Hova skrev:Kör övervägande asfalt plus en och annan grusväg. Har Metzeler Tourance på min 1200GS och kör så länge det inte är ishalka. Kallaste turen hittills var det -7,8 när jag åkte hemmifrån. Har inte märkt av något försämrat grepp i kyla. Men jag kör nog generellt försiktigare ju kallare det är.
Bror Gårdelöf skrev:Ad Mats: Jag kör nästan uteslutande asfalt - ner till sådär +5 grader. Genom åren har hojarna varit skodda med Michelin Pilot Road/2/4 GT och Pirelli Angel II GT. Dåligt grepp har aldrig varit ett problem. Å andra sidan kör jag med marginaler.
BrooklynS skrev:Jag skulle i dina kläder: 1. Leta och åtgärda grundorsakerna till instabilitet och 2. Anmäla mig till en SMC gruskurs för att få ut mycket mer av den körningen.
Bror Gårdelöf skrev:I övrigt tror jag, att du är på rätt spår. En mycket erfaren BMW-handlare konstaterade för många år sedan, att de flesta, som kör GS, skulle ha det bättre på en RT. Detta citerar jag inte för att kritisera ditt val av hoj, men en del i bakgrunden till hans påstående ligger i kundernas däcksval - sporttouringdäck.
BrooklynS skrev:Mitt förslag är att montera Pirelli Scorpion Rally STR och prova med dem. Mycket bra allrounddäck, stabila även med last och passagerare. Har kört både KNIX (med packning/passagerare) och gruskurser med dem förutom många och långa mil och det är mycket fina däck på alla underlag.
Odd Arne Kjørstad skrev:Min 1200 GSA -18 ble levert ny med Anakee 3. Det var dekk jeg ikke likte. Mye ljud, og sprekker i asfalt ble overført til hojen og kjentes som slag under fotpinnene. Men jeg kjørte dem til de var utslitt, de holdt 1700 mil som jo er bra og hadde bra grepp.
Jeg oppsøker ikke grusveg, men vil kjøre på grus om det er naturlig på den ruten jeg vil kjøre. Jeg vil si at jeg kanskje kjører 20% grus og det er det Anakee Adventure er gjort for, så jeg byttet til det.
Har ingen dårlige erfaringer med dem. Det blev mindre ljud til tross for grovere mønster. Godt grepp på tørr og våt asfalt, og bedre enn de forrige utenfor asfalten. Noen instabilitet har jeg ikke merket. Men jeg tror kanskje at du skal holde deg til rekommenderad lufttrykk på 25/29. OM du vil prøve å endre, prøv med litt lavere om du kjører uten passasjer.
kirre777 skrev:Jag skrev en recension för dunlop trailmax meridian i höstas; https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 78&t=31135
Mats Jönsson skrev:kirre777 skrev:Jag skrev en recension för dunlop trailmax meridian i höstas; https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 78&t=31135
Jag tackar för länken. Kul att få bredda sina "däck-kunskaper". Alltid extra trevligt att få läsa omdömen från "testare" som har kört mer än 100-200 mil med däcken, då däckens egenskaper kan ändras radikalt över tid.
Bror Gårdelöf skrev:Mats: Senaste Bike innehåller test av senaste generationen sporttouringdäck från de sex premiumtillverkare, som jag nämner ovan. Två får betyget bra. Fyra får betyget mycket bra.
Det kan inte bli mycket jämnare - ifall du tänker lägga på den typen av däck.
Andra däcktyper avstår jag från att kommentera - utifrån total brist på erfarenhet.
Mats Jönsson skrev:Redan nu kan jag säga att jag är positivt överraskad över dessa däck. Vad det kan bero på återkommer jag till vid min uppdatering.
Fredric Fredricson skrev:...Fast jag har bara personlig erfarenhet av de senare. På lera.
BmwMats skrev:Fredric Fredricson skrev:...Fast jag har bara personlig erfarenhet av de senare. På lera.
Huuu, det låter som en tråkig upplevelse och kanske dyr...
Mats Jönsson skrev: När jag bytte ut bakdäcket hade det rullat drygt 1 000 mil och hade ett mönsterdjup på 1,6 mm. Det tyckte jag var lite väl lite efter 1 000 mil ...
Det var lite mer slitet på vänster sida än höger ... jag har lutat väldigt mycket åt vänster även när jag kört rakt fram.
Orsaken till detta ”missljud” ...
Bror Gårdelöf skrev:
Så det var inte ett "missisljud"?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst