Film från Royal Enfield fabriken

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

Film från Royal Enfield fabriken

Inläggav colsson » 2012-12-07/19:45

En trevlig film tycker jag, 2,50 min in i filmen visas hur de målar bensintankar m.m. Jag satt bara och gapade när jag såg det! FANTASTISKT!


http://www.youtube.com/watch?v=6gCDMr76y3w

/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: Film från Royal Enfield fabriken

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-12-07/21:28

Jag vet, att engelska Velocette också hade handmålade tankar - i regel svarta med gulddekor - och den, som sett den vackert snirklade logotypen, fylls av samma respekt för hantverksskicklighet, som jag gör, när jag ser denna film. <BR><BR>Indien ÄR ett annorlunda land. 2003 åhörde jag ett föredrag av en Linköpingsbo, som gjort en resa med Himalaya Bike Tours (ett svenskt par, som har en resebyrå där). Han berättade, att han hade med sig motsvarande 1 000 SEK i kontanter för en tvåveckorsresa - och bara gjorde av med hälften. Den fina gurkhakniv han visade upp, hade kostat honom 50 SEK - "och då blev jag lurad, men jag nändes inte pruta"! <BR><BR>Indiska lastbilar har inte tippflak, utan lasten skottas av det plana flaket - och vid vägbyggen har man inte stenkrossar, utan myriader av arbetare krossar sten med handslägga! Orsaken är förstås, att med västerländska mått är arbetskraften i detta land osannolikt billig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Film från Royal Enfield fabriken

Inläggav Håkan » 2012-12-08/10:38

Något liknande såg jag 1991 när klubben var på besök i BMW Werk Berlin.<br>
En grupp med yrkesskickliga damer satt och handlinjerade tankar till R100 m.fl.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst