Testar nyaste Nankang mc sporttouring däcken

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

Testar nyaste Nankang mc sporttouring däcken

Inläggav mabra » 2015-04-21/05:59

jaha, nu vågade jag mig på testa Nankang Roadiac på BMW'n :shock:
får se hur det går med grepp och slit.
efter att läst en del hyfsat bra tester lade jag på fram på sporthojen i fjol och det kändes riktigt grymt grepp både i torrt och vått. brukar visserligen inte utmana direkt i vått så...
Men återkommer med hur det upplevs.
Däckkrängaren tyckte att de kändes som rejäl stomme :) fast dt säger ju inte mycket.
ja, skit eller fynd... får se. förväntar mig bra grepp iaf, men milen får vi se med. räknaren tickar.

https://youtu.be/M5g6qKB873g
After all is said and done, more is said than done.
Användarvisningsbild
mabra
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2014-01-04/22:42
Ort: Gislaved

Re: Testar nyaste Nankang mc sporttouring däcken

Inläggav BrooklynS » 2015-04-21/06:35

På vilket sätt tänker du "testa" dem? Jämföra tider? Bromsprov? Konbana? Livslängd?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Testar nyaste Nankang mc sporttouring däcken

Inläggav mabra » 2015-04-21/07:16

ja absolut. har bokat lite olika banor och diverse vetenskapliga tester kommer utföras löpande under året.
After all is said and done, more is said than done.
Användarvisningsbild
mabra
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2014-01-04/22:42
Ort: Gislaved

Re: Testar nyaste Nankang mc sporttouring däcken

Inläggav BrooklynS » 2015-04-21/07:38

Det låter ju alldeles lysande. Så får vi vanliga konsumenter ett underbyggt utlåtande att stödja våra framtida val på.

EDIT: Upptäckte att jag sannerligen lät sarkastisk här. Ber därför om ursäkt, jag missförstod vad du menade med "testa"... :oops:

Det är så otroligt svårt att få tag på grundade omdömen vad gäller däck (oljor, etc...) eftersom det är så ohemult svårt att göra objektiva och repeterbara tester. Och därav följer att ett däck kan vara fruktansvärt dåligt och folk ändå tycker att de var "bra" eftersom de inte märkte någon skillnad när de provade. :)

Lycka till med däckvalet, många lågpristillverkare har lyft sig på sista åren och det blir intressant att se om dina erfarenheter motsvarar förväntningarna.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Testar nyaste Nankang mc sporttouring däcken

Inläggav mabra » 2015-04-21/08:54

haha det är lugnt...

får se hur de upplevs. kommer ju inte utsättas för extrem åkning direkt på en touringhoj som R1150RT men man vill ju kunna lita på dom. Fick som sagt ett tryggt intryck av framdäcket på en sporthoj förra sommaren, både vått och torrt, och helt så extremt kommer nog inte bmw tourern köras, men den är tyngre och så.
Mest för att jag är nyfiken på däcken. Har ju hittills som så många andra kört på säkra kort och kört på Michelin Pilot roads senaste .... men fick ett infall att varför inte testa om detta kan vara nåt.
Vi är ju lite extrema med våra krav ibland också. Däck som testats vid extrema förhållanden som vi aldrig kommer utsätta däcken för på våra touringhojar vågar jag påstå.
Jag kör rätt mycket och kör hellre mjukare däck med bra grepp isf om nu tex dessa skulle upplevas bra. till halva priset ( 1150kr fram och bak från Deltacom) än ett bakkelit däck som kanske håller massa mil men är stenhårt och konstigt redan när halvslitet !
jaja.. får se som sagt.
After all is said and done, more is said than done.
Användarvisningsbild
mabra
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2014-01-04/22:42
Ort: Gislaved

Re: Testar nyaste Nankang mc sporttouring däcken

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-21/13:30

Tills vidare får vi nog nöja oss med MOTORRAD:s återkommande däckstester. Såvitt känt är de det bästa oberoende, som står till buds (eller möjligen det minst dåliga). Jag vill minnas, att tidningen testat budgetdäck, som inte fick dåliga omdömen. Nankang fick t o m rätt bra betyg (men minnet är förrädiskt). Inget av dem nådde dock upp till premiummärkenas nivå - och det är väl inget att förvånas över.
Man får som regel, vad man betalar för, och "inte i topp" är inte synonymt med "dåligt". Dock är värt att notera, att det, som Nankang har med i reklamen ovan (om stommens uppbyggnad och olika gummiblandningar i mitten/på sidorna), är välkända tekniker för tillverkning av premiumdäck sedan åtskilliga år tillbaka. Nytt är det minst av allt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Testar nyaste Nankang mc sporttouring däcken

Inläggav mabra » 2015-04-21/19:04

Neh precis. de driver väl på att deras nya Roadiac däck skall vara så mycket bättre än det gamla, som fick inga toppbetyg. Men i Motorrads test av nya däcket så klarade det sig ganska bra.
här är det motorrad testet där både det gamla och det nya testas och jämförs med Avon storm och Bridgestone Battlax, om nu någon är instresserad :P
http://www.nankangmoto.com/MTC_test_Nankang_Roadiac_english.pdf
After all is said and done, more is said than done.
Användarvisningsbild
mabra
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2014-01-04/22:42
Ort: Gislaved


Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst