Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav aksv » 2013-09-30/15:27

Korsika 2013

Årets längre MC resa gick till Korsika. Medelhavets fjärde största ö, med 20 berg högre än Kebnekajse. Som vanligt tog vi tåget från Hamburg och denna gång till Alessandria, en dagsetapp från färjan till Korsika i Livorno. Från Korsika tog vi nattfärjan från Calvi till Nice. Korsika var otroligt vackert, med ett hänförande landskap som hela tiden skiftade karaktär.

Vägarna var av lite blandad valör, superfina nyrenoverade sträckor avlöstes av en del vägar med rätt kass asfalt, men genomsnittet var helt ok. Inte många raksträckor på den ön inte.

Precis som under förra årets resa till Pyreneerna så filmade vi hela resan. Filmen är 40 minuter lång och i full HD upplösning. På Youtube har jag lagt upp en 720 version. Filmen Pyreneerna 2012 filmades med en kamera, denna gång använde vi fyra GoPro kameror.

Hope you like it.

https://www.youtube.com/watch?v=ZutTrsr299U

Hälsningar Åke Svensson
Användarvisningsbild
aksv
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2010-09-29/20:42

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav Peter Nordlund » 2013-09-30/16:56

Mycket trevlig film Åke, tack för att du delade med dig! :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav Zigge » 2013-09-30/19:58

Man får tacka för underhållningen i den begynnande hösten :D
Toppenfilm med härliga vyer, Tummen upp
Användarvisningsbild
Zigge
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2013-08-23/05:01
Ort: Askersund

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav Arne Löfving » 2013-09-30/21:48

Kan bara instämma med föregående talare: Väldigt fin film!
- Din förra film, från Pyrenéerna, gav oss insikten att årets resmål dit var helt rätt! Nu kan man väl inte hålla sig från Korsika...

Tack f.ö. för rutter och annan bra info om Pyrenéerna. Nu körde vi inte precis i era hjulspår men några av höjdpunkterna hade vi garanterat missat utan din info! Tyvärr insåg vi ett par dagar före avresa att Tour de France skulle gå på vissa av våra planerade vägar så vi fick hastigt lägga om rutten. Har kommit till liknade arrangemang i Alperna och det är inte de svenska knuttarna som har företräde i passen i såna lägen...
- Det räcker inte med att hitta fina vägar - man måste ha koll på vad som händer utmed sträckorna också... :-(
Tur att såna som du delger oss filmer från de här ställena - egna stillbilder ger inte resmålen alls samma återupplevelse!
Medlem 2681075
Numera hopplöst hojlös...
Användarvisningsbild
Arne Löfving
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2007-05-10/17:56
Ort: Mölndal

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-01/18:37

Bara att lyfta på hatten och konstatera: Åke har gjort det igen!
Det kommer att bli många repriser under vintern.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav Svärd » 2013-10-01/19:45

Kan bara instämma i de andra lovorden.
Thomas Svärd
Användarvisningsbild
Svärd
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 2003-08-27/01:00

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav neutral » 2013-10-01/22:55

Tack för ännu en fin film. Stämmer det verkligen att du inte tidigare hållit på med videoredigering? Dina två filmer är de bästa jag sett och 40 minuter bara försvinner på ett trevligt sätt.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav KAN SJÄLV ? » 2013-10-02/18:25

Det är bara lyfta på hatten och hålla med föregående "talare" ;)
Nu finns det två kanonfilmer som man kan använda och drömma sig
bort när vintermörkret lägger sig över landet.
(Jag har redan sett den nya två gånger) 8-)
Användarvisningsbild
KAN SJÄLV ?
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2011-06-16/17:02

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav Håkan » 2013-10-03/19:47

aksv skrev:Hope you like it.

Hälsningar Åke Svensson

Tack Åke.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav aksv » 2013-10-03/21:14

Hej på Er allesammans och tack för alla trevliga kommentarer.
Får väl erkänna att man blir nästan löjligt glad av de positiva kommentarerna.

Som svar till Dig Peter (neutral) så har jag inte hållit på med videoredigering tidigare. Förutom Denna film och Pyreneerna 2012, så har jag bara gjort en film tidigare, från en MC resa till Norge. Men det viktigaste jag lärde mig av den, var att ingen orkade se längre klipp en några få sekunder. Alltså gäller det att klippa mycket, samt lägga in bilder och lite film som inte är tagen under gång med MC,n. Musiken är oxå viktig, men där kan ju i och för sig smaken skilja sig lite. Men jag lägger ner ganska mycket tid på att testa olika låtar tills jag får det att stämma.
Så, ta det som ett bevis på att man inte måste vara proffs på film, utan att vem som helst med rätt intresse kan knåpa ihop en skaplig film. Tålamod, envishet, och en förstående sambo (det är hennes Mac jag använder) är oxå bra.

Hälsningar
Användarvisningsbild
aksv
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2010-09-29/20:42

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-10-09/17:35

2 frågor.
Vilket redigeringsprogram använder du?
Samt hur löste du det med skyddet för musiken. Min går ej att se i mobil eller tv pga. skyddet

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk [url='http://tapatalk.com/m?id=10']now Free[/url]
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav aksv » 2013-10-09/20:25

Hej Fredrik
Svar på Dina två frågor:
Jag använder Adobe Premier Pro för videoredigering och Adobe Photoshop för bildredigering. Tyckte att det var lite knepigt att lära mig Premier Pro, men nu funkar det väldigt bra. Är dock självlärd amatör, och jag förmodar att ett riktigt proffs skulle ha mycket att lära ut åt mig. Tidigare har jag testat två gratis program, men man kommer inte något vidare långt med dem.

Jag har inte löst något skydd mot musiken alls. Mina klipp är spärrade i Tyskland och i mobil. För att visa i mobil krävs tydligen att man inte inkräktar på någons skyddade musik.

Om Du skaffar Premier Pro ska jag gärna dela med mig av lite rådgivning.

Hälsningar
Åke
Användarvisningsbild
aksv
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2010-09-29/20:42

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-10-13/07:37

aksv skrev:Hej Fredrik
Svar på Dina två frågor:
Jag använder Adobe Premier Pro för videoredigering och Adobe Photoshop för bildredigering. Tyckte att det var lite knepigt att lära mig Premier Pro, men nu funkar det väldigt bra. Är dock självlärd amatör, och jag förmodar att ett riktigt proffs skulle ha mycket att lära ut åt mig. Tidigare har jag testat två gratis program, men man kommer inte något vidare långt med dem.

Jag har inte löst något skydd mot musiken alls. Mina klipp är spärrade i Tyskland och i mobil. För att visa i mobil krävs tydligen att man inte inkräktar på någons skyddade musik.

Om Du skaffar Premier Pro ska jag gärna dela med mig av lite rådgivning.

Hälsningar
Åke



Jag har ej använt Premier Pro men ska testa.
Använder nu bara iMovie
Återkommer till dej om jag stöter på problem....
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav Olof Eriksson » 2013-10-14/12:13

Då har man gjort korsika på 40 minuter. ;) Ännu en mycket trevlig resefilm. Man får tacka. :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-01/12:53

Än en gång tack, Åke, för denna film. Föga förvånande inspirerade den tre kamrater och mig att åka dit under de två sista veckorna i maj (i synnerhet med tanke på, att DBAZ lägger ner verksamheten efter denna säsong).

Under fem hela dagar på Korsika hittade vi en enda tråkig väg - den från Bastia längs östkusten ner till Bonifacio. I övrigt spelade det ingen som helst roll, vart man styrde kosan. Fina vägar (av skilda slag) och fantastiska miljöer överallt utanför städerna.

En särskild höjdare, som varmt rekommenderas eventuella resesugna, är Auberge La Ferayola, som ligger längs le Corniche - den gamla kustnära vägen söderut från Calvi. Asfalten är hel men dålig - "med potthålen på höjden". Man verkar ha lagat och lagat men aldrig brytt sig om att jämna ut! (Det är nog också den enda vackra vägsträcka, som inte var njutbar att köra.) Vyerna över havet är magnifika, och när man tror, att man har ett par mil kvar till bättre väg, ligger nämnda lilla värdshus där - mitt ute i ingenstans. Vi bodde fyra i ett familjerum, och maten - himmelsk! - lagades av frun i familjen. Att avnjuta den medan solen sjönk i havet - Mmmmm!

Dessutom föll vi för hotellen i de små bergsbyarna. Man gick in i gatuplanet, fick nyckeln och beskedet, att rummet låg två våningar ner! När man kom dit och tittade ut genom fönstret, befann man sig fortfarande ett par våningar ovan mark! Snacka om souterränghus!

I övrigt har jag konstaterat, att om jag måste bli tamgris i något kommande liv, vill jag bli det på Korsika. Som filmen visar, strövar de fritt där, och kosten lär till icke ringa del bestå av ollon etc. Så blir också korsikansk skinka etc. något alldeles extra! Vi fick dessutom intrycket, att dessa grisar hade trafikvett! Om man inte överraskade dem fullständigt, kollade de snabbt in situationen och rörde sig förutsägbart - vilket ibland innebar, att de inte rörde sig alls. Jämförda med exempelvis känguruer och renar, som är notoriskt oförutsägbara och kan betrakta ett annalkande fordon under någon minut, innan de beslutar sig för att hoppa ut framför fordonet, när det har 20 meter kvar, verkade grisarna klart smarta!
Sedan får man inte inteckna någon vägsträcka, som man inte ser, för även en skock kor kan stå bakom den skymda vägkröken.

Kort sagt: Korsika kan verkligen rekommenderas! Åker man som vi - utanför den turistiska högsäsongen - är det dessutom aldrig svårt att hitta boende, som regel till anständigt pris.

Hemresan var planerad att bli hela Route Napoléon - med en dag kring Gorges du Verdon. Lyckligtvis råkade vi köra fel efter Gap (tror jag) och hamnade på D900 - en mycket trivsam och välhållen väg genom en annan, mycket smal och hög kanjon.
Efter den blev det Briancon, där vi fick reda på, att såväl Col du Lautaret som Col du Galibier var öppna. Det senare, 2 556 m ö h, hade öppnat bara ett par dagar tidigare. Där uppe var det mulet och nollgradigt - vilket gjorde rännilarna med smältvatten en smula spännande. Var det bara vatten, eller var det isigt också? Det blev till att hålla hojen lodrätt över dem, och inga missöden inträffade. (Det fanns nog ingen is där just då.)

Vägen till och från Col du Galibier fick mig också att le en smula. Där finns inte tillstymmelse till vägräcken, murar eller dylikt. Följaktligen påminns varje fordonsförare varje sekund högst konkret om, att om man kör av asfalten på dalsidan, är sluttningen låååång - och brant! Mycket tillnyktrande.

Den vidare färden gick över Chamonix. Att komma ut ur tunneln och se Mont Blanc en strålande vacker försommardag är hänförande. Den toppen gör skäl för namnet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-08-03/11:31

Åke!

Du har två PM. Det ena är gammalt och helt inaktuellt, men det andra kan vara till nytta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Korsika 2013 - MC åkning på fantastisk ö

Inläggav Hasse Abrahamsson » 2017-02-12/20:46

Fantastisk film, vilka vyer. Bra klippt också, ingen risk att man tröttnar. :D
Användarvisningsbild
Hasse Abrahamsson
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2017-02-11/09:37
Ort: Nyköping


Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst