Val av GoPro

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

Val av GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-02-07/09:10

Ni som använder denna kamera.


Vad väljer jag


Hero 2 eller 3 och vilken färg


Kollade lite på youtube och visst är 3'an i svart klart finast.


Och en fjärr följer med vilket är en fördel.


Kommer att främst användas vid mc/bil körning samt dykning.

Senast redigerad av Fredrik Holmqwist 2013-03-12/17:34, redigerad totalt 1 gång.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val ha GoPro

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-02-07/09:22

Jag kan inte råda Dig i detta, men Du kan ta en kik på signaturen aksv:s fina film från Pyrenéerna här under "Film & Bild". Den är tagen med en "2:a", och åtminstone jag är imponerad av den fina kvalitén. En god gissning är, att "3:an" inte är sämre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Val ha GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-02-07/09:26

Bror Gårdelöf skrev:Jag kan inte råda Dig i detta, men Du kan ta en kik på signaturen aksv:s fina film från Pyrenéerna här under "Film & Bild". Den är tagen med en "2:a", och åtminstone jag är imponerad av den fina kvalitén. En god gissning är, att "3:an" inte är sämre.


Det va den filmen samt en massa andra som fick mig till att en kamera måste köpas :D
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val ha GoPro

Inläggav neutral » 2013-02-07/10:08

Finns ingen anledning att köpa en Hero2 nu längre, 3:an finns nämligen i tre utföranden där White motsvarar Hero1, Silver motsvarar Hero2 och Black är den som är helt ny. Nöjer du dig kameramässigt med Hero2's prestanda kan du alltså köpa en Hero3 Silver men ändå njuta av ett mindre och lättare kamerahus samt inkluderad WiFi.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Val ha GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-02-07/10:55

neutral skrev:Finns ingen anledning att köpa en Hero2 nu längre, 3:an finns nämligen i tre utföranden där White motsvarar Hero1, Silver motsvarar Hero2 och Black är den som är helt ny. Nöjer du dig kameramässigt med Hero2's prestanda kan du alltså köpa en Hero3 Silver men ändå njuta av ett mindre och lättare kamerahus samt inkluderad WiFi.



Kollade det alternativet, men det följer ej med någon fjärr vid köp av silver. och det gör det vid köp av svart så prisskillnaden blir ej så stor.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val ha GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-02-07/15:19

Fredrik Holmqwist skrev:
neutral skrev:Finns ingen anledning att köpa en Hero2 nu längre, 3:an finns nämligen i tre utföranden där White motsvarar Hero1, Silver motsvarar Hero2 och Black är den som är helt ny. Nöjer du dig kameramässigt med Hero2's prestanda kan du alltså köpa en Hero3 Silver men ändå njuta av ett mindre och lättare kamerahus samt inkluderad WiFi.



Kollade det alternativet, men det följer ej med någon fjärr vid köp av silver. och det gör det vid köp av svart så prisskillnaden blir ej så stor.


Hero3 Black har lite snabbare processor och klarar bla fler frames per second. Vill du kunna skapa fina slow-motion-sekvenser ska du köra med kameran inställd på många FPS. <BR><BR>

Fjärrklontrollen har du egentligen endast nytta av:<BR><BR>

1) Om du inte har någon Iphone eller Androidphone. Det går att se i telefonen vad linsen ser och sköta kameran via en app i telefonen. Kamera och telefon ansluts enkelt via WiFi.
2) Om du har tänkt att köra flera kameror samtidigt. Jag vet ej om fjärren går att ha med då du dyker.<BR><BR>

Jag köpte till en LCD BacPac till Hero3 Black men den är nästan överflödig eftersom man kan se kamerabilden i telefonens display mha appen. Kör man displayen, wifi och kameran påkopplad tar batteriet slut väldigt snabbt.
Det fanns ett Skeleton House till gamla "HD" där man kunde köra med laddkabeln ansluten. Något sådant finns ännu inte till Hero3. Det gamla huset passar inte. Ett alternativ kan vara att köpa ett extrahus och borra hål för laddkabelanslutningen (enl representanten på mässan).
Senast redigerad av Thomas Stadin 2013-02-07/15:39, redigerad totalt 2 gånger.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val ha GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-02-07/15:29

tstadin skrev:
Fredrik Holmqwist skrev:
neutral skrev:Finns ingen anledning att köpa en Hero2 nu längre, 3:an finns nämligen i tre utföranden där White motsvarar Hero1, Silver motsvarar Hero2 och Black är den som är helt ny. Nöjer du dig kameramässigt med Hero2's prestanda kan du alltså köpa en Hero3 Silver men ändå njuta av ett mindre och lättare kamerahus samt inkluderad WiFi.



Kollade det alternativet, men det följer ej med någon fjärr vid köp av silver. och det gör det vid köp av svart så prisskillnaden blir ej så stor.


Hero3 Black har lite snabbare processor och klarar bla fler frames per second. Vill du kunna skapa fina slow-motion-sekvenser ska du köra med kameran inställd på många FPS.

Fjärrklontrollen har du egentligen endast nytta av:

1) Om du inte har någon Iphone eller Androidphone. Det går att se i telefonen vad linsen ser och sköta kameran via en app i telefonen. Kamera och telefon ansluts enkelt via WiFi.
2) Om du har tänkt att köra flera kameror samtidigt. Jag vet ej om fjärren går att ha med då du dyker.

Jag köpte till en LCD BacPac till Hero3 Black men den är nästan överflödig eftersom man kan se kamerabilden i telefonens display mha appen. Kör man displayen, wifi och kameran påkopplad tar batteriet slut väldigt snabbt.
Det fanns ett Skeleton House till gamla "HD" där man kunde köra med laddkabeln ansluten. Något sådant finns ännu inte till Hero3. Det gamla huset passar inte. Ett alternativ kan vara att köpa ett extrahus och borra hål för laddkabelanslutningen (enl representanten på mässan).


Fjärrren är endast tänkt att ha vid mc körning. Att kunna stänga av alt. sätta på den under körning.
Menar ju att silver är ca 1000 kronor billigare än svart. Men att köpa en silver samt en fjärrkontroll så hamnar jag ganska nära priset av den svarta.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val ha GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-02-07/15:47

Fredrik Holmqwist skrev:
tstadin skrev:Hero3 Black har lite snabbare processor och klarar bla fler frames per second. Vill du kunna skapa fina slow-motion-sekvenser ska du köra med kameran inställd på många FPS.

Fjärrklontrollen har du egentligen endast nytta av:

1) Om du inte har någon Iphone eller Androidphone. Det går att se i telefonen vad linsen ser och sköta kameran via en app i telefonen. Kamera och telefon ansluts enkelt via WiFi.
2) Om du har tänkt att köra flera kameror samtidigt. Jag vet ej om fjärren går att ha med då du dyker.

Jag köpte till en LCD BacPac till Hero3 Black men den är nästan överflödig eftersom man kan se kamerabilden i telefonens display mha appen. Kör man displayen, wifi och kameran påkopplad tar batteriet slut väldigt snabbt.
Det fanns ett Skeleton House till gamla "HD" där man kunde köra med laddkabeln ansluten. Något sådant finns ännu inte till Hero3. Det gamla huset passar inte. Ett alternativ kan vara att köpa ett extrahus och borra hål för laddkabelanslutningen (enl representanten på mässan).


Fjärrren är endast tänkt att ha vid mc körning. Att kunna stänga av alt. sätta på den under körning.


Det kan du iofs göra med en smartphone men det det blir mer lätthanterligt med fjärren. Det finns ett tillbehörskit för cykel där du sätter fast fjärren på (cykel)styret och enkelt manövrerar kameran under körning. Fjärren har två stora knappar. I praktiken fungerar det ej att manövrera kameran med en smartphone under själva körningen.
Jag köpte Black Edition pga den ökade bildprestandan (fps, upplösning och lågljusprestanda).
<BR>
<BR>
http://www.cyberphoto.se/gopro/hero3/goprospecs.jpg
<BR>
<BR>
Bild
Senast redigerad av Thomas Stadin 2013-02-07/16:25, redigerad totalt 2 gånger.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val ha GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-02-07/16:15

Så svart får det bli-
Frågan var handlar man.....
Ebay 350 dollar och sen ca 50 till i frakt blir ca 2800 hemma om jag klarar tullen.....

http://www.ebay.com/itm/GoPro-HERO3-Cam ... 19d894648d

Om priset ligger kvar där.
Det är ca 1000 billigare än svedala
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val ha GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-02-08/11:57

Så här kan man montera fjärrkontrollen på styret. Det finns öglor utmed långsidorna på fjärrkontrollen (syns dåligt på bilden) och det är enkelt att trä igenom en vanlig rem. GoPro har monteringskit med fler fästen och remmar mm.

Bild
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val ha GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-02-09/16:51

En jämförelse mellan de olika versionerna
http://www.youtube.com/watch?v=yZvPBBHAuiI
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val ha GoPro

Inläggav elemji » 2013-02-12/07:51

Någon som har köpt och testat Hero3? Ingen munter läsning på nätet om den, problem med frysningar som kräver hård-reboot (ta bort batteriet). Gäller möjligen endast Black? Kanske tidig produktionserie? Någon som testat Appen? Det talas om delay på flera sekunder i bildöverföringen.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Val ha GoPro

Inläggav noh » 2013-02-12/08:47

noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Val ha GoPro

Inläggav Johan Weinö » 2013-02-12/09:00

elemji skrev:Någon som har köpt och testat Hero3? Ingen munter läsning på nätet om den, problem med frysningar som kräver hård-reboot (ta bort batteriet). Gäller möjligen endast Black? Kanske tidig produktionserie? Någon som testat Appen? Det talas om delay på flera sekunder i bildöverföringen.


Jepp, min Black frös och jag fick hårdstarta om den med att ta ut batteriet.<br>
Appen funkar men har flera sekunders fördröjning, spelar ingen praktisk roll då<br>
jag endast har den för att kontrollera bildvinkel då jag riggar den innan filmingarna.<br>
<br>
Den jobbar via WiFi istället för Blåtand, batteritiden är väl största problemet tror jag.<br>
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Val ha GoPro

Inläggav neutral » 2013-02-12/09:16

De har ju släppt en firmware-uppgradering för detta, jag och de jag känner har inte haft några som helst problem i alla fall. Angående eftersläpningen till telefonen preview så är det så det är pga nätverkskopplingen, det är inget fel.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Val ha GoPro

Inläggav elemji » 2013-02-12/10:52

Skönt att höra, troligen barnsjukdomar då. För en del som haft problem har det inte hjälpt med firmwareuppdatering. Har du fått ordning på din Johan?
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Val ha GoPro

Inläggav Johan Weinö » 2013-02-12/11:54

elemji skrev:Skönt att höra, troligen barnsjukdomar då. För en del som haft problem har det inte hjälpt med firmwareuppdatering. Har du fått ordning på din Johan?


Det har bara hänt en gång, så jag hoppas det inte händer igen.
Ska kolla så jag har senaste firmware, men det tror jag att jag har.

Filurar just nu på fina fästen inför att snön försvinner...
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Val ha GoPro

Inläggav Folke33 » 2013-02-13/03:06

Ett råd.... Gör inte misstaget jag gjorde o köp Hero3 på Ebay. Fick ett av många felaktiga exemplar o har nu hållt på sen nyår att bråka med Gopros support i Usa. Fick fatt i den mest inkompetenta människa jag träffat på ! Gopro erkänner själva att de har problem o att de är översållade med supportärenden.
Min kamera frös , vägrade starta , visade helt plötsligt "SD ERROR" i displayen , stängde av sig själv....Nya konstigheter hela tiden. Uppdaterat den 5 ggr (på supportens inrådan..:-/) , men inget hjälpte.
Till slut tog de äntligen beslutet att reklamera den , så i fredags skickade jag iväg den. Måtte gudarna vara med mig , så jag får en fungerande kamera denna gången.... Slår troligen sönder eländet o skickar tillbaka till Gopro annars.
Lagom kul när man dessutom sålde en fullt fungerande Hero 1 för att köpa denna. Åker till Thailand om 3 v o ska dyka....o tanken var att det skulle filmas , men..... Tack vare Gisselle Ortiz på Gopros support , lär det väl inte komma nån kamera tills dess.
KTM Superduke -06
Användarvisningsbild
Folke33
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2008-02-08/08:31

Re: Val ha GoPro

Inläggav JErkers » 2013-02-13/09:11

Folke33 skrev:/.../
Lagom kul när man dessutom sålde en fullt fungerande Hero 1 för att köpa denna./.../


Tack Folke33!

Du har just övertygat mig om att min HDHero av tidig modell inte alls behöver bytas ut än - den fungerar ju fortfarande!
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Val ha GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-02-13/13:31

Folke33 skrev:Ett råd.... Gör inte misstaget jag gjorde o köp Hero3 på Ebay. Fick ett av många felaktiga exemplar o har nu hållt på sen nyår att bråka med Gopros support i Usa. Fick fatt i den mest inkompetenta människa jag träffat på ! Gopro erkänner själva att de har problem o att de är översållade med supportärenden.
Min kamera frös , vägrade starta , visade helt plötsligt "SD ERROR" i displayen , stängde av sig själv....Nya konstigheter hela tiden. Uppdaterat den 5 ggr (på supportens inrådan..:-/) , men inget hjälpte.
Till slut tog de äntligen beslutet att reklamera den , så i fredags skickade jag iväg den. Måtte gudarna vara med mig , så jag får en fungerande kamera denna gången.... Slår troligen sönder eländet o skickar tillbaka till Gopro annars.
Lagom kul när man dessutom sålde en fullt fungerande Hero 1 för att köpa denna. Åker till Thailand om 3 v o ska dyka....o tanken var att det skulle filmas , men..... Tack vare Gisselle Ortiz på Gopros support , lär det väl inte komma nån kamera tills dess.


Tack för tipset.
Tänkte annars slänga iväg en beställning. Dock via Amazon men det är ju us i alla fall.
Tror det lönar sig i längden att handla här hemma med garanti mm.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val ha GoPro

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-02-13/13:34

Jerkers skrev:Du har just övertygat mig om att min HDHero av tidig modell inte alls behöver bytas ut än - den fungerar ju fortfarande!

Ännu ett exempel på giltigheten i det amerikanska talesätt, som jag nyss citerat på tråden "Törs man bromsa?": "If it works - don't fix it."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Val ha GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-02-13/16:23

Johan Weinö skrev:
elemji skrev:Någon som har köpt och testat Hero3? Ingen munter läsning på nätet om den, problem med frysningar som kräver hård-reboot (ta bort batteriet). Gäller möjligen endast Black? Kanske tidig produktionserie? Någon som testat Appen? Det talas om delay på flera sekunder i bildöverföringen.


Jepp, min Black frös och jag fick hårdstarta om den med att ta ut batteriet.<br>
Appen funkar men har flera sekunders fördröjning, spelar ingen praktisk roll då<br>
jag endast har den för att kontrollera bildvinkel då jag riggar den innan filmingarna.<br>
<br>
Den jobbar via WiFi istället för Blåtand, batteritiden är väl största problemet tror jag.<br>


Min Black frös också - två ggr innan jag uppdaterade firmware. Har inte hunnit kontrollera om problemet är löst eller ej med ny firmware.
Batteritiden är inget bra, ca 1h om man har LCD BacPac och WiFi påkopplad och samtidigt filmar med hög upplösning och fps. Kameran blir ganska varm. Det finns Battery BacPac2 att köpa till som dubblerar batteritiden.<BR>
Med tiden ska jag försöka ordna så att jag kan ladda batteriet under körning.

http://gopro.com/support/articles/hero3-battery-life
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val ha GoPro

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2013-02-13/17:36

En norsk test av noen actioncameras, kanskje den kan være til nytte?

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10908315

Bild


(Som vanlig er jeg på short stand-by for å oversette norske ord ;) )
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Val ha GoPro

Inläggav Mimmi » 2013-02-13/22:17

Hej!<br><br>

Inga problem med norskan idag, Odd Arne! :) <br><br>
Roligt att Du skulle vilja träffas och se hur vi är i verkligheten. :) Vi får se vad framtiden bär i sitt sköte... <br>

En Hero har jag länge velat ha. Det skulle vara så roligt att ha filmade minnen från vackra, spännande mcturer när man av olika skäl inte längre kan köra mc. Jag var väldigt nära att köpa en Hero II Motorsport Edition när de reade den med massor av tillbehör och till ett attraktivt pris i vintras. Men en sak avhöll mig då, och ytterligare en sak har tillkommit.<br><br>

Den första punkten är att jag inte lyckas redigera film! :oops: :( <br>
Jag har ju en HDfilmkamera redan, och dessutom finns det filmmöjlighet i min gamla stillbildskamera. Men jag har fortfarande inte lyckats med redigering, jag kan inte ens få till en in- resp uttoning i början och slutet, än mindre lägga till text, eller låta sekvenser flyta i varann. Jag är tydligen obildbar när det gäller detta! :cry:
Och oredigerade filmer är bara hemska!<br>

Den andra avhållande faktorn upptäckte jag efter det att jag köpt min nya digitalkamera. Den har även filmfunktion med HD och massor av bilder/s. På nätet finns många filmer tagna med en sådan kamera, och de är jättebra. Och det är de när jag tittar på filmen i TVn. Men tydligen har jag för klen dator för att hantera filmen, den klarar helt enkelt inte av att spela upp den! Jag vet inte vad som felas, den uppfyller de krav som specificeras av Nikon, kanske är det för dåligt grafikkort? <br>
Det konstiga är att det fungerar perfekt när jag tittar på exvis Youtubefilmer i högsta upplösning. Eller kommer inte de upp i den högsta upplösningen? Och att köpa nya datorer när jag ändå inte kan använda kamerorna känns väldigt dyrt och onödigt när de fungerar perfekt till allt annat. Så tyvärr blir det nog ingen GoPro Hero för min del...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Val ha GoPro

Inläggav hebymats » 2013-02-14/09:10

Har också funderat på att köpa en Gopro men efter att ha följt denna tråd så har jag börjat titta på Sony.
Någon som har erfarenhet om den?
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Val ha GoPro

Inläggav elemji » 2013-02-14/09:32

Mimmi skrev: Och att köpa nya datorer när jag ändå inte kan använda kamerorna känns väldigt dyrt och onödigt när de fungerar perfekt till allt annat. Så tyvärr blir det nog ingen GoPro Hero för min del...

Nej Mimmi, klart du skall ha en GoPro. Köp en till våren när barnsjukdomarna är bortbyggda. För att titta på och redigera HD-film så krävs det "lite brus i kubbarna". Om du inte vill uppgradera din PC så kan du köra i lägre upplösning när du filmar, 720p duger ju utmärkt till YouTube.
<br> Du skriver inte vad du har för dator och operativsystem, men ett toppentips för redigering är att ladda hem gratisprogrammet MPEG STREAMCLIP: http://www.squared5.com/ Då kan du konvertera ifrån MP4 till AVI. Då borde du kunna redigera, till exempel med MovieMaker som ingår i Windows. Med MPEG STREAMCLIP kan du även trimma klippet, ändra färg, ljus, kontrast, ljudvolym, beskära, zooma, vrida, mm,mm. Jag brukar använda det till att göra grovredigering innan jag importerar klippen i det slutliga redigeringsprogrammet.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Val ha GoPro

Inläggav Marie » 2013-02-15/16:09

elemji skrev:
Mimmi skrev: Och att köpa nya datorer när jag ändå inte kan använda kamerorna känns väldigt dyrt och onödigt när de fungerar perfekt till allt annat. Så tyvärr blir det nog ingen GoPro Hero för min del...

Nej Mimmi, klart du skall ha en GoPro. Köp en till våren när barnsjukdomarna är bortbyggda. För att titta på och redigera HD-film så krävs det "lite brus i kubbarna". Om du inte vill uppgradera din PC så kan du köra i lägre upplösning när du filmar, 720p duger ju utmärkt till YouTube.
<br> Du skriver inte vad du har för dator och operativsystem, men ett toppentips för redigering är att ladda hem gratisprogrammet MPEG STREAMCLIP: http://www.squared5.com/ Då kan du konvertera ifrån MP4 till AVI. Då borde du kunna redigera, till exempel med MovieMaker som ingår i Windows. Med MPEG STREAMCLIP kan du även trimma klippet, ändra färg, ljus, kontrast, ljudvolym, beskära, zooma, vrida, mm,mm. Jag brukar använda det till att göra grovredigering innan jag importerar klippen i det slutliga redigeringsprogrammet.

Ingår MovieMaker även i XP?
Jag själv (och även Mimmi) har ju nästan nya datorburkar - de är väl inte mer än sådär 7-8 år gamla, men jag är inte alldeles säker på om de klarar att uppgradera till det där nya Vista eller vad det heter...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Val ha GoPro

Inläggav Fredric Fredricson » 2013-02-15/18:13

Jag har kört med AVS4YOU och tycker det funkar fint http://www.avs4you.com/. Det kostar $59 och man får ladda ned själv. Har ännu inte sett nåt format den inte klarar att konvertera till/från.

Hurvida det är ett bra program eller inte törs jag inte uttala mig om då min erfarenhet är allt för begränsad men bättre än det som följer med Windows är det allt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Val ha GoPro

Inläggav elemji » 2013-02-17/16:44

Marie skrev:Ingår MovieMaker även i XP? Jag själv (och även Mimmi) har ju nästan nya datorburkar - de är väl inte mer än sådär 7-8 år gamla, men jag är inte alldeles säker på om de klarar att uppgradera till det där nya Vista eller vad det heter...

Du har väl inte fuskat med servicepackningarna Marie? ;) MovieMaker ingår i Windows XP Servicepack 2:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/wind ... #sptabs=xp
<br>
Ett annat gratisprogram för konvertering och efterbehandling är naturligtvis GoPro's eget CINEFORMSTUDIO, men då behöver man nog ha Windows 7 eller nyare om det skall fungera bra.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Val ha GoPro

Inläggav Mimmi » 2013-02-17/16:53

Hej!<br><br>

Nejdå, jag är noga med att hålla allt uppdaterat. Jag kontrollerade nu att det är SP3 i datorn.<br><br>

En annan sak beträffande redigering som jag funderat över är följande: Hur bär man sig åt för att få in musik i filmerna? Eller rättare sagt, var finns musiken som skall läggas till filmen? Jag har nästan ingen musik i min dator, den enda är när jag använder den som radio, eller när jag stoppar i en cd. <br>
Det enda jag har är något musikstycke jag kan komma åt med något som jag inte vet vad det heter just nu, men hur jag fått dit ljudfilen har jag ingen aning om...<br>
(nu framstår jag säkerligen som jättedum, men när det gäller sådant här så är jag väldigt okunnig :oops: )
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Val ha GoPro

Inläggav elemji » 2013-02-17/17:12

Ursäkta Mimmi, det var ju Marie jag skulle hacka på :D Hann inte rätta förrän du hann svara. Nu börjar vi komma helt OT, men ett sista svar då, om Fredrik ursäktar. Musik ifrån CD kan du omvandla till MP3 med ett sk ripper-program. Finns massor att hämta gratis på nätet, tex Freerip: http://www.freerip.com/
<br>
När du omvandlat din musik till MP3 så är det bara att importera (exempelvis till MovieMaker).
Tänk på att när du har lagt till annans musik till din film så kan du inte ladda upp den till YouTube (eller annan filmdelnings-site) eftersom du inte har upphovsrätt till musiken. Det blir till att visa filmen för nära och kära i hemmet.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Val ha GoPro

Inläggav Mimmi » 2013-02-18/00:25

Hej!
<br><br>
Det har blivit en mycket intressant tråd. Jag är nämligen väldigt intresserad av foto, och skulle hemskt gärna kunna filma också, och som sagt redigera någorlunda. <br>
Om musiken, detta med upphovsrätt känner jag till naturligtvis. Men vem har komponerat den musik som beledsagar många av filmerna på Youtube? Inte är det då filmarna i 99,99% av fallen... :) <br>
Och all annan musik som finns att lyssna på där, hur kan det vara möjligt att man kan göra det?<br><br>

Slutligen för i dag. Jag såg att Aftonbladet testade kameror av denna typ.<br><br>

http://www.aftonbladet.se/nyheter/pryl/ ... easer=true <br><br>

Inte för att jag vet om den blaskans tester är något att lita på, men den kanske kan vara intressant ändå...<br><br>

Men även en blind höna kan hitta ett ägg ibland, eller hur det nu var :? <br>
I vart fall skall inte små hönor lägga stora ägg, för då blir de slarviga i ändan! :D
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Val ha GoPro

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-02-18/02:59

Mimmi skrev:Men vem har komponerat den musik som beledsagar många av filmerna på Youtube? Inte är det då filmarna i 99,99% av fallen... :)

Huvudet på spiken. En rimlig förklaring är väl, att det mesta på Youtube har liten tittarkrets, och att mediaföretagen inte orkar driva hur många processer som helst(???). Alternativt anser de, att musiken i diverse snuttar fungerar som reklam, som ökar försäljningen av deras produkter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Val ha GoPro

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-02-18/07:40

Youtube har ett "bibliotek" med musik, som får användas fritt på Youtube. Det handlar oftast om relativt okända kompositörer/artister, som på detta sätt vill ha ut sina låtar. Det är inte lätt att hitta något sim passar - kvalitén växlar, om man ska uttrycka sig snällt (och det ska man ju...). Kanske kan förklara varför Bror och andra inte alltid uppskattar musiken som beledsagar många filmklipp!
Försöker man ladda upp en film som har ljud bestående av upphovsrättsskyddad musik, tas ljudet obönhörligt bort av Youtube - per automatik!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Val ha GoPro

Inläggav Claes Jonsson » 2013-02-18/20:04

Inte alltid att musiken tas bort.
Kanske beroende på hur många (eller få) som tittar.

I mitt fall har det gått bra, men man får ett mejl angående upphovsrättsskyddad musik efter uppladdning.
Och klippen kan vara blockerade i vissa länder, och ibland kan det stå "bekräftat innehåll från tredje part"

Denna funkar fortfarande. Jag laddade upp den nyligen med musik.
Den var med i BMW-MC klubbens monter utan musik på mc-mässan i Göteborg 2012.
http://www.youtube.com/watch?v=2tqlRwzZ6YU
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Val ha GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-02-19/09:43

Tänk inte på mig när ni kapar tråden.
Även jag kan ju få lära mig lite nytt.
Jag tackar och tar gärna emot dessa tips i tråden.

Fredrik
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val ha GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-02-21/08:51

Lägger in en följfråga.
Kommer i dagarna att inhandla Hero 3 Black.
Men jag har även ett problem med datorn.
Min stationära dator är väl ca 5-6 år gammal.
Hänger sig ganska ofta och strular i största allmänhet.
Har även en ännu äldre laptop med xp på verkligen en seeeeg sak
Nu till frågan.
Om jag ska redigera mina filmer i datorn....Kommer de att klara av detta?
Funderar ju även på att byta upp mig i dator med.
Mac eller PC??
Vet ju att Gopro är apple så mac är väl att föredra.
Men priser på Mac är ju skyhöga
Vad krävs för att klara av att redigera filmer i hög kvalitet utan att det hackar.
Om jag nu skulle hitta en bra begagnad Mac
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val ha GoPro

Inläggav Kenneth » 2013-02-21/09:49

Fredrik Holmqwist skrev:Lägger in en följfråga.
Kommer i dagarna att inhandla Hero 3 Black.
Men jag har även ett problem med datorn.
Min stationära dator är väl ca 5-6 år gammal.
Hänger sig ganska ofta och strular i största allmänhet.
Har även en ännu äldre laptop med xp på verkligen en seeeeg sak
Nu till frågan.
Om jag ska redigera mina filmer i datorn....Kommer de att klara av detta?
Funderar ju även på att byta upp mig i dator med.
Mac eller PC??
Vet ju att Gopro är apple så mac är väl att föredra.
Men priser på Mac är ju skyhöga
Vad krävs för att klara av att redigera filmer i hög kvalitet utan att det hackar.
Om jag nu skulle hitta en bra begagnad Mac


Min erfarenhet är att windows blir seeeegare för varje dag och då hjälper bara en ominstallation, med alla därtill relaterade problem. Ett alternativt OS kan vara Linux/Ubuntu, är kostnadsfritt och har låga krav på hårdvaran i förhållande till Windows.
Nackdelen kan vara att det kan kräva lite ''pillande'' och att t.ex Garmin program bara finns för Win & Mac.
Hämta Ubuntu här
http://ubuntu-se.org/drupal/download
Lite tips om video och Ubuntu.
http://help.ubuntu-se.org/10.04/musicvideophotos/sv/video-editing.html
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Val ha GoPro

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-02-21/10:18

Jag har jobbat med IT-teknik sedan 1977, och anser mig vara hyfsat kompetent som användare av i stort sett vilket operativsystem som helst, även om jag aldrig förtjänat mitt levebröd på att pilla med persondatorer.<br>

Nu är det förvisso rätt stor skillnad på olika Linux-varianter, men rent generellt är mitt intryck detta av de tre "religionerna" för operativsystem på persondatorer (ja, jag har provat alla på sett seriöst sätt):<br><br>

- Linux: Kräver lite maskinkraft, men väldigt mycket "pill". Krånglar det får man lösa problemet själv. Dåligt utbud av applikationsprogram, t ex finns inte Garmins programvaror för Linux. Liten risk att drabbas av virus. "Gratis."<br><br>

- Windows: Kräver mycket maskinkraft, har en tendens att "sega till" med tiden. Hög risk att drabbas av virus och andra "elaka" program. Krånglar relativt ofta, mest på grund av att olika programvaror kommer i konflikt med varandra. Det går att få hjälp ganska lätt, men kvalitén på den hjälpen varierar. Mycket bra utbud av applikationsprogram, "allt" finns till Windows. <br><br>

- Apple Mac. Kräver Apple-maskiner, som oftast har bra prestanda men kostar dubbelt så mycket som mostvarande Windows-dator. Hög teknisk kvalitet, krånglar sällan. Maskin, operativsystem och applikationsprogram är designade och testade tillsammans, vilket ger lite krångel och problem. Bra stödfunktioner, relativt lätt att få hjälp. Sämre utbud av applikationsprogram än till Windows, men det mesta finns (Garmin har en Mac-version av Basecamp, men inte av Mapsource). Relativt liten risk för virus och andra "elaka" program.<br><br>

Bra videoredigeringsprogram finns för alla tre. Här gäller det att ha bra "kraft" i sin burk, det kvittar vilket operativsystem man har om inte prestandan räcker till att hantera videofilerna. Mycket minne är alltid bra, snabb hårddisk och en bra video-processor. Har man det, behövs inget "monster" till processor i datorn.<br><br>

Själv kör jag sedan en tid Mac (Macbook Pro med senaste OS X Mountain Lion). Ett otroligt lyft efter att ha kört Windows (och dessförinnan DOS) i 25 år..... Linux har aldrig känts som ett alternativ - jag har nog av "datorpill" på jobbet, orkar inte hålla på och pilla med min egen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Val ha GoPro

Inläggav JErkers » 2013-02-21/12:37

Gunnar Elmgren skrev:/.../

1. - Linux: Kräver lite maskinkraft, men väldigt mycket "pill". Krånglar det får man lösa problemet själv. Dåligt utbud av applikationsprogram, t ex finns inte Garmins programvaror för Linux. Liten risk att drabbas av virus. "Gratis."<br><br>

2. - Windows: Kräver mycket maskinkraft, har en tendens att "sega till" med tiden. Hög risk att drabbas av virus och andra "elaka" program. Krånglar relativt ofta, mest på grund av att olika programvaror kommer i konflikt med varandra. Det går att få hjälp ganska lätt, men kvalitén på den hjälpen varierar. Mycket bra utbud av applikationsprogram, "allt" finns till Windows. /.../

<br><br>
Jag tog mig friheten att numrera i ditt inlägg Gunnar.
<br><br>
1. Det där med att Linux kräver mycket "pill" är nog numer en sanning som inte längre stämmer. Väljer man att installera Ubuntu anser jag att det inte är mer "pill" än att installera Windows. Det har blivit mycket enklare sista åren jämfört med när jag första gångerna försökte installera Linux och misslyckades. (Sen ska jag vara ärlig och säga att om man vill "pilla" i sitt operativ så finns det hur många varianter av Linux som fortfarande erbjuder dessa möjligheter.)
<br><br>
Fördelen med Ubuntu-linux är att man kan få tag i program för nästan vilka behov som helst och därtill gratis! Redigera video och bilder, musik, surfa osv.
Nackdelen är att det t ex finns mig veterligen inget programvara för Garmins navigatorer...
<br><br>
2. Mig veterligen så är Windows 8 mindre resurskrävande än förra generationen men visst kräver det fortfarande lite under huven på burken.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Val ha GoPro

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-02-21/13:21

Jens, visst är det så att många Linux-distributioner numera är relativt enkla att installera och få att fungera, men det är ändå långt kvar till enkelheten och stabiliteten jag har i min Mac. Och "pillet" med Linux kommer om inte förr så när det ska in uppgraderingar.
Windows 8 må vara något snålare på maskinresurser än Windows 7 (och Vista), men mina äldre burkar orkar fortfarande inget nyare än XP.
Och Windows 8 verkar vara ett hatobjekt även bland Windows-entusiaster - mitt intryck är, att det bara är logiskt tillsammans med pekskärm.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Val ha GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-02-21/14:30

Va inne på Elgiganten och klämde lite på grejorna.
Pratade med en expedit och ha sa Mac utan att tveka.
Dock så ligger prislappen på minst 10.000 och uppåt :cry:
blev rekommenderad en för ca 13000.
Blir väl att gräva djup i plånboken.....
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Sv: Val ha GoPro

Inläggav Kalle Olsson » 2013-02-21/15:54

Fredrik Holmqwist skrev:Va inne på Elgiganten och klämde lite på grejorna.
Pratade med en expedit och ha sa Mac utan att tveka.
Dock så ligger prislappen på minst 10.000 och uppåt :cry:
blev rekommenderad en för ca 13000.
Blir väl att gräva djup i plånboken.....


Apple ska sänka priserna på sina bärbara datorer under våren med 2-3tusen. Se artikel nedan :

http://feber.se/mac/art/263989/apple_prisdumpar/
// Karl Olsson

Bmw r nine t
Kalle Olsson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-01-30/15:59

Dator för filmredigering

Inläggav aksv » 2013-02-21/18:24

Hej
Känns väldigt kul att så många av Er gillat filmen. Några har nog trott att jag är nästan proffs på fotografering och filmredigering, men så är det inte alls. Långt därifrån. GoPro'n köpte jag förra hösten och han med lite provfilmning innan vintern kom. Men den erfarenheten monterade jag de sex kamerafästen jag hade på hojen under resan. Samt tillverkade en mycket enkel distans som gjorde att jag kunde ha kameran på hjälmen både framåt och bakåt med i princip samma fäste. Jag kunde alltså byta position mellan dessa fästen på någon minut (annars hade inte mina reskompisar stått ut). Jag hade dubbla vanliga batterier och två 32 gb minneskort, och laddmöjlighet i toppboxen. Plus givetvis en dator för att tömma minnena på kvällarna.

I höstas gjorde jag redigeringen av de 25 timmar film och 15000 bilderna från GoPro'n. Från början försökte jag med ett enklare redigeringsprogram på min 1 år gamla Win 7 dator, programmet var enkelt men resultatet blev inte bra. Så jag lånade min sambos nya IMAC (typ 13000 spänn maskin) och började använda den med programmet Adobe Premier Pro. Efter några dagar var jag på väg att ge upp, det var f-n så svårt att fatta hur programmet (och Maccen) fungerade, men efter att jag fått hjälp av min film-duktige brorson, så började jag så sakta fatta. Premier Pro är ett proffsprogram och jag har väl använt 10% av dess resurser, men när man väl lärt sig det så kan jag inte tänka mig att byta.

Det hade inte fungerat att göra detta på min PC, den kan inte ens spela upp filmen utan att hacka. Maccen fungerade mycket bättre, även om den oxå hängde sig och tvingades att starta om ibland. Så ja, jag måste nog rekommendera en bra Mac för seriös filmredigering i full HD.

I år ska vi åka till Korsika och då ska vi testa med två kameror igång hela tiden. Kan nog bli rätt bra att klippa film där samma scen är tagen från två vinklar.

För övrigt kan jag rekommendera en tålmodig fru/sambo/familj som står ut med partnerns filmskapande. Kan vara lite jobbigt att lyssna på samma filmsnutt om och om och om igen, när man kör filmbitarna fram och tillbaks för att hitta rätta klippet.

Hälsningar

Åke
Användarvisningsbild
aksv
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2010-09-29/20:42

Re: Val ha GoPro

Inläggav Mimmi » 2013-02-21/18:47

Hej!<br><br>

Du skall ha ett STORT tack!<br><br>

Tack vare ditt inlägg ovan har Du sparat många tusenlappar åt mig! :D <br>
Jag har nämligen varken lust eller råd att köpa så fin dator som behövs, dessutom har jag inget som helst tålamod när det gäller att sitta vid datorn och försöka lära mig nya krångliga saker, min hjärna är helt enkelt inte byggd för den typen av verksamhet. Jag är van att kunna göra saker med en gång, men det gäller bara handfasta praktiska grejor, som exempelvis att köra alla slags fordon och maskiner. Såvida de inte är fulla av displayer, touchkontroller och andra manöverorgan. Nej, jag behöver handfasta reglage och spakar, en för var funktion, DÅ är det intuitivt för mig, inte en meny man skall välja saker i och alla dessa kommandon som man kan välja...<br><br>
Jag har nu under några dagar försökt att komma underfund med Moviemaker, men jag har gett upp. Jag förstår mig inte på det ens så mycket att jag kan få in en film i det, och än mindre begriper jag det fackspråk som används. Jag förstår helt enkelt inte termerna, trots att de är på svenska.<br><br>

Att jag dessutom inte behöver köpa en kamera sparar ju ännu mer... <br>
Så en GOPRO kamera slår jag nu helt ur hågen.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Val ha GoPro

Inläggav Claes Jonsson » 2013-02-22/19:26

Ge inte upp Mimmi.
Jag tyckte också det var svårt i början med Windows Movie Maker i Windows XP.
Fick lite hjälp av en kompis, och tjuvtittade lite på hur han gjorde när han gjorde filmer.

Sen hem och öva själv. Leta runt i programmet. Prova alla möjliga knappar, funktioner och inställningar.
En del kom man på av en slump, för att senare inte ha en aning om hur man gjorde.

Men man behöver ju först material. Bilder, filmklipp och musik.
Musik har jag fått i mp3-format av några kompisar som dom helt lagligt(ehum...) tankat ner, så kallad fildelning.

Enklast är ju att först ha alltihop på datorn man sitter vid.
Sen hämta materialet och lägga det på tidslinjen. Under det lägger man musik. Det går även med mycket tålamod göra så att bilder byter i takt med musiken. Sen fortsätter man med förtexter, text på bilder eller precis hur man vill. Även eftertexter i slutet på filmen.

Och sen finns det en uppsjö av varianter på hur bilder eller filmklipp ska skifta. Bara leta och prova, men det tar tid. Mest tid tar nog att lyssna på vilken musik som passar till bilderna eller filmerna. Man kan även sänka ljudet på musiken och filmklipp i tidslinjen, så man hör både och.

Så långt frid och fröjd och jag kände mig nöjd med vad jag klarat av.
Sen blev det nya grejer. En liten billig laptop inhandlades och i den fanns Windows LIVE Movie Maker.
Fattar inget.
Sen blev det ännu svårare. Köpte ADOBE PREMIERE ELEMENTS 7. Enkel videoredigering. Fantastiska filmer. Filmskapande med automatik. Häftiga bilder och ljud. Visa på YouTube och andra ställen

Jag gav det en chans och försökte verkligen, men fick ge upp. Orkade inte läsa bibeln till användarhandbok.
En kompis visade mig lite, men det gick så fort så jag missade en del. Tappade sugen. Borde satt mig direkt efter det och övat men orkade helt enkelt inte. Det har fått räcka med kurser på jobbet och så.
Tänkte lärt mig det nu denna vintern, men får kanske vänta till nästa.

Med detta vill jag ha sagt att Windows Movie Maker är hyfsat lätt, tror jag...
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Val ha GoPro

Inläggav Claes Jonsson » 2013-02-22/19:27

Se bara här, jag vet inte hur man gör radbryt eller vad det heter???!!!
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Val ha GoPro

Inläggav Magnus Jinstrand » 2013-02-22/19:56

Claes Jonsson skrev:Se bara här, jag vet inte hur man gör radbryt eller vad det heter???!!!


Det funkar inte alltid här...
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Val ha GoPro

Inläggav Magnus Jinstrand » 2013-02-22/19:59

Har en knappt använd Hero 2, om någon är intresserad att köpa, pm'a mig...
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Val ha GoPro

Inläggav Peter Nordlund » 2013-02-22/20:43

Kanske inte intressant eller möjligen redan postad?

Test av 4 actionkameror bla Gopro 3 med mycket bra jämförande filmning
https://www.youtube.com/watch?v=Ewp9kQoQ1Ng

Och här texten/testen i text
http://gizmodo.com/5965732/the-best-action-camera
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Nästa

Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst