Andalusien 2015

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

Andalusien 2015

Inläggav aksv » 2015-10-02/13:14

Hej
Liten film från vår resa till Andalusien i maj 2015.
Finns mer att läsa under Resor och reseberättelser.

https://www.youtube.com/watch?v=bmTyGIS7K2A

Hälsningar
Åke
Användarvisningsbild
aksv
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2010-09-29/20:42

Re: Andalusien 2015

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-02/18:35

Det är bara att lyfta på hatten/hjälmen och konstatera, att Du har gjort det igen. Härlig film!
På köpet styrker Du min idé, att söder om Alperna/Pyrenéerna åker jag helst under skandinavisk senhöst eller tidig vår. Temperaturer över 30 grader är inte riktigt min bag. (Vi drar till Dourodalen i norra Portugal kommande mars.)

Din film ger ännu ett exempel på, att uthyrarna i Sydeuropa är seriösa och erbjuder bra service med välskötta hojar. Att flyg plus hyrhoj blir billigare än att köra egen hoj till Hamburg och åka Autozug är också mer än värt att notera.
Det är måhända ingen långsökt tanke, att hojuthyrarna i Sydeuropa gnuggade händerna över beslutet att lägga ner Autozug. Det bör ha öppnat en helt ny marknad för dem!

En kul detalj är, att familjen nyligen var på semester i samma krokar, som Ni körde. Vi bodde i ett fint hus, norr om Torrox - så en del av vägarna och omgivningarna känns igen (och varmt var det).

Apropå det där med att lyfta på hatten/hjälmen, härrör den sedvänjan enligt etikettgurun Magdalena Ribbing från medeltiden. Riddaren tog av hjälmen för att visa, vem han var.
Med tiden blev hjälmen allt tyngre och svårare att ta av. Ibland kunde den t o m vara fäst vid rustningen. Då fällde han i stället upp visiret, vilket - likaså enligt Magdalena Ribbing - är ursprunget till den militära honnören.

Så vi hojåkare har gammal etikett att falla tillbaka på, när vi fäller upp visiret. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst