Actionkamera howtos

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

Actionkamera howtos

Inläggav Benny Hansson » 2013-12-21/18:53

Jag har letat runt, men jag hittar inget om hur det går till lite mer tekniskt.
Jag har varit helt borta från mc och allt därtill sedan 1993, men skall köpa hoj igen och resa en rejäl tripp till sommaren. Jag har sett många av era fantastiska filmer. Sånt fanns ju inte då. Jag tänkte köpa en kamera, GoPro snackas det mycket om. Den är ju inte direkt gratis så innan man köper så vore det fint med lite tips och råd.

På en längre tripp. Eftersom batteriet inte räcker en hel semester, har ni en drös batterier med er som ni laddar hela tiden, eller finns det direktström som kan kopplas till kameran? Minne. Har ni en hel påse minnen eller överför ni dagens film till en hårddisk, eller laddar upp nånstans? Vore en laptop smidigt att ha med sej ex?

Internet/Telefon utomlands. Kan ju kosta skjortan om man inte ser upp. Tips på bra leverantörer ex. Finns ju att man kan köpa ex 30 dgr från externa leverantörer har jag sett. Eller ett kontantkort i det landet man besöker...

Nu skall jag fortsätta att kolla på mer av era fantastiska filmer och drömma mej bort till semestern. 8-)
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Actionkamera howtos

Inläggav wennborg » 2013-12-30/22:15

På min kamera, Drift Ghost, räcker batteriet 2-3 timmar. Tror det är ungefär samma för GoPro. Du måste ladda under resan. Jag kan ladda och filma samtidigt, tror GoPro kan det också men inte alla modeller.

Två minnen med mig. 16 GB (kolla hur mycket din kamera kan hantera).
Så som jag filmar, behöver jag inte tömma minnen varje dag. Det beror ju helt på hur mycket man filmar. Därav två minnen. När det ena blir fullt, byt minne och töm det fulla minnet så fort det ges tillfälle (i mitt till en iPad för redigering).

Väl i iPaden så laddar jag upp filmerna från minnet till Dropbox (gratis-konto räcker inte) och på det sättet tömmer jag min iPad. Oftast redigerade jag filmerna innan uppladdning till Dropbox. Beror tid och uppkoppling hur jag gör.
Har man en dator med sig, så har man oftast utrymme på hårdisken för att låta filmerna ligga där. Men, jag valde, som sagt att bara en iPad med mig och trots dess begränsade minne så funkade det OK för mig. Men hade underlättat mycket med mer minne i paddan, endast 16 GB var trångt.

Tror inte på att ladda filmer till molnet/whatever via mobilabb. Mängden data kommer snabbt att äta upp din kvot.

Se till att köpa minnen som är godkända av din kameratillverkare. Film kräver snabba minnen. Kom inte dragandes med ett gammalt 4 GB minne från den övergivna kompaktkameran. :-)

Filma mycket innan semestern. Som träning. När semestern väl kommer är det skarpt läge :-). Jag gjorde inte så, och har ångrat det - lärde mig många saker under semestern - oftast den hårda, tråkiga vägen.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Actionkamera howtos

Inläggav Kovlingen » 2013-12-31/10:16

wennborg skrev: Men hade underlättat mycket med mer minne i paddan, endast 16 GB var trångt.

Som okunnig i detta kommer funderingen att ta med en av dessa små behändiga hårddiskarna ( 1 TB )
och tanka över filmerna i . Går ju också att ha lite annat med på resan typ musik och film ?
Bara en fundering :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Actionkamera howtos

Inläggav Putte Johansson » 2013-12-31/10:56

GoPro har extra batteri som tillbehör som fördubblar battertiden. Använd med fördel den näst högsta upplösningen istället för högsta. Fördelen förutom att minnet räcker längre är att du får mer vidvinkel och mer liv i filmerna. GoPro har också ett display bakstycke som jag gärna använder när jag kör handheld t.ex. på hotellrummet. Just i trånga hotellrum är GoPron kul just för att vidvinkeln är så generös att du får med mera...

/putte

Sent from my SM-T211 using Tapatalk
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Actionkamera howtos

Inläggav neutral » 2013-12-31/11:38

Vill man verkligen ha ännu mer vidvinkel? Jag tycker att mycket jag filmat med min Gopro på svängiga vägar ser rakt och tråkigt ut i efterhand pga det, för att inte tala om att träd m m bredvid vägen ser bananformade ut.

Jag tror att den extrema vidvinkeln är ett måste i användning som fallskärmshoppning och skidåkning där man annars skulle tappa överblicken helt men för mc-åkning gillar jag lite mindre vidvinkel och mer verklighetstroget så att säga.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Actionkamera howtos

Inläggav hebymats » 2013-12-31/17:38

Kontinuerlig Videoslinga är något som jag saknar på min Sony, DRIFT HD GHOST är en kamera som verkar vettig.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Actionkamera howtos

Inläggav Putte Johansson » 2013-12-31/20:50

Neutral. Frågar du mig är svaret Ja. Ja, GoPron böjer mycket i närområdet men så fort du minskar den blir det väldigt mycket 'bara asfalt' och väldigt lite av omgivningarna, men smaken är som baken....

Sent from my SM-T211 using Tapatalk
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Actionkamera howtos

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2014-01-01/00:10

Jag filmar mycket med min Hero 2, GoPro. Använder batteripac och då blir den effektiva filmtiden 4 tim 20 min och 10 klipp på sammanlagt ca 18,5 GB. Kameran delar upp filmtiden i filer på ca 26 min/st. Oftast blir det inte mer filmat under dagen. Laddar över detta till min netbook varje kväll. En resa på 30 dagar samlar då över 500GB, vilket kan vara viktigt att komma ihåg när man väljer resedator. Ett alternativ är att använda speciell hårddisk för denna förvaring, men man vill ju minimera antalet elektronikprylar i packningen, så en dator verkar fungera bäst.
Tidigare använde jag WiFi-styrning av kameran, och hade den monterad på styret, men batteriet i WiFi-bakstycket och styrningen tar slut så fort och till Hero2 går det inte att använda batteripac och WiFi-bakstycke samtidigt. Kör med kameran uppe på hjälmen och styr den därför manuellt. Detta minskar ner antalet prylar som måste laddas och anslutas. Filmar i 720-30 och tycker att det ger en bra bildvinkel.
Funderar nu på att koppla laddning till kameran under filmning, men det kräver lång sladd och att den kan läggas på lämpligt sätt under körning. Som reserv har jag annars ett batteri på laddning i tankväskan och en tunnare bakstycke till kameran redo.
Generellt är jag imponerad av Hero 2. Både bildkvalité och tålighet mot regn. Filmning rakt motsols ger dåligt resultat och dessutom måste man rengöra objektivet ofta när man kör i insektstäta områden. Annars kan en hel filmsekvens bli förstörd att en stor fläck mitt i bilden!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Actionkamera howtos

Inläggav Benny Hansson » 2014-01-01/19:59

Tack för de goda råden.

Jo jag misstänkte att det vore smart att ha med en laptop. Inte bara för lagring, utan för surf och kart rek osv. Jag har tänkt mej en GoPro Hero 3+ Silver. Verkar vara en prisvärd kamera med snabbare WiFi osv.
Ett par 64GB minneskort för att ha en bra buffert.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Actionkamera howtos

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2014-01-01/22:40

Ja, och glöm inte att ta med Dig någon typ av grenkontakt (EU-standard), ty hotellrummen innehåller ofta för få eluttag när man har många saker att ladda.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1


Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst