:37

Mats Jönsson skrev:Hej F800åkare!
Som jag har förstått det så är det polerat aluminium lådorna består av då de är lätta att repa t. ex. med ett mynt. De har blivit utsatta för en hel del vägsalt under vintern och där jag bor har jag ingen möjlighet att spola av motorcykeln efter varje tur utan det blir sporadisk tvätt under vintern då närmsta tvätt är 6-7 km från mitt hem.

Efter tvätt med rödsprit och polering med Autosol för obehandlat aluminium ser resultatet ut som på bilden. Där är fortfarande "sår" i aluminiumet, så det behövs något effektivare medel för att få bort dessa "sår".

Jag tackar för tipset (länkarna). Skall kontakta dem för konsultation.

Mvh
Mats Jönsson


Det där poleras inte bort, slipning krävs, skulle nog vattenblästra dom.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Polera aluminiumväskor

Inläggav Mats Jönsson » 2022-02-19/21:15

Då får det bli blästring. Det spar dessutom en hel del tid för en då man slipper "gnugga"själv. ;)

Mellan tummen och pekfingret, vad kan det kosta att blästra 3 boxar?
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: Polera aluminiumväskor

Inläggav Janne P » 2022-02-20/00:30

Hej
Googla på vattenpolering så hittar du ett antal ställen. Vet ej var du finns. Jag var hos Vaportech i Taberg. 900:-/Tim. Ta kontakt med någon och kolla.
Lycka till
Janne P
Janne P
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2007-12-13/19:26

Re: Polera aluminiumväskor

Inläggav Mats Jönsson » 2022-02-20/07:01

Jag gjorde en snabbsökning igår kväll och hittade ett företag som jag skall ta kontakt med.

900 kr/tim, låter rimligt. Då har jag ett riktpris att utgå från och kan avgöra om företagen är intresserade av uppdraget eller inte. ;)

Tack för all hjälp.
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst