Mina motorcyklar

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

Mina motorcyklar

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2013-08-31/18:52

Det skulle vara kul att se vad ni haft för hojar. Så här ser min cv ut:

Bild
Yamaha RD 125, kan det ha varit en 73:a? Kördes 1986-88

Bild
Triumph Tiger 500cc. Bilden är från -88, långt före trenden att (halv)feta farbröder ska köra HD. På den här tiden var det bara buset som körde chopper. Åsså jag då...

Bild
Honda CB 750 -79. Kördes i början av 90-talet när jag pluggade i Umeå. Det ser ut att vara mycket snö för att vara MC-säsong.

Bild
Jag och sonen på en Vespa PX 200 -86. Det här är 2006 och starten på min scooterera som håller i sig än idag även om den här moppen är borta.

Bild
Vespa Sprint 150 cc -67. Skönhet i sin ädlaste form! Det här är från sommaren 2008. Nu behöver den tyvärr en del mekande för att komma ut på vägarna igen.

Bild
Suzuki Burgman 400 -99. Den här köpte jag 2008 som ett skönare och mer gångsäkert komplement till min Vespa. Jag tycker på riktigt att det är coolt med maxiscootrar. Jag är övertygad att jag ligger före min tid, precis som när jag körde trajjan.

Bild
Yamaha T-Max 500 -02. 2011 sålde jag Burgmannen och köpte kungen av maxiscootrar istället. Rapp och rolig! Och snygg!

Bild
Min nuvarande hoj, en BMW R1150RT -01. Scootrarna har väckt MC-lusten till liv på allvar. Turerna blev både fler och längre så jag bytte till ett mer passande åkdon sensommaren 2012.
Senast redigerad av Bengt-Åke Vestman 2014-06-13/18:12, redigerad totalt 1 gång.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-08-31/19:40

Gärna det. Min hojåkarkarriär är kortare än Din, så det blir inte så många exemplar - men håll till godo.

4 kompr..jpg
Debuten skedde i mars 2003 på denna Kawasaki EN 500, -90. 50 pållar låter inte så mycket, men med bara 200 kg hoj att släpa på kunde de pinna på förbluffande bra. Fast man satt som en spinnaker, när farterna kom upp i motorvägsfart med moms.

1. kompr..jpg
En medlem i Cruisarklubben i Linköping sålde denna osannolikt välbevarade Honda GL 500 Silver Wing Interstate, -82, till facilt pris. Det tillfället skulle aldrig återkomma, så det blev ytterligare en hoj sommaren 2003.

PICT0613 kompr..JPG
Något modernare vore dock inte fel, så i maj 2005 inköptes denna Aprilia RST 1000 Futura, -01, med 40 mil (sic!) på mätaren. Det är fortfarande den snyggaste hoj jag ägt, och med 114 pållar på 235 kilo hoj var den en fröjd att köra. Men så var det det där med italienska reservdelsleveranser ...

DSC00331 kompr..JPG
... så det fick bli en K 1200 RS, -02, köpt i november 2007. Den har snart rullat 11 000 mil, och går som ett urverk.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mina motorcyklar

Inläggav JErkers » 2013-08-31/20:26

Jag har en än kortare hojkarriär. Min första hoj, "Grållen", är en R1150GS från 2004. Jag köpte den på våren 2008, övningskörde på den tills jag tog kortet och den har passerat 7000 mil i sommar. Går som en klocka men blir lätt lortig... Bilden är från 30 maj 2010, sista finslipningen innan uppkörning dagen efter.
1150.jpg


Min andra hoj, Rosita, en F650GS Dakar anno 2004, köpte jag sent på hösten 2011 och mest för att sambon skulle börja övningsköra. Jag upptäckte dock ganska snart att den var betydligt roligare - utan att "Grållen" för den skull är direkt tråkig - att köra på de underlag jag uppskattar mest: Grus och andra små skogsvägar. Mer lätthanterlig och lättare att resa upp om det skulle behövas... Hon, Rosita alltså, var en ganska väl använd dam som gått 5000 mil på grusväg innan jag la vantarna på henne. Hon var dessutom omlackad i en trevlig kulör vilket även gav henne det smeknamn hon nu bär.
Rosita.jpg

Att hon står på snö innebär inte att jag använder henne på vintern (i alla fall inte än). Det var en vacker vårdag och vi tog en liten vårpremiärtur senare den dagen.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Peter Nordlund » 2013-08-31/20:30

Bengt-Åke vilken lysande idé!!

Jag har bara åkt hoj sedan 2011 så min "karriär" är mycket kort, än så länge ;)

Jag såg filmen Long way round med Ewan Mcgregor och Charlie Boorman och sedan var det kört och blev så klart en..

Bild

I februari 2011 åkte jag till Bavaria i Solna för att kolla om jag når ned i backen på en R 1200GS, och då hade dom ovan jubileums cykel inne (1 kvar) och resten är historia som man säger, kan ju tillägga att jag köpte cykeln innan jag hade kortet, och den stod i mitt garage från Mars-Augusti då jag tog kortet på första försöket :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Martin Lindor » 2013-09-01/02:05

HEj!

Min MC-karriär startade hösten 2010. På körskolan hade dom BMW och blev så förtjust i 800R, så med färskt körkort i handen åkte jag till Bike i Trollhättan och hämtade ut en F800R Chris Pfeiffer.
Nu i våras fick jag den dåliga eller goda idén att provköra en 1600GT, blev såld direkt. Så när en klubbkamrat skulle sälja sin kunde jag inte låta bli att köpa den.
Så nu har jag två trevliga cyklar som jag försöker hinna med att motionera så mycket det bara går.
Bilagor
Pansar_MC.jpg
F800R.JPG
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-01/11:13

Min MC-karriär började 1971 med en blå Zündapp KS100 -68. Fyrväxlad, med nummerskylt både fram och bak, med de där gamla länsbokstäverna. B159 hette den! Tyvärr stals den, och hittades slaktad i ett dike......
Ks100_1.jpg


För försäkringspengarna inköptes en Suzuki T125-II "Stinger"-70, gulmetallic(!). Kulthoj idag.......
T125_Stinger.jpg


Till 18-årsdagen inhandlades så en Kawasaki 500 H1 "MachIII" -71, en svart sak med trecylindrig tvåtaktare och trumbromsar - helt livsfarlig, men kul och med ett motorljud som gav ståpäls!
Kawasaki_Mach_III_500.jpg

Kawan såldes hösten 1975 inför värnpliksttjänstgöringen, och sen blev det av olika anledningar inte av att köpa hoj igen förrän 2006.......
Då inhandlades mitt livs första BMW-hoj, fast inte en boxer som jag drömt om i 30 år utan en K100RT -85, en riktigt fin lågmilare.
Bild

Fick blodad tand (såklart), och bytte ganska raskt upp mig till en K1200RS -00. Dåvarande sambon (numera hustrun) övertalades att köra själv, och sommaren 2007 inköptes en R850R -95 för henne att övningsköra med.
K1200RS_R850R.jpg

Jag gillade R850R:en och körde den en hel del själv, men vi kom fram till att den var för tung för henne så våren 2008 byttes den mot en sprillans ny F650GS Twin -08, som hon tog körkortet på 2010 och som vi fortfarande har kvar.
Bild
Själv hade jag under tiden "råkat" provköra en K1200GT med tvärställda motorn, och på sensommaren 2008 hittade jag en -06 som bara hade gått ett par hundra mil.Bild

K1200RS:en var inte lätt att sälja, och när jag till slut hittade en köpare fick jag lov att ta en F650GS -01 i inbyte. Den hojen blev inkörsporten till grusåkandet, man måste ju använda grejorna......Bild

Drömmen om en "gammelbumse" låg hela tiden och grodde, så när en 1959 års R26 bjöds ut sommaren 2009, slog jag till. Den är min ögonsten, går som en klocka och jag kör den i alla fall ett par gånger per säsong.
Bild
På vårkanten 2010 ramlade jag över ett "hobbyprojekt", en K100 -84 som var lätt modifierad och dessutom sprayburks-lackad - och så billig, att jag inte kunde låta bli att köpa den. Den ställdes av för att antingen renoveras eller byggas om till nåt kul, och den står fortfarande orörd..... med en hög "bra-att-ha-delar" bredvid.
K100-1.JPG


2010 stod det också klart att BMW skulle komma med en sexcylindrig MC. En sån bara måste man ha, tänkte jag, och så snart BMW öppnat orderblocken i början av juli beställde jag en röd K1600GT - innan jag ens sett den på bild....... Leverans i april 2011, såvitt jag fått fram den första kund-levererade K1600GT:n i Sverige (ett par GTL hade levererats dagarna innan). K1200GT:n såldes till en återfalls-knutte i Västerås.
Bild
Under tiden hade jag fått blodad tand på det här med grusåka, och jag kände att F650GS:en inte längre räckte till riktigt. Hade sneglat på F800GS, och när den presenterades i "Trophy Edition" föll jag som en fura. En sådan beställdes för leverans våren 2012, och F650GS:en såldes.
Bild
800:an var så kul, att den stackars K1600GT:n mest blev stående i garaget under 2012 - den gick i princip en semesterresa till Skottland, allt annat körde jag med 800GS:en. Gillade 1600:an väldigt bra, men hade som sagt inte riktigt tid att använda den....... Tankarna på att sälja "storhojen" började gro på hösten 2012, och jag slängde ut en annons här på Forumet mest för att känna mig för. Fick kontakt med ett par spekulanter, men inget konkret hände.

På "MC-dagen" första helgen i maj i år "råkade" jag så provköra nya R1200GS - och blev såklart fast på direkten...... I samma veva hörde en av spekulanterna på min 1600 av sig - det ena gav det andra, 1600:an hamnade hos Martin i Skövde (se inlägget ovan) och på självaste 17:e maj hämtade jag ut min R1200GS LC.
Bild
På den vägen är det - vi får väl se när nästa hoj "råkar" hamna i garaget, och vad det blir!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Dennis Johansson » 2013-09-01/22:36

Min karriär på mc var ju ganska sen. Men som många åkte man ju moppe när man 15 bast.

JAg kände iaf att mc verkade kul. Och jag åkte till Bike i Thn med en polare som nyss tagit kortet i släptåg. Att han innan kört cross och var utbildad bilmek gjorde att han kunde lite mer en mig.
Utöver en omgång tillbehör kläder etc föll även valet på en Yamaha XT 350 - 89:a.
Den hade vikt / effekt förhållande som med dåtidens regler och med rätt antal decimaler kunde klassas som mellanhoj.
Dock övningskörde jag i KK på en Honda CB 750 som jag även körde upp på.
Lappen fick jag 2001.
Jag gick även med i KMK direkt i princip och insåg efter ett halvår / år att de ca 34 hk inte räckte till. Bönn gas jämt på de touringarna.
Jag gjorde även min första Norge semester på denna mc. Själv. Märkligt att jag klarade mig med en liten rulle framför styret, topbox och tankväska..... och då hade jag ett lånat tält.
Förgasarna, det var dubbla till stånkan, en vaccum och en trottel, blev aldrig helt ok.
516ed954-34d9-43f7-b722-5d06a1a5ce94.jpg
XT 350
516ed954-34d9-43f7-b722-5d06a1a5ce94.jpg (32 KiB) Visad 10898 gånger


Så JAg inhandlade en Honda Africa Twin och märkte snart att trots ca 100kg mer i vikt så gav de extra 26hk betydligt mera fart i grejerna. Nu började jag även testa lite gruskörning någon gång då och då.
Hojen funkade bra körde den till ca 8000 mil. Men saknade den fina tripmätaren som kom på 92:orna och vill ju helst ha en 93:A med nya chassiet.
Två problem hade jag på denna. Den saknade relästyrning till halvljuset, så all effekt gick genom knappen på styret, som strulade en del samt nivågivarna för bensinen krånglade en av dem.
Körde väl denna mc ca 3-4 år tror jag.
Gammal AT 002.JPG
At-91


Dock köpte jag sedan en 92:a
Den hade ju trippmätaren med dubbla trippar, plus nedräkning mm. Dock ej nya chassiet. Å andra sidan slapp jag bränslepumpsproblemen som kom senare modeller.
Nya och större väskor till denna modell gjordes på jobbet bl.a. Dock ej på bilden.
Denna stod dock en del sista året, då jag råkade ut för en olycka som gjorde att jag ej kunde köra mc.
När väl det var dags, behövde jag högre säkerhet tyckte jag och sålde den.
Denna kördes väl också ca 3-4 år
XRV.jpg


Istället inköptes denna knarr på Mölndalsvägen.
En BMW R1200GS -04 med ca 5000 mil på mätaren, Den har nu tjänstgjort i 11000 mil än så länge.
Köpte den väl 2009 tror jag.
bmw.jpg
1200gs


på adv days 2011 tyckte jag dock att jag ej körde mc utan åkte med på den pga av leriga, hala spåriga vägar.
Då köptes en kompletterings knarr in.
Bra mycket bättre och roligare på grus....... när den vill starta.
Men skall troligen säljas igen
DRZ.jpg
drz400
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Benny Olofsson » 2013-09-04/22:10

Kul tråd.
En lite sak som jag kom på när jag läst de tidigare inläggen, är att jag inte har samlat på foton på mina motorfordon genom tiderna. Så bilderna här har jag hämtat från nätet. Men de visar rätt färg och utseende.

Min första erfarenhet av tvåhjuliga motorfordon började med att jag som 15 åring skaffade moped. Det blev en ny Puch Dakota -71. Denna hade jag bara en sommar (hade turen att fylla år i början av Maj) då den blev stulen sent på hösten. Detta var ju lite förargligt då den roliga tiden med snö just skulle börja.
Puch_Dakota.jpg


Så då kom äntligen 16 årsdagen. Började i god tid innan med övningskörning och teoriläsande, 14 dagar innan dagen 16. 2 övningskörningar blev det. Däremot så bestod uppkörningen av 3 delar. Körning, teori och en muntlig del. Mins ännu att jag fick redogöra för vad man ska tänka på och hur man ska bete sig vid en järnvägsövergång.

Dagen efter körkortet inköptes en splitter ny Honda CB 125 K5. Guldfärgad.
Honda-CB125-K5.jpg
Honda-CB125-K5.jpg (16.15 KiB) Visad 10747 gånger


OBS Hjälmlagen existerade inte första året men det var tufft med hjälm så en mattsvart AGV jethjälm satt på huvudet. Jeansjacka och jeans och som oftast träskor var utrustningen. Detta har jag sedan lärt mig var orsaken till att höftbenet och ena armbågens ben såg dagens ljus efter en snabb marksyning i 60 km/tim. Handan hade en egenhet, bultarna som höll momentstaget till trumbromsen var gjorda av något som kan liknas vid plast ev. aluminium. Så vid en inbromsning gick bulten av och frambromsen vreds framåt varvid vajern sträcktes och låsning av hjulet som följd. Som sagt så skavdes en hel del skin och kött bort men tjurig Västerbottning ger sig inte så lätt utan det var bara att vika ner byxorna så de inte skavde på såret, så kunde man köra vidare.
Hade denna 2 år och sedan kom 18 årsdagen och med den nytt körkort och en PV, men det är en annan historia.

Här kunde historien slutat om mina tvåhjulingar. 23 år och nybliven armétekniker hamnade jag i Boden. Armén köpte nya motorcyklar, Husqvarna 258 med automatlåda. Dessa skulle köras in c:a 25 mil innan de skulle förrådsställas och detta fick vi göra på fritiden. Mins inte hur många jag körde in innan jag kom på att detta var ju roligt. Men 10-15 stycken blev det nog. Jag ägde alltså ingen, men körde tillräckligt många för att jag räknar in den här
husqvarna_mc258.jpg


Mitt köp nu blev en Husqvarna 400, ett monster till tvåtaktare med hur mycket vrid som helst. Broms på höger sida och följdaktligen växel på vänster. Blev många ofrivilliga nerväxlingar. Men lyckades aldrig böja upp bromspedalen. :D Hade kul med denna på Bodens skjutfält i många år till dess att jag skulle gå på Karlberg 1985.
Husqvarna-400.jpg


Hade tänkt att sälja 400:an men en arbetskompis ville att vi skulle byta hojar så jag accepterade och blev med en Suzuki SP 370. Offroad, nåja det gick att ta sig fram i naturen med den. körde en sommar med den och därefter har den bara stått. Men jag har den kvar ännu.
Suzuki-SP-370.jpg


Forts
Senast redigerad av Benny Olofsson 2013-09-05/06:52, redigerad totalt 1 gång.
(D7)
R1200GS, R100RT, Suzuki SP370, HD Fat Bob
Benny Olofsson
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2008-12-10/12:26

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Benny Olofsson » 2013-09-04/22:15

Mera.

Orsaken att den blev stående var att jag kom på att det vore roligt med en utlandsresa på MC så en BMW R100RT köptes. En fantastisk sak som dessutom lugnade ner min på den tiden ganska hetsiga körstil. Provade andra cyklar men det fanns bara ett läge på rullen. Så R100:an passade mig utmärkt. Blev Tyskland, Österrike och Storbritanien ett par gånger. Äger denna fortfarande.
BMW-R100RT.jpg


R100RT köpte jag 1986 och den körde jag nog c:a 10 000 mil men vet egentligen inte då vägmätaren la av strax efter det att jag köpt den. Tripp och hastighet fungerar men inte vägmätaren. Kanske därför jag har den kvar. Fel ska ju fixas innan försäljning. :lol:

2008 kände jag att något nytt att åka på var på sin plats. Så min nuvarande MC är därför en R1200GS -04
Odramatisk och skoj.
2004-BMW-R1200GS1-300x231.jpg
2004-BMW-R1200GS1-300x231.jpg (29.31 KiB) Visad 10742 gånger
(D7)
R1200GS, R100RT, Suzuki SP370, HD Fat Bob
Benny Olofsson
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2008-12-10/12:26

Re: Mina motorcyklar

Inläggav klion » 2013-09-16/15:33

Bengt-Åke Vestman skrev:Det skulle vara kul att se vad ni haft för hojar. Så här ser min cv ut:

Bild
Yamaha RD 125, kan det ha varit en 73:a? Kördes 1986-88

Bild
Triumph Tiger 500cc. Bilden är från -88, långt före trenden att (halv)feta farbröder ska köra HD. På den här tiden var det bara buset som körde chopper. Åsså jag då...

Bild
Honda CB 750 -79. Kördes i början av 90-talet när jag pluggade i Umeå. Det ser ut att vara mycket snö för att vara MC-säsong.

Bild
Jag och sonen på en Vespa PX 200 -86. Det här är 2006 och starten på min scooterera som håller i sig än idag även om den här moppen är borta.

Bild
Vespa Sprint 150 cc -67. Skönhet i sin ädlaste form! Det här är från sommaren 2008. Nu behöver den tyvärr en del mekande för att komma ut på vägarna igen.

Bild
Suzuki Burgman 400 -99. Den här köpte jag 2008 som ett skönare och mer gångsäkert komplement till min Vespa. Jag tycker på riktigt att det är coolt med maxiscootrar. Jag är övertygad att jag ligger före min tid, precis som när jag körde trajjan.

Bild
Yamaha T-Max 500 -02. 2011 sålde jag Burgmannen och köpte kungen av maxiscootrar istället. Rapp och rolig! Och snygg!

Bild
Min nuvarande hoj, en BMW R1150RT -01. Scootrarna har väckt MC-lusten till liv på allvar. Turerna blev både fler och längre så jag bytte till ett mer passande åkdon sensommaren 2012.

En fin samling:)
klion
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-09-16/15:29

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Jarl Bellehed » 2013-09-17/17:56

7288118490.jpg
Det blev byte till en R1200GS LC -13 under våren 2014.
K1200RS 3 kopia.jpg
Hösten år 2009 hittar jag en annons om en K1200RS -03 med ca 1300 mil på mätaren och vi köper den rätt av då både Susanne och jag trivs med modellen. Denna MC har idag rullat 7500mil och senast nu i sommar till Spanien (Galicien). Får se vad det blir nästa gång, vi har börjat titta lite på R1200GS LC.
557551_465800610105335_1601030213_n.jpg
Ett reportage i tidningen BIKE-Touring där man gör en långresa genom Europa på en BMW K1200RS fångar mitt intresse och jag blir helt såld på denna MC. En sådan ska vi ha! Våren år 2001 hittar jag hos en handlare i Vetlanda en K1200RS -98 med endast 247 mil på mätaren. Vi bestämmer oss direkt efter provkörning och rullar hem till Skövde med vår "nya" BMW K1200RS. Vi kör sammanlagt 12000mil med denna MC på flera resor i Europa innan jag vid mätarställning 12247 mil säljer den med defekt koppling till en klubbmedlem med bättre tekniska kunskaper än jag.
323817_465762323442497_1125065585_o.jpg
År 1999 bytte vi vår Suzuki mot en Honda VFR750F -91 vilken tog oss till Italien med tält och allt. På hemvägen över Alperna blev det byte av drivpaket och tanken på en hoj med kardan vaknade. Det blev bara två säsonger på den mycket trevliga MC.
291052_465752170110179_489102300_o.jpg
Det riktiga MC-livet startade 1989 på en Suzuki GSX750ES -84 vilken tog Susanne och mig på flera resor. Hojen gick för full skaft till Holland med packning inkl. tält etc och vid en järnvägsövergång gick fästet till ena packväskan sönder men vi tog oss hem ändå.
Senast redigerad av Jarl Bellehed 2014-06-25/17:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jarl Bellehed
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2006-11-09/13:22

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2014-06-13/18:15

Nån nytillkommen forumdeltagare som vill lägga till sina hojar?
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Mina motorcyklar

Inläggav BrooklynS » 2014-06-13/18:32

Bild

Se särskild projekttråd. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Kapten Stofil » 2014-06-13/20:50

Jag har bara kört sedan 2008, när jag fick för mig att den där A-behörigheten jag fick med på körkortet borde utnyttjas någon gång. Så jag tittade på Blocket och hittade den här lilla skönheten, en Kawasaki Z400 -83, inte så många hästar men såååå vacker, och ett underbart motorljud:

KZ400.JPG
Kawasaki Z400 -83


Sedan vart hon stulen 2011 av några snorvalpar som bröt sig in på p-däcket, misshandlade henne och lämnade henne att dö i ett sorgligt skick en liten bit bort bara, för de var ju så orutinerade så de lyckades knappt att stjäla några fordon. Bärgning till Kenneths MC och inlösen. Där satt jag med en hög pengar (jag fick dubbelt så mycket från försäkringen som jag köpt henne för, när man räknade med de fina läderväskorna -syns inte på fotot - nya däck m.m.) och letade på Blocket efter BMW, som jag tyckte skulle kunna vara kul att prova. Då såg jag en ny skönhet som väntade på mig, för bara 800 mer än vad jag fått för försäkringen. Så då blev jag med Helga, K100RS -84, som är min nuvarande partner.

Helga.jpg
K100 RS -84


Förhoppningen är att vi ska få uppleva ännu många fina mil tillsammans :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Mina motorcyklar

Inläggav BrooklynS » 2014-06-13/20:56

K100 RS är en riktigt snygg, klassisk hoj. Var stolt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Kapten Stofil » 2014-06-13/20:59

Jo, jag har förstått att jag fick tag på en riktigt bra cykel. En ren slump, och jag var ende spekulanten, och ett pris som verkade oslagbart då. Bara att slå till.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Magnus Mörtling » 2014-06-14/11:05

Ja min MC karriär har varit lite som alla andras även om jag själv anser den unik! 8-) '

Först en Zündapp KS125 -74 inte min på bilden.
01_Zundapp_KS125.jpg


Sen första tunga hojen... Kawasaki Z1100ST med kardan Windjammerkåpa och stereo. Kanske jag visste redan då det jag vet nu? Inte min på bilden.
02_Kawasaki_windjammer.jpg


Kawan var stor och trött... Yamaha XJ900 -83 nästa den med styrmonterad kåpa. Bytte till en rammonterad senare och slapp en del styrfladder. Inte min på bilden.
03_Yamaha_XJ900.jpg


Mer mos krävdes... Hittade en Bimota SB3. Vilken hoj! Krävde mycket service och pengar saknades i stora mått så i kombination med att den var svårkörd och dyr såldes den vidare till förmån för en Honda VF100R Min Honda på bilden.
035_Bimota_SB3_2.JPG
04_vf1000r-84.JPG


Fortsättning följer...
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Magnus Mörtling » 2014-06-14/11:22

Jag är kanske en av de få som ogilla ljudet från V4 så den såldes till förmån för en Suzuki GSX1100R -88
Min på bilden, om än på verkstad utan kåpa, blev påkörd av en U-svängande bilist i promenadfart.
05_GSX1100R-88.JPG


Några års "uppehåll" med ex. Moppescooters osv men ingen riktig hoj förrän en Suzuki Bandit 600 med 750R motor dök upp som ett byte vid en bilaffär.
06_Bandit_600-96_2.JPG


Naken Suzuki är bra grejor tyckte jag och köpte "en vit duk" att måla på... GSX1400 -05
Målades så friskt på att den blev väldigt snabb vid rödljus men inte alls bra att åka till Storbritannien med (500 mils sväng).
07_GSX1400(1550)-05_2.jpg


På hemväg från 500 mila svämgen stannade jag på Northbike och tiggde till mig en provkörning av en K1600GT (och en R1200GS men det var inte min grej). Så jag sålde GSX1550 moppen och köpte en Ymaha radfyra:
Annonsbild1.jpg


Vilken skit! Lovar dyrt och heligt att aldrig köpa ett sånt fordon igen. Såldes raskt innan påsken till "billigast på blocket pris". Snackade med hustru om att köpa en Kawasaki 1400GTR och hon frågade då om det verkligen var den jag ville ha. Det var det ju inte så jag sa att en radsexa är fin så då sa hon att jag skulle köpa en sån. Man måste lyda sin fru så 2v senare levererades det en K1600GTL från Northbike i Umeå.
08_K1600GTL-12.JPG


Mitt recept är alltså som första tunga hojen... stor kåpa, väskor, stereo och kardan. Cirkeln är sluten?
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Sv: Mina motorcyklar

Inläggav toien » 2014-06-15/17:41

Min första hoj, inte min bild, men precis den färgen. Eller egentligen min andra, den allra första var också en RD125 som jag krockade med.
Bild
Sedan köpte jag pappas R90S, en 74 som han köpte ny hos mc-sport i Sundsvall, och den har jag fortfarande kvar, var på vippen att sälja den ifjol, men besinnade mig som tur är.
Bild
Jag har även en R100RS 83 som jag haft några år, gillar gammelboxrarna skarpt.
Bild

I samlingen finns också min Vincent Black Shadow från 51 som jag haft i ca 20 år, en magnifik maskin som är riktigt trevlig att köra.
Bild
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: Mina motorcyklar

Inläggav JErkers » 2014-06-21/19:37

Jerkers skrev:/.../Min första hoj, "Grållen", är en R1150GS från 2004. /.../

... är numera såld och bor numera hos en trevlig man i Smedjebacken. Hans fru är dessutom en fena på att bakverk och av dessa båda orsaker tänker jag att Smedjebacken är värt ett besök ibland... Grållen har varit vår underbara reskamrat under fyra somrar och kommer att saknas - och besökas! - länge.
(Försäljningspriset var lägre än vad jag ville ha men högre än jag befarade att jag skulle få, affären var smidig och då vi kom överens så var priset "rätt" och jag hoppas att köparen är och kommer att vara nöjd.)

Jerkers skrev:Min andra hoj, Rosita, en F650GS Dakar anno 2004 /.../

... finns kvar i min ägo och så kommer hon nog att vara. Rosita luftas med jämna och ojämna mellanrum, oftast där jag ännu inte vill rasta Filippa.

Grållen ersattes i vintras av Filippa, en blå F800GS från 2013. Hon inköptes flång ny från Beviks i Linköping och hämtades på släp den 17 februari i år. På släpet fick hon sällskap av sambons Smilla, en F700GS, som knappt var demokörd och hade 140 km på mätaren. Vi hade planerat att köpa varsin hoj och sälja Grållen då hennes MC-körkort var taget men då handlarna rear ut fjolårets modeller kunde vi inte hålla oss (eller rättare sagt jag mig) tills hennes körkort var taget. Vi hann faktiskt sälja Grållen innan hon klarat kortet den 12 juni i år, jag hade helst haft Grållen kvar ifall vi hade blivit två på samma hoj under semestern i år igen men, men... Ibland får man ta en chans.
P1000709_liten.jpg
Smilla & Filippa

Då det var vinter när jag köpte Filippa så gjorde jag en hel del förebyggande underhåll på henne (liksom på Smilla, men det är inte min hoj så den får sambon skriva om). Bland annat plockade jag av hjulen och svingen och fettade in alla lager jag kom åt, monterade GPS-hållare mm. Så småningom hade våren gjort sitt intåg, till min och många andras lycka mycket tidigare än vanligt, och premiärturen kunde genomföras. Bytet från 1150 till 800 eller från Grålle till Filippa kände helt rätt. Mindre och smidigare, ännu roligare! Tyvärr gav redan den första körningen på Filippa upphov till ett nytt sug: En ännu mindre hoj. Jag inser att om det är så mycket roligare att köra en hoj som väger 50 kg mindre än Grållen så borde det vara ännu roligare att köra en som väger 50 kg mindre än Filippa... Återkommer i tråden om/när nästa hoj står i garaget.

Varför har jag namn på mina hojar och varför heter de som de gör?

Grållen - grå så det blev så. Han (jo, den maskinen var definitivt en han - pålitlig och okomplicerad!) gick även under namnet Bumsen ibland men med risk för att blanda ihop honom med en tidskrift (eller annat) så blev det Grållen. Att det finns en traktor som kallas Grållen är inte mitt fel. Det finns (fanns?) en politiker i Danmark och en annan i Norge som heter Jens men jag byter inte namn för den skull.

Rosita - damen hette så redan när jag köpte henne så så fick det bli för den rosa damen.

Filippa - blå är hon och döpas skulle hon. Funderade länge på Mesen efter fågeln Blåmes men namnet skulle nog säga mer om min körstil än om karaktären på henne. Några andra förslag fanns och förkastades innan hon fick sitt namn. Men varför Filippa? Finns det någon koppling till blått? Jodå, tänk Reinfeldt utan Fredrik så blir det helt uppenbart Filippa - lika blå båda två!
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Mimmi » 2015-04-13/22:35

Hej!

Jag har förr i tiden tyvärr varit väldigt dålig på att fotografera mina mc.
Men när jag skrev om den CZ 250 jag kallade för Cracklin Rosie i tråden "Vad lyssnar Du på i dag?" kom jag på att jag kunde söka på nätet efter en bild.
Och mycket riktigt hittade jag en sådan maskin, den på bilden är ungefär i samma skick som den jag hade, och året var 1972.
Jag minns att den gick ganska bra, den var ifrån -53, och jag hade inte så mycket att jämföra med. Mestadels hade det varit Rödqvarnor. Det enda som är lite förvirrande är att de i dag även kallas JAWA, ibland CZ och ibland JAWA-CZ. Men var det något de var duktiga på i de gamla öststaterna så var det namnförvirring. På min stod det i alla fall CZ både på tanken och motorn.
Med tanke på att jag fick den till skänks måste jag nog säga att den var mycket bra och skänkte mig mycket nöje.
Bilagor
CZ-250.jpg
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Knut Natt och Dag » 2015-04-13/22:59

Bengt-Åke Vestman skrev:Det skulle vara kul att se vad ni haft för hojar. Så här ser min cv ut:

Bild
Min nuvarande hoj, en BMW R1150RT -01. Scootrarna har väckt MC-lusten till liv på allvar. Turerna blev både fler och längre så jag bytte till ett mer passande åkdon sensommaren 2012.


Det kan väl inte vara så att jag köpt din hoj nu den första april i år? SDY...

Den ser ut exakt som min :)
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Mina motorcyklar

Inläggav Svärd » 2015-04-14/20:14

IMGP4589 (800x600).jpg
Bmw 1300GT-09
Här kommer några av de Mc:na som har passerat under åren sedan 1983
IMGP4867 (800x600) (640x480).jpg
Moto guzzi Le Mans-89
Bilagor
IMGP0692 (800x600) (640x480).jpg
Moto Guzzi SP-89
IMG_0005 (640x427).jpg
Honda Goldwing-82 med sidovagn
P7040541 (640x480).jpg
Bmw 1100RT-00 och 1100LT-95
Thomas Svärd
Användarvisningsbild
Svärd
 
Inlägg: 280
Blev medlem: 2003-08-27/01:00


Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst