Val av GoPro

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

Re: Val ha GoPro

Inläggav elemji » 2013-02-25/13:11

Claes inlägg ovan berör några nyckelpunkter i den här diskussionen. Vidoredigering är ett hantverk och som alla andra hantverk så krävs utbildning, träning,träning,träning men framförallt intresse. Ett program är ingen tjänst som man köper utan ett verktyg som man måste lära sig. Håller med om att Movie Maker troligen är ett av dom lättare att lära sig och dessutom gratis om man har Windows.
<br>
OBS! Det är skillnad på Live Movie Maker och "gamla" Movie Maker. Live Movie Maker har man i ambitionen att förenkla(?) lyckats göra helt oanvändbart. Om du har Live installerat (Windows 7 och framåt), ladda ner och installera "gamla" Movie Maker v 6 istället.
<br>
Och sök på YouTube, där finns det "tutorials" i Movie Maker, kan vara ett bra sätt att "komma igång".
<br>
Det finns många andra bra forum för den gamla MAC versus PC dispyten. Intressant bara att notera att det nästan alltid är samma "relevanta" jämförelser: Min nya dyra MAC är mycket bättre än min gamla billiga PC. Överraskad?
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Val ha GoPro

Inläggav neutral » 2013-02-27/19:16

elemji skrev:Det finns många andra bra forum för den gamla MAC versus PC dispyten. Intressant bara att notera att det nästan alltid är samma "relevanta" jämförelser: Min nya dyra MAC är mycket bättre än min gamla billiga PC. Överraskad?


...och de som hävdar att PC/Windows är bäst har i regel ingen erfarenhet av Mac, har ju också med relevansen att göra tycker jag.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Val ha GoPro

Inläggav elemji » 2013-02-28/10:17

Kanske är det så. Men jag skulle aldrig påstå att PC/Windows är bäst, för jag är prismedveten och därför har jag, som du antyder, ringa erfarenhet av Apple's produkter. Dock har jag en svåger som har en MAC, och jag har nog aldrig sett så mycket timglas som när jag ser honom jobba. Men jag skulle aldrig dra slutsatsen att det har att göra med äpplet på locket. Det har nog mer att göra med vilka kretsar som sitter därunder. Om man vill göra en relevant jämförelse skall man inte jämföra äpplen och päron, om ordvitsen ursäktas.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Val ha GoPro

Inläggav elemji » 2013-03-02/10:30

Åter till GoPro ... Någon av Hero3-ägarna som kan berätta vilka upplösningar det är i fotoläget? Bredd x höjd tack, Mpix säger inte så mycket.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Val ha GoPro

Inläggav Johan Weinö » 2013-03-03/11:35

4000x3000 pixlar på de bilder jag tagit.
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Val ha GoPro

Inläggav Johan Weinö » 2013-03-03/11:38

Vad har du för uppfattning och lösning för batteritiden ?
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Val ha GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-03-04/13:23

Johan Weinö skrev:Vad har du för uppfattning och lösning för batteritiden ?
.

Undrar jag med. Har just skaffat hero3. Och har inte hunnit prova den ännu. Dock så skulle jag vilja veta batteritiden om man kör med kameran igång hela tiden. Både med och utan wifi inkopplad.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val ha GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-03-04/22:28

Ang batteritiden så måste man hitta en lösning för långturerna. Filmar man tex i 1920x1080 i 50 fps med WiFi påkopplat räcker batteriet ca 1h.
Men det finns lösningar:<BR><BR>

1) Beställde nyligen BacPac2 som går att spänna fast baktill på Heron och innehåller en laddare och ett extra batteri => 2h batteritid<BR>
2) I BacPac2 finns ett MiniUSB-uttag. Om man tar upp ett passande hål i det medföljande skeletonbakstycket kan man koppla in USB-kabeln och ladda båda batterierna samtidigt som kameran används.<BR>
3) Till GoPro Hero HD-modellerna fanns ett Skeletonhus med uttag för div kablar. Något sådan finns inte till Hero3 ännu men mest sannolikt släpper GoPro ett med tiden (enl säljaren).<BR><BR>

Det finns en display att köpa till men den bör man fundera över nyttan med den. Har man tillgång till en Smartfone (Android eller Iphone) så är kan jag tänka mig att displayen blir liggande oanvänd. Displayen slukar batteri och det verkar ej vara möjligt att ha den monterad tillsammans med BacPac2.
<BR><BR>
Skicka ett PM om du ändå är sugen på en display :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val ha GoPro

Inläggav Johan Weinö » 2013-03-05/07:25

Tack för din input, det är ju just då man är iväg på resor man vill filma lite under hela dagen.
Fördelen med Hero3 är ju fjärrkontrollen, vore ju fint att kunna ladda den direkt under tiden.
Typ som att köra den via hojens strömförsörjning, då kan man nyttja den fullt ut på resan.

Jag valde bort displayen, använder iphone för att bara kolla så den är korrekt riggad.
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Val ha GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-03-05/09:40

Det där att ladda kameran under körning har jag med tänkt på, men blir jobbigt med lång kabel som måste gå mellan hjälmen och ett uttag.
Jag har ett extra batterypack på 5000 mAh för att kunna ladda mobilen.Kan stoppa det i bröstfickan med en kortare kabel. 1 timme i orginal samt 2 timmar med extra batterbakstyckei är dåligt.
Finns lite kraftigare batteri till Gopron på ebay 1300mAh i stället för 1050 orginal

Hittade denna roliga pryl http://burnsmoto.com/usb-power-socket-weatherproof.php#
Om inte för gopro så passar den ju till allt som laddas via usb.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val ha GoPro

Inläggav WoYx » 2013-03-08/10:25

Jag har inte orkat lusläsa alla inlägg i tråden. Hur som haver, jag har haft flertalet GoPro modeller.
Just nu har jag en 2a och en 3a Black, de andra har jag gett bort.<br>
3 är bättre på allt, så är det. Dyker man ger den ett par till meter ner under vatten innan man tappar alla färger, visst inte någon herrejessus skillnad, men skillnad är det.
<br><br>
Däremot "hänger" den sig som sagt, vilket enda lösningen för mig har varit att plocka ur batteriet.
Jag har senaste firmware, testat "alla" forumtips om olika installation, olika minneskort osv. - inget funkar. <br>Känner mig dock inte särskilt orolig, ett välkänt problem som säkert åtgärdas så småningom, kameran fryser inte hela tiden för den delen heller - riktigt irriterande är det dock när det sker under vatten..
<br><br>
Min slutsats är ändå: Köp en 3a Black. Bättre färger och framför allt inte lika seg som tvåan.
<br>
GoPro appen är dock i princip värdelös än så länge, i mitt tycke. Har ett WiFi bakstycke liggandes till tvån som jag bara testat och några fjärrar. Dock kan fjärren i sig vara okej, men även den har jag använt väldigt lite.
<br><br>
Offtopic:
För övrigt när det gäller videoredigering.. så köpte jag precis en ny topspecad iMac.
Den hänger sig också! Med Final Cut Pro X, vilket är den stora anledningen till just en iMac för mig. https://discussions.apple.com/message/20913517#20913517
Det går väl si så där rent generellt med mina elektronikinköp just nu.. :lol:
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Val ha GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-03-08/23:03

DanielJ skrev:GoPro appen är dock i princip värdelös än så länge, i mitt tycke. Har ett WiFi bakstycke liggandes till tvån som jag bara testat och några fjärrar. Dock kan fjärren i sig vara okej, men även den har jag använt väldigt lite.


Den där GoPro-appen verkar ha förändrats på något sätt. För någon månad sedan stod det ALLTID "Preview not available" i telefonen när jag filmade men nu får jag bilden överförd till telefonen allt som oftast då jag filmar, alltså "Preview Supported".
Appen är fortfarande väldigt seg om man tex vill ändra på två eller fler kamerainställningar. Det går lätt att göra den första ändringen men när man sedan ska ändra något annat kan det ta 10-15s innan appen svarar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val ha GoPro

Inläggav WoYx » 2013-03-12/15:51

Lite Offtopic, men om man nu har en 3a och behöver fler batterier och kanske en laddare.. detta köpte jag och grejerna funkade för mig.
http://www.ebay.com/itm/2pcs-AHDBT-301- ... 19d8f2d89b
<br>
Har inte mätt några batteritider alls så jag kan inte säga om de är klenare än original.
<br>
Gillar laddaren.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Val ha GoPro

Inläggav Mimmi » 2013-03-12/16:43

Hej!<br><br>

Ända sedan denna tråd skapades har jag varit nyfiken på en sak; Nu kan jag inte hålla mig längre, så vad menas egentligen med trådens namn. :? :) <br>
Förmodligen har väl Tryckfelsnisse varit framme.
<br><br>
Skulle det egentligen varit "Vill ha GoPro" eller "Val av GoPro", det är frågan, eller något ytterligare alternativ som jag inte lyckats lista ut......
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Val ha GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-03-12/16:55

Mimmi skrev:Hej!<br><br>

Ända sedan denna tråd skapades har jag varit nyfiken på en sak; Nu kan jag inte hålla mig längre, så vad menas egentligen med trådens namn. :? :) <br>
Förmodligen har väl Tryckfelsnisse varit framme.
<br><br>
Skulle det egentligen varit "Vill ha GoPro" eller "Val av GoPro", det är frågan, eller något ytterligare alternativ som jag inte lyckats lista ut......


Mimmi

Rubriken stämmer "Val av Gopro"
Det finns säker 4-5 modeller av gopron. De senaste är vit, silver och svart.
De filmar i olika kvalitet och därav frågan vilken man ska välja.
För min del blev det den svarta. Dock den dyraste men det följde med en fjärrkontroll så att man kan starta och stoppa kameran vi styret. Silver modellen som ligger på ca 1000 billigare har ingen fjärrkontroll samt filmar ej i samma kvalitet. Men behöver man en fjärr så kostar den ca 1000 och då är det lika bra att köpa den bättre modellen.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val ha GoPro

Inläggav Marie » 2013-03-12/17:07

Fredrik Holmqwist skrev:
Mimmi skrev:Hej!<br><br>

Ända sedan denna tråd skapades har jag varit nyfiken på en sak; Nu kan jag inte hålla mig längre, så vad menas egentligen med trådens namn. :? :) <br>
Förmodligen har väl Tryckfelsnisse varit framme.
<br><br>
Skulle det egentligen varit "Vill ha GoPro" eller "Val av GoPro", det är frågan, eller något ytterligare alternativ som jag inte lyckats lista ut......


Mimmi

Rubriken stämmer "Val av Gopro"
Det finns säker 4-5 modeller av gopron. De senaste är vit, silver och svart.
De filmar i olika kvalitet och därav frågan vilken man ska välja.
För min del blev det den svarta. Dock den dyraste men det följde med en fjärrkontroll så att man kan starta och stoppa kameran vi styret. Silver modellen som ligger på ca 1000 billigare har ingen fjärrkontroll samt filmar ej i samma kvalitet. Men behöver man en fjärr så kostar den ca 1000 och då är det lika bra att köpa den bättre modellen.


Men om du stannar upp lite, och verkligen LÄSER, så ser du att det står Val ha GoPro, och inte Val av GoPro.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Val ha GoPro

Inläggav Mimmi » 2013-03-12/17:10

Fredrik Holmqwist skrev: //Rubriken stämmer "Val av Gopro"
//
<br><br>


Hej igen!<br><br>

Då hade jag rätt i min gissning! :) <br>
Men i rubriken står faktiskt inte så, det står "Val ha GoPro" ;) <br><br>

Ja det är många modeller de har, man kan bli förvirrad för mindre! :) Bildhastigheter hit och dit, pixlar så man kan bli trött för mindre och alla andra uttryck jag inte har en aning om vad de betyder eller innebär.. :shock: <br> Jag har själv under en längre tid gärna velat ha en. Men sedan det visat sig att det är svårt att redigera film på ett bra sätt, och att det kräver mycket bättre dator än vad någon av mina är, så har jag lagt ned det projektet. De pengarna behövs, och kan användas på många andra sätt. Något extra objektiv till min nya Nikonkamera kanske...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Val av GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-03-12/17:35

Oooooppppssss.....Felet är rättat :oops: :oops: :oops:
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val ha GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-03-12/17:40

Mimmi skrev:
Fredrik Holmqwist skrev: //Rubriken stämmer "Val av Gopro"
//
<br><br>


Hej igen!<br><br>

Då hade jag rätt i min gissning! :) <br>
Men i rubriken står faktiskt inte så, det står "Val ha GoPro" ;) <br><br>

Ja det är många modeller de har, man kan bli förvirrad för mindre! :) Bildhastigheter hit och dit, pixlar så man kan bli trött för mindre och alla andra uttryck jag inte har en aning om vad de betyder eller innebär.. :shock: <br> Jag har själv under en längre tid gärna velat ha en. Men sedan det visat sig att det är svårt att redigera film på ett bra sätt, och att det kräver mycket bättre dator än vad någon av mina är, så har jag lagt ned det projektet. De pengarna behövs, och kan användas på många andra sätt. Något extra objektiv till min nya Nikonkamera kanske...


Mimmi

Ett obejektiv till Nikon kan tömma börsen ordentligt
Köpte förra året ett lätt begagnat Nikon 70-300 VR Gav 3500 för det. Och vill gärna ha ett macro men det kostar nästan 6000...Så objektiven är mycket dyrare än kamerahuset...
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val av GoPro

Inläggav Mattias Eriksson » 2013-03-13/18:06

Sitter just nu och kollar på aksv's film från Pyreneerna, ser riktigt härligt ut!

Köpte själv en GoPro Hero 3 silver när jag var på tjänsteresa till USA i november, givetvis ville jag ha en black men de fanns ju inte på hyllan ännu då. Hittills är jag riktigt nöjd med den. Har till och med lyckats doppa den i en bäck med skeleton backdoor (klantigt), men den överlevde! Användningsområdet blir diverse filmning av aktiviteter som MC, jakt, dykning och annat vi hittar på.

Vad gäller videoredigering har jag gjort det i Moviemaker och det tycker jag funkar ok. Vad som fungerar ännu bättre är att jag nu kan redigera i iMovie med min Ipad Retina (4). Via en SD-minnesadapter (appletillbehör) så för jag över videofilerna till Ipaden och kan redigera video för att sedan tanka upp det på Tuben direkt. Smidigt!

Vad jag inte riktigt gillar med iMovie för Ipad är att det inte finns inbyggd möjlighet att redigera slo mo/fast mo just nu, vad jag vet och ser. Någon här som vet någon annan videoredigeringsapp till Ipad som är bättre än iMovie?

Här är video jag redigerat i Ipaden filmat med GoPro'en (något OT aktivitet för forumet, men det får Ni stå ut med ;) )

http://youtu.be/3pcxxv3xgvc
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Val av GoPro

Inläggav Mattias Eriksson » 2013-03-13/18:30

Hmm, får inte styckeindelningen att funka så bra... Varför blir det så? Får inte till det genom att editera inlägget heller.
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Val av GoPro

Inläggav Mimmi » 2013-03-13/18:57

Hej!<br><br>

Radbrytningen får Du tills vidare sköta själv, det är så i vissa trådar. Det är en av alla buggar som tyvärr finns i detta Forum. Men det är inget att bry sig om, det ordnas till när vi får vårt nya Forum! :) <br><br>

Allt enligt vår webmaster, Göran Ekman.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Val ha GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-03-18/09:37

tstadin skrev:Ang batteritiden så måste man hitta en lösning för långturerna. Filmar man tex i 1920x1080 i 50 fps med WiFi påkopplat räcker batteriet ca 1h.
Men det finns lösningar:<BR><BR>

1) Beställde nyligen BacPac2 som går att spänna fast baktill på Heron och innehåller en laddare och ett extra batteri => 2h batteritid<BR>
2) I BacPac2 finns ett MiniUSB-uttag. Om man tar upp ett passande hål i det medföljande skeletonbakstycket kan man koppla in USB-kabeln och ladda båda batterierna samtidigt som kameran används.<BR>
3) Till GoPro Hero HD-modellerna fanns ett Skeletonhus med uttag för div kablar. Något sådan finns inte till Hero3 ännu men mest sannolikt släpper GoPro ett med tiden (enl säljaren).<BR><BR>


Citerar mig själv och kompletterar med:<BR><BR>
...<BR><BR>
2) I BacPac finns ett MiniUSB-uttag. Om man tar upp ett passande hål i det medföljande skeletonbakstycket kan man koppla in USB-kabeln och ladda båda batterierna samtidigt som kameran används.<BR>
Hålet i skeletonbakluckan till BacPac är redan tillräckligt stort och det går att få i MiniUSB-kontakten i ladduttaget på BacPac med det medföljande Skeletonlocket menterat.
<BR><BR>
3) Till GoPro Hero HD-modellerna fanns ett Skeletonhus med uttag för div kablar. Något sådan finns inte till Hero3 ännu men mest sannolikt släpper GoPro ett med tiden (enl säljaren).<BR>
Eftersom BacPac numera har uttag för USB-laddkabeln ser jag inget behov av ett ev framtida Skeletonhus - Köp BacPac istället!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val ha GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-03-18/09:55

tstadin skrev:
tstadin skrev:Ang batteritiden så måste man hitta en lösning för långturerna. Filmar man tex i 1920x1080 i 50 fps med WiFi påkopplat räcker batteriet ca 1h.
Men det finns lösningar:<BR><BR>

1) Beställde nyligen BacPac2 som går att spänna fast baktill på Heron och innehåller en laddare och ett extra batteri => 2h batteritid<BR>
2) I BacPac2 finns ett MiniUSB-uttag. Om man tar upp ett passande hål i det medföljande skeletonbakstycket kan man koppla in USB-kabeln och ladda båda batterierna samtidigt som kameran används.<BR>
3) Till GoPro Hero HD-modellerna fanns ett Skeletonhus med uttag för div kablar. Något sådan finns inte till Hero3 ännu men mest sannolikt släpper GoPro ett med tiden (enl säljaren).<BR><BR>


Citerar mig själv och kompletterar med:<BR><BR>
...<BR><BR>
2) I BacPac finns ett MiniUSB-uttag. Om man tar upp ett passande hål i det medföljande skeletonbakstycket kan man koppla in USB-kabeln och ladda båda batterierna samtidigt som kameran används.<BR>
Hålet i skeletonbakluckan till BacPac är redan tillräckligt stort och det går att få i MiniUSB-kontakten i ladduttaget på BacPac med det medföljande Skeletonlocket menterat.
<BR><BR>
3) Till GoPro Hero HD-modellerna fanns ett Skeletonhus med uttag för div kablar. Något sådan finns inte till Hero3 ännu men mest sannolikt släpper GoPro ett med tiden (enl säljaren).<BR>
Eftersom BacPac numera har uttag för USB-laddkabeln ser jag inget behov av ett ev framtida Skeletonhus - Köp BacPac istället!


Blir det inte billigare tror du att i stället för att köpa ett nytt batterypac så köper man ett nytt hus och gör hål i det och lägger laddningen direkt till det ursprungliga batteriet via usb kabeln till ett löst powerpack som man har i fickan?
Kanske jag är fel ute?
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val av GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-03-18/10:25

BacPac kostar ungefär lika mycket som ett nytt hus, ca 600:-
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val av GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-03-18/10:47

Vet ej om det stämmer.
Läste någonstans att fast man har backpac på så måste man ladda batterierna separat.
Att man laddar ej kamerabatteriet om man kopplar laddningen till backpac batteriet.
Rätta mig om jag har fel....
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val av GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-03-18/12:05

Det beror på vilken modell du avser:<BR><BR>Pass-through Charging<BR><BR>
For the original HD HERO or the HD HERO2 cameras: A
pass-through charge is NOT possible. The Battery BacPac
must be connected directly to a USB charging device (see
above for DIRECT CHARGE).<BR><BR>
For the HERO3 camera: A pass-through charge will flow to
BOTH the Battery BacPac and the internal HERO3 battery
when combined and connected to a source of power (USB connection
to computer or other charging device). Power will first
charge the internal HERO3 battery, then the Battery BacPac.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val av GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-03-18/12:49

tstadin skrev:Det beror på vilken modell du avser:<BR><BR>Pass-through Charging<BR><BR>
For the original HD HERO or the HD HERO2 cameras: A
pass-through charge is NOT possible. The Battery BacPac
must be connected directly to a USB charging device (see
above for DIRECT CHARGE).<BR><BR>
For the HERO3 camera: A pass-through charge will flow to
BOTH the Battery BacPac and the internal HERO3 battery
when combined and connected to a source of power (USB connection
to computer or other charging device). Power will first
charge the internal HERO3 battery, then the Battery BacPac.



Tackar för hjälpen.
Har Hero3
Blir bättre att skaffa backpac batteriet än ett nytt hus.
Kostar ju under 300 på Ebay eller Amazon
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val av GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-03-18/17:13

tstadin skrev:Det beror på vilken modell du avser:<BR><BR>Pass-through Charging<BR><BR>
For the original HD HERO or the HD HERO2 cameras: A
pass-through charge is NOT possible. The Battery BacPac
must be connected directly to a USB charging device (see
above for DIRECT CHARGE).<BR><BR>
For the HERO3 camera: A pass-through charge will flow to
BOTH the Battery BacPac and the internal HERO3 battery
when combined and connected to a source of power (USB connection
to computer or other charging device). Power will first
charge the internal HERO3 battery, then the Battery BacPac.



Skrev frågan på gopros forum och fick detta svar.
http://goprouser.freeforums.org/chargin ... 11867.html
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val av GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-03-18/23:15

Oj då!
Jag kopierade texten från BacPacmanualen :)
Hittade även en annan tråd där man påstår att Pass-thru ej fungerar. Jag får väl ta och testa.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val av GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-03-19/08:05

Återkom gärna med hur det fungerar.
Har inte lagt någon order ännu...
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val av GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-03-19/13:52

Fredrik Holmqwist skrev:Återkom gärna med hur det fungerar.
Har inte lagt någon order ännu...


Japp, återkommer ASAP.
Om pass-thru inte fungerar behöver ev även jag se mig om efter en annan lösning.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val av GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-03-19/17:41

Men tror det skulle komma någon mjukvaruppdatering sim skulle fixa det. Men ej säker.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val av GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-03-22/14:32

Pass-thru-laddning verkar ej fungera så som det är tänkt med BacPac2.
<BR><BR>
- Då kameran är avstängd laddas endast BacPac då kabeln ansluts i BacPac
<BR><BR>
- Då kameran är påslagen verkar det som om det interna batteriet laddas väldigt lite (från 0 till 1 pinne i indikatorn) då laddkabeln ansluts under en längre tid i BacPac.
<BR><BR>
Det blir alltså till att gå och hoppas på framtida FirmWareuppdateringar alt köpa ett extrahus som man kan ta upp ett hål för laddkabeln i :(
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val av GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-03-22/16:05

tstadin skrev:Pass-thru-laddning verkar ej fungera så som det är tänkt med BacPac2.
<BR><BR>
- Då kameran är avstängd laddas endast BacPac då kabeln ansluts i BacPac
<BR><BR>
- Då kameran är påslagen verkar det som om det interna batteriet laddas väldigt lite (från 0 till 1 pinne i indikatorn) då laddkabeln ansluts under en längre tid i BacPac.
<BR><BR>
Det blir alltså till att gå och hoppas på framtida FirmWareuppdateringar alt köpa ett extrahus som man kan ta upp ett hål för laddkabeln i :(



Men det är ju lustigt att det står i manualen som du kopierat från att Pass-thru ska fungera och så gör det inte det.
Måste väl komma en uppdatering som fixar detta, annars är det ju ren lögn i manualen.....

Ps.
Har nu ställt frågan till Gopros support om det går och om i så fall det kommer en uppdatering som gör att det kommer att funka.
Återkommer med svar.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val av GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-03-22/22:39

Hi Thomas,

This feature is not available quite yet. <BR>

You will have to charge them both separately at this time. <BR>

Please let us know if you have any further questions.<BR>

Many Thanks,<BR>

GoPro Support<BR>
http://www.gopro.com/support<BR>


Click here to update the Case online, or reply to this e-mail<BR><BR>

Message History<BR>
-----Original Message-----<BR>
Sent: Friday , March 22, 2013 06:45 am PDT (GMT-07:00)<BR>
Subject: Pass-through charging BacPac2 on Hero3<BR><BR>

Hi, I have recently bought a BacPac2 to my Hero3 Black Edition. The Pass-through charging does't seem to work <BR>at all. Please advise what to do. BR Thomas Stadin
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val av GoPro

Inläggav Johan Weinö » 2013-04-01/20:00

Har nu försökt använda min GoPro Hero3 Black Edition, maken till krånglande produkt får man ju leta efter. Den hänger sig och går ej att stänga av, går ej att starta, få plocka ur batteriet allt för ofta för att "reseta".

Upplever ni problem med era Hero3 Black Edition ?
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Val av GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-04-01/20:27

Johan Weinö skrev:Har nu försökt använda min GoPro Hero3 Black Edition, maken till krånglande produkt får man ju leta efter. Den hänger sig och går ej att stänga av, går ej att starta, får plocka ur batteriet allt för ofta för att "reseta".

Upplever ni problem med era Hero3 Black Edition ?


Håller med, den hänger sig hela tiden. Tålamodet är snart slut och då riskerar den att bli "lagad" med hammaren.

GoPro säger att man ska formatera kortet och se till att ha senaste firmware.
Det verkar som om den har lättt för att hänga sig då man ansluter datorn för att tex läsa över videofilerna. För att undvika det momentet skaffade jag en extremt liten minneskortläsare för MicroSD från Clas Olsson.
Ha som regel att alltid stänga av kameran INNAN du kopplar till/från någon kontakt, annars är det kört. Ovanstående hjälper lite och kanske kan hålla hammaren borta ytterligare ett tag. Min Windowsdator vill indexera SD-kortet då kameran ansluts till datorn och det gillar ej kameran - den hänger sig. Går antagligen att stänga av.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val av GoPro

Inläggav Johan Weinö » 2013-04-01/20:35

Den är uppdaterad, formaterar i kameran, den stökar mest vid användandet för mig...

Otroligt användarovänlig produkt...
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Val av GoPro

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-04-01/20:39

Du verkar ha tingen emot Dig, Johan!
Var lite sugen på en ny Hero Black, men det är kanske klokt att hålla hårt i min "gamla" (nåja, 2 år) GoPro Hero av första modellen. Den har aldrig krånglat......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Val av GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-04-01/21:22

Om du har en äldre Hero så gör du klokt i att vänta med att byta. Det talas om en ny firmware till hero3 som löser alla problem men releasedatum saknas. Rådet är att avvakta tills vidare.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val av GoPro

Inläggav Mattias Eriksson » 2013-04-01/23:25

Min Hero 3 Silver krånglar inte :mrgreen: (fast hade blacken legat på hyllan i staterna i höstas så var ju den givna valet...) kan vara bra att veta för den som är sugen på att köpa men inte behöver en black.
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Val av GoPro

Inläggav elemji » 2013-04-02/14:40

Alright folks, I have some GOOD NEWS!! I just got off the phone with GoPro and they have a Beta Firmware update RIGHT NOW for the GoPro Hero 3 Black Edition!!! They are set to release it in the next week or two, but if you call they will email you the zip file to upload it. I just got done doing mine and all is well so far!! .

Postat igår på http://www.goprofanatics.com
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Val av GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-04-02/15:14

elemji skrev:
Alright folks, I have some GOOD NEWS!! I just got off the phone with GoPro and they have a Beta Firmware update RIGHT NOW for the GoPro Hero 3 Black Edition!!! They are set to release it in the next week or two, but if you call they will email you the zip file to upload it. I just got done doing mine and all is well so far!! .

Postat igår på http://www.goprofanatics.com


Hej

Du råkar inte ha zip filen???
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val av GoPro

Inläggav Folke33 » 2013-04-03/00:06

Johan Weinö skrev:Den är uppdaterad, formaterar i kameran, den stökar mest vid användandet för mig...

Otroligt användarovänlig produkt...


Mitt råd är att ge dig på en månadslång diskussion med gopro eller ta det direkt med återförsäljaren om du köpt kameran i Sverige. Den är felaktig o beter sig som min första gopro gjorde. vad som helst kunde hända...Stängde av sig själv , startade inte , hittade inte minneskortet , etc...Ingen logik alls i felen.
Stred med gopro i ca en månad o slet mitt hår över de idiotiska svaren jag fick via mail.

Jag skriver....Kameran går nu inte att starta o jag har resetat den med att rycka ur o sätta tillbaka batteriet ca 50 ggr.
Svaret jag får är : Prova att formatera minneskortet i kameran !

Hmmm....Så var det hela tiden. Skickade då ett nytt mail adresserat till "Boss over gopro technical support" o spydde galla.... Fick ganska snart svaret av min trevliga handläggare : Du har tyvärr råkat ut för en felaktig produkt o vi kommer ersätta den med en ny..:-/

Hursomhelst....Fick en ny kamera , efter den gamla skickats tillbaka. Uppdaterade den och den funkar klanderfritt ! Precis hemkommen från Thailand o har haft den med ner på 30 m flera gånger , haft den på moppen , hade den med i fallskärmen efter båten o blir bara mer o mer imponerad. Grym kamera !!!! (när den funkar..:-) )
KTM Superduke -06
Användarvisningsbild
Folke33
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2008-02-08/08:31

Re: Val av GoPro

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-04-03/07:07

Jag har nu zipfilen från Gopro med deras nya Beta uppdatering som ska lösa problemen med frysningar mm.
Hör av er via mail så skickar jag länkarna där ni kan ladda ner denna tillsammans med instruktioner.
Detta är INTE den officiella uppdateringen, utan endast en beta men direkt från Gopro
mail.
Jag har inte själv haft problem, men har heller inte provat kameran ordentligt ännu.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Val av GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-04-03/10:46

Folke33 skrev:
Mitt råd är att ge dig på en månadslång diskussion med gopro eller ta det direkt med återförsäljaren om du köpt kameran i Sverige. Den är felaktig o beter sig som min första gopro gjorde. vad som helst kunde hända...Stängde av sig själv , startade inte , hittade inte minneskortet , etc...Ingen logik alls i felen.
Stred med gopro i ca en månad o slet mitt hår över de idiotiska svaren jag fick via mail.

Jag skriver....Kameran går nu inte att starta o jag har resetat den med att rycka ur o sätta tillbaka batteriet ca 50 ggr.
Svaret jag får är : Prova att formatera minneskortet i kameran !

Hmmm....Så var det hela tiden. Skickade då ett nytt mail adresserat till "Boss over gopro technical support" o spydde galla.... Fick ganska snart svaret av min trevliga handläggare : Du har tyvärr råkat ut för en felaktig produkt o vi kommer ersätta den med en ny..:-/

Hursomhelst....Fick en ny kamera , efter den gamla skickats tillbaka. Uppdaterade den och den funkar klanderfritt ! Precis hemkommen från Thailand o har haft den med ner på 30 m flera gånger , haft den på moppen , hade den med i fallskärmen efter båten o blir bara mer o mer imponerad. Grym kamera !!!! (när den funkar..:-) )

<BR>
Vilken version var det som krånglade för dig, White, Silver eller Black?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val av GoPro

Inläggav Folke33 » 2013-04-04/02:59

Silver.... O uppdaterade den 6 ggr . på min smarta handläggare på Gopro's inrådan. Både automatiskt o manuellt , men gick inte att uppdatera , då den frös halvvägs. Fick reseta med att rycka batteriet , se till att ha precis nyladdat batteri , använda ett så litet sd-kort som möjligt (samsung 4 gb , som inte var supportat av Gopro , så därför skulle jag uppdatera kameran igen , även om jag till slut lyckades uppdatera den. O han/hon begrep inte att det var omöjligt att uppdatera med ngt annat sd-minne , då jag provat allt från 8gb till 64gb..:-/).

Hur som helst....Använde samma uppdatering till min nya kamera o den fungerar klockrent , så att det bara är ett mjukvarufel tror jag är bullshit. De har släppt kameror som är felaktiga....så enkelt är det.
KTM Superduke -06
Användarvisningsbild
Folke33
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2008-02-08/08:31

Re: Val av GoPro

Inläggav Johan Weinö » 2013-04-04/06:03

Har nu uppdaterat min Black med beta-firmware, nya tester kommande helg.
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Val av GoPro

Inläggav Thomas Stadin » 2013-04-04/22:33

Johan Weinö skrev:Har nu uppdaterat min Black med beta-firmware, nya tester kommande helg.

<BR><BR>
Om du går till gopro.com/update så installeras skarpa versionen, "HD3.03.02.37". Betaversionen var "HD3.03.02.36Beta".<BR><BR>

http://gopro.com/support/articles/firmware-release-information
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

FöregåendeNästa

Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst