Lista med återkallningar och garantiärenden?

Lista med återkallningar och garantiärenden?

Inläggav faceplant » 2023-04-21/12:41

Jag undrar om det är någon som har koll på om det finns någon officiell websida från BMW Motorrad där man kan hitta återkallningsåtgärder och garantiåtgärder? (alltså Technical Service Bulletins eller Recalls)

Bakgrunden är att jag har ett problem på min 2016 r1200GS (LC) med att kombiomkopplarna på vänster och höger sida på styret inte fungerar som de ska. De fastnar i vissa lägen och ibland är det svårt att ändra inställningar överhuvudtaget.

En googling visar att jag inte är ensam om problemet och att det (åtminstone i USA) har skapats TSB för dessa problem, vilket innebär att återförsäljare byter hela kombiomkopplarna på bägge sidor under garanti, dvs. gratis för oss som konsumenter.

Jag hittar ingen officiell information om detta gäller även i Sverige, eller om vi får nöja oss med att ÅF byter allt och att vi får betala själva.

Jag har bifogat bilder och även den service bulletin jag hittat på nätet (https://www.tsbsearch.com/BMW-Motorcycle/61-005-14-040)

Bild1.jpg
Vänster kombikontroll

Bild2.jpg
Höger kombiomkopplare

Multifunction switch TBS 61 005 14 (040).pdf
Technical Service Bulletin för USA
(41.22 KiB) Nerladdad 73 gånger
D7 - Sollentuna
BMW R1200GS LC 2016 Black Black Black
faceplant
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2016-03-17/14:35

Re: Lista med återkallningar och garantiärenden?

Inläggav Danneman » 2023-04-26/06:39

1250GSA -21
KTM 1290SA -15
1200GSA -08
G650XC -08
R1200RT -06
BMW650F -98
Användarvisningsbild
Danneman
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2005-08-15/01:00

Re: Lista med återkallningar och garantiärenden?

Inläggav Kenneth Lundgren » 2023-04-26/17:11

Jag har beställt tid för byte av vänster reglage. Farthållaren har slutat att fungera, tydligen bytt på några enligt verkstaden.
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Lista med återkallningar och garantiärenden?

Inläggav BmwMats » 2023-04-26/17:30

Danneman skrev:https://www.bmw-motorrad.co.uk/en/service/recall-lookup.html


Tack för informationen, har kontrollerat min G310 GS och det fanns inga återkallningar eller servicearbeten som behövde göras enligt den sidan.
Bromsoken har bytts under tiden som föregående ägare hade den enligt bifogade dokument jag fick med cykeln, då det var BYBRE (by Brembo) bromsok som sitter på dessa mindre hojar.
Det kunde bildas korrosion på bromskolvarna enligt uppgift och alla byttes på recall eller vid servicebesök.

Än en gång - Tack Danneman för tips på denna internetsida !

/BmwMats
Bilagor
IMG_7986.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Lista med återkallningar och garantiärenden?

Inläggav Micce1980 » 2023-05-01/07:49

Kenneth Lundgren skrev:Jag har beställt tid för byte av vänster reglage. Farthållaren har slutat att fungera, tydligen bytt på några enligt verkstaden.


Igår slutade farthållaren att lira på min r1200gsa 2016. Det kärvar inte på något sätt och vipparmen lirar som den ska annars, även on/off att dra åt sidan. Har tagit isär det och sett över det men det är inget uppenbart så får jag höra med min Åf. Går din på någon form av goodwill/garanti?

Eller kan det vara microbrytaren 32 72 8 537 609 (dubbel) som sitter i kopplingshandtaget?

Edit:

Verkar som att de är microbrytaren, hade loss den och sprayade elekronikspay på den och vid provkörning fungerade farthållaren igen. Den ena verkar blecket vara lite slappt på så den kanske är på upphällningen. Får köra någon vecka och prova nu. Den sitter vid sidan och lite under till häger om kopplingshandaget och med den minsta insex (h1?) jag hade

.
Unknown.jpeg
Unknown.jpeg (4.83 KiB) Visad 2810 gånger
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Lista med återkallningar och garantiärenden?

Inläggav Micce1980 » 2023-05-09/21:18

faceplant skrev:Bakgrunden är att jag har ett problem på min 2016 r1200GS (LC) med att kombiomkopplarna på vänster och höger sida på styret inte fungerar som de ska. De fastnar i vissa lägen och ibland är det svårt att ändra inställningar överhuvudtaget.


Hur har det gått?

Min "info" -knapp hänger sig ibland...


Kenneth Lundgren skrev:Jag har beställt tid för byte av vänster reglage. Farthållaren har slutat att fungera, tydligen bytt på några enligt verkstaden.


Bytte ut den microbrytaren ikväll. Kände och lyssnade på de när jag hade bägge i handen och den gamla föreföll rätt slut. Tar två minuter att bra och lossades med en torx 8 om man minns rätt, ny skruv medföljde
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Lista med återkallningar och garantiärenden?

Inläggav faceplant » 2023-05-15/13:21

Micce1980 skrev:
faceplant skrev:Bakgrunden är att jag har ett problem på min 2016 r1200GS (LC) med att kombiomkopplarna på vänster och höger sida på styret inte fungerar som de ska. De fastnar i vissa lägen och ibland är det svårt att ändra inställningar överhuvudtaget.


Hur har det gått?

Min "info" -knapp hänger sig ibland...


Kenneth Lundgren skrev:Jag har beställt tid för byte av vänster reglage. Farthållaren har slutat att fungera, tydligen bytt på några enligt verkstaden.


Bytte ut den microbrytaren ikväll. Kände och lyssnade på de när jag hade bägge i handen och den gamla föreföll rätt slut. Tar två minuter att bra och lossades med en torx 8 om man minns rätt, ny skruv medföljde


Jag kontaktade återförsäljaren och efter lite mailkonversation blev det så att BMW betalade halva totalkostnaden som "goodwill". Alltså föll det inte under någon garanti, utan de gick med på det på grund av "att jag var bra och trogen kund".
Så jag var där idag och bytte kombiomkopplare på både vänster och höger handtag. Nu fungerar de perfekt igen och jag kan växla mellan alternativ i menyer och inställningar som om den var ny.

Totalt landade det på 4815 kr. Jag undersökte inte några alternativ, så jag vet faktiskt inte om jag hade kunnat få en bättre deal än så...
D7 - Sollentuna
BMW R1200GS LC 2016 Black Black Black
faceplant
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2016-03-17/14:35

Re: Lista med återkallningar och garantiärenden?

Inläggav Kenneth Lundgren » 2023-05-15/18:50

Micce1980 skrev:
Kenneth Lundgren skrev:Jag har beställt tid för byte av vänster reglage. Farthållaren har slutat att fungera, tydligen bytt på några enligt verkstaden.


Igår slutade farthållaren att lira på min r1200gsa 2016. Det kärvar inte på något sätt och vipparmen lirar som den ska annars, även on/off att dra åt sidan. Har tagit isär det och sett över det men det är inget uppenbart så får jag höra med min Åf. Går din på någon form av goodwill/garanti?

Eller kan det vara microbrytaren 32 72 8 537 609 (dubbel) som sitter i kopplingshandtaget?

Edit:

Verkar som att de är microbrytaren, hade loss den och sprayade elekronikspay på den och vid provkörning fungerade farthållaren igen. Den ena verkar blecket vara lite slappt på så den kanske är på upphällningen. Får köra någon vecka och prova nu. Den sitter vid sidan och lite under till häger om kopplingshandaget och med den minsta insex (h1?) jag hade

.
Unknown.jpeg

Åfasen! Jag har ingen lust att betala 5400:- för reglaget plus jobb. Men jag kan sätta farthållaren men resume fungerar inte.
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst