Val av GoPro

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

Re: Val av GoPro

Inläggav Lennart Christianson » 2013-10-19/10:46

Tråden handlar om vilken GoPro man ska välja. Jag vill ändå ge den som funderar ett alternativ till. Garmins Virb kommer snart ut. För egen del tycker jag att deras Elite version verkar mycket bra, även om man naturligtvis bör vänta på tester innan man bestämmer sig.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Val av GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-10-28/08:49

Jag startade denna tråd men har inget emot att den används till frågor om andra kameror samt redigering mm.
Även jag har en massa nytta av att den kapas till diverse andra frågor.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val av GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-10-28/09:01

Dennis Johansson skrev:Hallå på er.
Egentligen vet jag inte om jag orkar lära mig redigeringsprogram. Men klurar ändå på om man skall skaffa en en action kamera.
Med tanke på de romaner som står här om Go Pro, så kan man fundera på om den verkligen är värd pengarna.
Nu finns en på xxl: http://kundblad.xxl.se/live/ för 2499 kr.
Å andra sidan har ju KingAlrik skrivit i tråden innan och länkat http://www.youtube.com/watch?v=TzFfpdGLdCw om sin kamera och den kostar ungefär samma som i annonsen om GoPro.

Hur ligger det till med följande:
1. För att kunna verkligen använda kameran (GoPro) måste man koppla den till ett strömuttag för att det skall bli praktiskt.
Funkar det då, det verkar så på sena inlägg i forumet?
2. Om man kan köra med ström direkt, måste man då göra sönder höljet, och vad händer då med damm och vatten?
Jag har hört att även om man har skalet intakt kan man få in damm på linsen.
3. Linser verkar gå sönder regelbundet och troligen slutar de säljas, Undrar hur KinAlriks kamera klarar sig om man ej kan byta linser?
4. Upplösning. Det verkar ha blivit hysteri angående pixlar och HD mm. Samma var det på vanliga digitalkameror. Många trodde att flest pixlar gav bäst kamera, vilket många idag förstår att så ej är fallet. Är det verkligen så på filmkameror?

Jag vill ha produkter som funkar utan att krångla med skiten, det räcker gott o väl med Garmins produkter som kan få hjärnan att koka, jag behöver ej mera krångel.
Vad gäller redigering av film vill jag ha enkla funktioner, som klipp där. stillbild där, tona upp och ned i slutet etc...
Tona upp och ned bild och musik borde kunna ske med en knapp eller bock, som i Spotify typ.


Svar på fråga:
1: Batteritiden på Gopro är inget att skryta över. Max 2 timmar tror jag.
Visst kan man pausa och byta batteri.
Personligen gjorde jag hål i min och drog ström direkt.

2: Jag köpte mig ett hölje till som jag gjorde hål i.
Har på senare tid hittat ett billigt hölje. http://www.dhgate.com/product/protectiv ... 1136631213
Vid regn....Kör på tätt hölje och på batteri.

3: Kan ej svara på denna fråga.

4: Kan ej svara här heller....

Personligen använder jag Mac och deras program iMovie. Det räcker för de filmer jag har gjort.
Men ju fler man gör ju mer avancerade inställningar vill man ju ha.
Så jag byter väl upp mig till bättre program i framtiden
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val av GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-10-28/10:40

Dennis Johansson skrev:Hur ligger det till med följande:
1. För att kunna verkligen använda kameran (GoPro) måste man koppla den till ett strömuttag för att det skall bli praktiskt.
Funkar det då, det verkar så på sena inlägg i forumet?
2. Om man kan köra med ström direkt, måste man då göra sönder höljet, och vad händer då med damm och vatten?
Jag har hört att även om man har skalet intakt kan man få in damm på linsen.


Svar på 1) och 2)
Jag köpte till en liten pryl som kallas BacPac2. Det är en liten modul som ansluts bakpå kameran under skalet och ger ytterligare ca 1h batteritid. Den bygger på någon cm och leveras med passande öppna och täta bakstycken. Det går (numera bra) att ladda kamerans batteri + BacPac-batteriet via USB under färd om man använder det medföljande "öppna" bakstycket till BacPac2. Vid regn drar man ur USB-kabeln och byter till det tätare bakstycket. Med det monterat kan man fortsätta färden under ytterligare ca 2h innan batterierna är slut. BacPac2 kostar ca 600:-
Så snart du kör med något hölje/bakstycke som inte är helt tätt riskerar du att få du in damm/fukt. Det går att förbättra dammtåligheten genom att täta mellan kamera hölje.
Extrabatterier är billiga på ebay och att byta batteri vid fikastoppen tar ca 30s.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2013-10-28/10:53, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val av GoPro

Inläggav Olof Eriksson » 2013-10-28/10:49

Har lite frågor om montering av min nya GoPro hero 3 kamera. Då jag har krachbåge typ GSA modellen på min F800 GS. Så skulle det ju bli ganska ok att montera den i framkant på den. Men man vill få en montering som gör att kameran kan vridas vinklas enkelt.

Ett plus är om det finns med möjlighet till snäppfästet som följer med. Dvs inget skruvande. Och kaneran blir exakt lika inställd varje gång.

tstadin har du någon bild på hur man kopplar in usb strömmen under gång. Hittar ingen på ebay som visar detta.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Val av GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-10-28/11:11

Olof Eriksson skrev:tstadin har du någon bild på hur man kopplar in usb strömmen under gång. Hittar ingen på ebay som visar detta.


Nej, men jag hittade denna på nätet.
Det "öppna" bakstycket har en öppning precis vid MiniUSB-uttaget och det går att ansluta kabeln genom öppningen då luckan är stängd.

Bild
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val av GoPro

Inläggav elemji » 2013-10-28/12:59

Dennis Johansson skrev:Hallå på er.
Egentligen vet jag inte om jag orkar lära mig redigeringsprogram. Men klurar ändå på om man skall skaffa en en action kamera.
Med tanke på de romaner som står här om Go Pro, så kan man fundera på om den verkligen är värd pengarna.
Nu finns en på xxl: http://kundblad.xxl.se/live/ för 2499 kr.
Å andra sidan har ju KingAlrik skrivit i tråden innan och länkat http://www.youtube.com/watch?v=TzFfpdGLdCw om sin kamera och den kostar ungefär samma som i annonsen om GoPro.

Hur ligger det till med följande:
1. För att kunna verkligen använda kameran (GoPro) måste man koppla den till ett strömuttag för att det skall bli praktiskt.
Funkar det då, det verkar så på sena inlägg i forumet?
2. Om man kan köra med ström direkt, måste man då göra sönder höljet, och vad händer då med damm och vatten?
Jag har hört att även om man har skalet intakt kan man få in damm på linsen.
3. Linser verkar gå sönder regelbundet och troligen slutar de säljas, Undrar hur KinAlriks kamera klarar sig om man ej kan byta linser?
4. Upplösning. Det verkar ha blivit hysteri angående pixlar och HD mm. Samma var det på vanliga digitalkameror. Många trodde att flest pixlar gav bäst kamera, vilket många idag förstår att så ej är fallet. Är det verkligen så på filmkameror?

Jag vill ha produkter som funkar utan att krångla med skiten, det räcker gott o väl med Garmins produkter som kan få hjärnan att koka, jag behöver ej mera krångel.
Vad gäller redigering av film vill jag ha enkla funktioner, som klipp där. stillbild där, tona upp och ned i slutet etc...
Tona upp och ned bild och musik borde kunna ske med en knapp eller bock, som i Spotify typ.


3. Om man blästrar kameran med grus så får man oundvikligen stenskott och repor. Med det sagt, jag har haft min Hero (1) i drygt tre år och först nu är det dags för ett nytt glas. Tyvärr så verkar det inte gå att få tag på längre. Skall besöka GoPro på fotomässan nu i november och ställa en allvarlig fråga. Köp en uppsättning linser när du köper kameran så har du så det räcker till kameran blir hopplöst omodern (om något år eller så).

4. För filming kanske det inte är alldeles nödvändigt med en massa fler pixlar, om du inte råkar ha en 4K-TV därhemma. Men det går även att ta stillbilder och där har du nytta av GoPro3-ans högre upplösning och skarpare optik.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Val av GoPro

Inläggav elemji » 2013-12-21/11:51

Hittade ett HERO-hus på Foto-Erhardt i Tyskland http://www.foto-erhardt.de/product/520738/gopro-housing-hd-3661-008.html. 9 Euro i frakt till Sverige. Underligt nog även 10 Euro i avgift för att betala med kontokort. Men bra priser på lite andra fotogrejor gjorde att jag tjänade in det många gånger om.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Val av GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-12-21/13:06

elemji skrev:Hittade ett HERO-hus på Foto-Erhardt i Tyskland http://www.foto-erhardt.de/product/520738/gopro-housing-hd-3661-008.html. 9 Euro i frakt till Sverige. Underligt nog även 10 Euro i avgift för att betala med kontokort. Men bra priser på lite andra fotogrejor gjorde att jag tjänade in det många gånger om.



Denna hade varit billigare...
http://www.dhgate.com/product/underwate ... 2585124332

24 dollar med frakt
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Föregående

Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst