Däckdimension på bakhjul

Däckdimension på bakhjul

Inläggav Stefan Skjöld » 2022-08-27/16:41

Jag är nybliven GS ägare. En 2009 år modell. Jag kommer troligen att köra mest asfalt och nu när bakhjulet måste bytas tänkte jag byta till mer "landsvägsmodell på däcken". Har i tankarna Michelin Road 6, eller Anakee. Jag skulle vilja öka bredden på bakhjulet ngt och undrar om ngn har erfarenhet av detta. Hur brett hjul får jag på utan att det tar i kardanen? För och nackdelar med att byta dimension?
Tacksam för lite input!
Stefan Skjöld
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2022-08-21/09:42

Re: Däckdimension på bakhjul

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-27/18:01

Menar du att byta både fälg och däck? Eller bara däck?
Eventuell(a) alternativ(a) fälgdimension(er) - och därav följande däckdito - borde väl framgå av handboken? Annars bör en märkesverkstad kunna ge besked.
Tänker du behålla fälgen, avråder jag definitivt från annan däcksdimension än den föreskrivna. Inget blir bättre - och mycket kan bli sämre.
Jag ställde ungefär samma fråga till Michelins Sverigeansvarige för hojdäck för drygt 15 år sedan. Hans svar var glasklart, och på det baseras mitt råd. Han borde ju veta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däckdimension på bakhjul

Inläggav Erik Nilsson » 2022-08-28/08:27

Som bror är inne på får man oftast knepigare form på däcket om man går upp i däckbredd på samma fälg.

Vet inte vad du är ute efter men det är normalt sett en klar nackdel.

Samtidigt vet jag att det finns spann som är "okej".
BMW kör på 170/60 på R1200GS LC med 4,5" fälg
KTM har samma dimension på 5" fälg och de lite mindre med 4,5" fälg får enbart 150/70

Profiländringen påverkar vid vilken lutning man har mest kontaktyta och lite hur den vill svänga, det skiljer även mellan däckmodeller. Men exakt vad som ger vad törs jag inte svara på :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Däckdimension på bakhjul

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-28/09:33

Stefan! Jag vet inte, om jag slår in öppna dörrar nedan. Hoppas i så fall på ditt överseende.

Dagens mode med bredare bakdäck har sin grund i roadracing och har därifrån tagits över först på superbikes och med tiden på allt fler hojmodeller. Nackdelen med bredare däck är, att hojen blir lite mer trögsvängd.
De, som kör halvsekelgamla engelska hojar i någorlunda originalskick, kommenterar ofta, att dessa är lättsvängda - vilket dels beror på, att de är lättare än dagens motsvarigheter, men också att de har avsevärt smalare däck.

Min förra hoj - K 1200 RS, 2002 - var en gång i tiden det vassaste man kunde köpa över disk (innan Honda Super Blackbird, Suzuki Hayabusa och Kawasaki ZZR 1400 lanserades). Den hade bakdäcksdimensionen 170/60. Man kunde byta fälg och montera 180/55, men det gjorde jag aldrig. Hojen gick alldeles utmärkt i originalskick.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däckdimension på bakhjul

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-08-29/02:30

Jag hade en BMW R1100S-99 med 5-tumsfälg bak. Till den rekommenderades 170-däck.

Nu är (eller möjligen var) det så att urvalet på 170-däck är begränsat, minst sagt. Så jag provade med 180-däck bak och det fungerade mycket bra. Naturligtvis påverkades däckets form lite men inte så mycket att det påverkade negativt, eller över huvud taget.

Nu skall det sägas att R1100S inte är speciellt lättsvängd från början, men jag märkte inte att det blev sämre med 180-däck. Jag körde på den tiden mycket knix med SMC.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Däckdimension på bakhjul

Inläggav Stefan Skjöld » 2022-08-30/15:00

Tack för era kloka tankar. Har varit i kontakt med Michelin som ger mig samma råd "behåll original dimensionerna". Visar sig också att det är begränsat utbud på 170/60/17. 160/65/17 är i det närmaste omöjligt att hitta. Så det blir ett par Anarkee. Michelin avråder Road 6 på grus. Säger själv att detta är mer utpräglat asfaltsdäck. Kan ju alltid hoppas att jag hittar lite grus att åka på.
Stefan Skjöld
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2022-08-21/09:42


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kirre777 och 1 gäst