Tur till Arsenalen Fordonsmuseum - Strängnäs

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

Tur till Arsenalen Fordonsmuseum - Strängnäs

Inläggav Peter Nordlund » 2013-05-31/17:34

Jag åkte en kortare tur til Strängnäs och Arsenalen Fordonsmuseum (från Sthlm)


Jag gjorde militärtjänst på P10 i Strängnäs som Stridsvagnsskytt på en Strv 101 Centurion (88-89)


Så jag har en svaghet för Pansar i allmänhet och Stridsvagnar i synnerhet.


Detta museum är bara något år gammalt och nu blev det äntligen av att åka dit och jag rekommenderar en sväng dit för alla instresserade!


Bilder (165st)


http://peternordlund.smugmug.com/Military/Arsenalen-Museum-Strängnäs/29725178_Ks7K7d



Websida


http://www.arsenalen.se/

MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tur till Arsenalen Fordonsmuseum - Strängnäs

Inläggav Fredrik J » 2013-06-01/08:22

Pansar är grejer det!

Gjorde själv min militärtjänst på P4 93/94 som Reptroppchef och har skruvat med en och annan Strv103C och andra roliga fordon. Det är ju nåt alldeles speciellt med stora tunga fordon som tilltalar.

Jag har inte varit på Arsenalen men väl Pansarmuseet i Axvall där stora delar av samlingarna kommer ifrån, hoppas att jag har vägarna förbi Strängnäs så att man kan titta förbi.

Tack för fina bilder!
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Tur till Arsenalen Fordonsmuseum - Strängnäs

Inläggav Peter Nordlund » 2013-06-01/14:44

Roligt att höra Frerdrik!

Jag och min kompis som var på Muséet pratade just om det där det som alla män hade gemensamt en gång i tiden, att oavsett hur blyg eller obekväm man var i en situation så hade man alltid Lumpen att tala om, och det var heller ingen åldersdiskriminering där :)
Jag är ännu idag precis som många män antar jag, går man förbi en byggarbetsplats med lastbilar och grävskopor så vill man gärna stanna och titta lite!
Sedan gillar jag verkligen museum rent generellt, RAF muséet utanför London är nog det häftigaste jag någonsin sett! (efter ombyggnaden för något år sedan)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tur till Arsenalen Fordonsmuseum - Strängnäs

Inläggav Fredrik J » 2013-06-02/00:11

RAF museet hade varit intressant att besöka. Har en dröm om att få höra en Merlin motor live nån gång. Stora fordon i all ära men jag kom på att det nog är stora motorer som är den egentliga fascinationen ;)

Stackars ungdomar nu för tiden som helt missar upplevelsen värnplikt. Om inte annat fick man ju köra ett och annat fordon som man aldrig fått chansen att köra annars. En av de stora fördelarna med min tjänst som Reparationstroppchef var ju att man blev "tvingad" att provköra alla de fordon man reparerade ;) Överlägset roligast var PBV302, pigg liten vagn. Överlägset mäktigast var Strv103C. Speciellt när gasturbinen läckt lite bränsle och man fick en fin eldsflamma vid start. Det är roliga grejer det.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Tur till Arsenalen Fordonsmuseum - Strängnäs

Inläggav Konsument » 2013-06-02/07:39

Fredrik J skrev:RAF museet hade varit intressant att besöka. Har en dröm om att få höra en Merlin motor live nån gång.
Tack för tipset om RAF! När det gäller Merlin så poppade det upp ett läckert minne från Karlstad då det samma helg (tror jag det var) kördes vattenskidhoppning vid teatern och var en flygshow på det nu nerlagda flygfältet. En Merlin-maskin hade fått tillåtelse att göra lite reklam och gjorde en dykning ner över älven och klättrade sedan upp igen... så ja, det finns olika örongodis här i världen. :-D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Tur till Arsenalen Fordonsmuseum - Strängnäs

Inläggav Peter Nordlund » 2013-06-02/09:12

Nu är jag inte så kuning vad det gäller motorer, men jag "tror" det kan ha suttit en sådan i den Mustang P51 som fanns i Västerås när jag bodde där för många år sedan, den hette Gul Kalle och det motorljudet....Jisses
Det planet såg man alltid på uppvisningar samt det flög rätt ofta på helgerna över stan :)

På dom Centurion vagnarna jag gjorde lumpen satt i början 12 cylindriga Rolls Royce bensin motorer (tror jag minns rätt?) som lät rätt maffigt, dom byttes senare ut till Diesel 8:or och om jag minns rätt automatlådor och en helt annan styrning.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tur till Arsenalen Fordonsmuseum - Strängnäs

Inläggav Dennis Johansson » 2013-06-06/10:22

Det där är ju klart brutalt med rediga maskiner.<br>
Och att lumpen avskaffats kommer nog vi få lida för i framtiden.<br><br>

De ljuden jag minns bäst tror ändå var de gamla MTB båtarna. Första gången var när kungen kom till Gg för att återinviga det flytande museeumet. De hade med sig två eller tre MTB. Då var jag sjövärnskårist och det var före lumpen.<br>
Ljudet på filmen ger ingen rättvisa alls. Men de Isotta Frashini W18 maskinerna när de gick på tomgång var brutala.
vissa hade två, andra hade 3 maskiner.<br>
Sedan även i lumpen när man hörde de nyare Torpedbåtarna som hade 3 RR gasturbiner.<br><br>
http://www.youtube.com/watch?v=XlOYG-_Hly4

Och jag får f-n inte inbäddningen att fungera :(
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Tur till Arsenalen Fordonsmuseum - Strängnäs

Inläggav Peter Nordlund » 2013-06-06/16:59

Fina båtar och maffig ljud :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tur till Arsenalen Fordonsmuseum - Strängnäs

Inläggav Dennis Johansson » 2013-06-06/20:45

En annan upplevelse som man fick vara med om i Svk som 15 åring var att sitta på gräsmattan på känsö som användes som fotbollsplan, dock var den mycket mindre, och vara med när en HKP-4 eller Vertol 107 olika namn på samma sak startade och lyfte. JAg hade glasögon så kunde se lite mer en de andra, det blåser lite smått ;)
Men det var nästan att jag fick kontaktlinser ;)

Vilket ljud!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Tur till Arsenalen Fordonsmuseum - Strängnäs

Inläggav Fredrik J » 2013-06-07/00:15

Dennis Johansson skrev:En annan upplevelse som man fick vara med om i Svk som 15 åring var att sitta på gräsmattan på känsö som användes som fotbollsplan, dock var den mycket mindre, och vara med när en HKP-4 eller Vertol 107 olika namn på samma sak startade och lyfte. JAg hade glasögon så kunde se lite mer en de andra, det blåser lite smått ;)
Men det var nästan att jag fick kontaktlinser ;)

Vilket ljud!


Har liknande minnen från Känsö ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Tur till Arsenalen Fordonsmuseum - Strängnäs

Inläggav Dennis Johansson » 2013-06-07/20:58

Fredrik J skrev:
Dennis Johansson skrev:En annan upplevelse som man fick vara med om i Svk som 15 åring var att sitta på gräsmattan på känsö som användes som fotbollsplan, dock var den mycket mindre, och vara med när en HKP-4 eller Vertol 107 olika namn på samma sak startade och lyfte. JAg hade glasögon så kunde se lite mer en de andra, det blåser lite smått ;)
Men det var nästan att jag fick kontaktlinser ;)

Vilket ljud!


Har liknande minnen från Känsö ;)

Fredrik, många mer en man kan tro har upplevt detta, kan du via pm meddela vem du är, vi kanske har mötts.?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst