GoPro HERO 5 BLACK

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

GoPro HERO 5 BLACK

Inläggav Olof Eriksson » 2016-11-18/20:01

Sneglar på att köpa en sådan. Enligt säljaren på MediaMarkt så är batteri tiden ca 3.5h vilket inte framgår någonstans. Och det räcker ju hyfsat bra enligt mej. Den skall även funka med direkt ström. Stämmer det?

Ser att den inte har funtionen att filma hela tiden. Och vid ett knapptryckning sparas 30 sekunder bakåt. Eller har jag fel?

Är det någon bättre modell på marknaden som man borde kolla in i stället?

Jag har Navigator V. Så styra en garmin virb via den går bort tyvärr. Men en Samsung Galaxy S7 skall ju funka. Men är det realistisk? Kanske en av och på knapp via blåtand är bättre?

Då ni som har kameror ge tips och råd. För känner jag mig själv så åker jag nog in i morgon och köper en......
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: GoPro HERO 5 BLACK

Inläggav Martin Lindor » 2016-11-18/20:18

Hej!

Jag använder mig av en Garmin Virb.
Den får ström direkt från MC:n vilket fungerar bra.

Jag har en Garmin 660 så jag kan inte heller använda navigatorn som fjärrkontroll utan jag har garmins egen fjärrkontroll på styret där jag startar/stoppar inspelningen och även kan ta en stillbild.

Bildkvalitén är mycket bra trots att det är första generationen och den är säkert ännu bättre i den nya kameran. Det jag inte har lyckats med är att få ett bra ljud. Oavsett var jag har satt kameran så blir det mycket vindbrus.

Lycka till!
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44

Re: GoPro HERO 5 BLACK

Inläggav Peter Nordlund » 2016-11-18/21:03

@Olof

Jag fundera på att ersätta den enda actionkameran jag haft en Gopro Hero 2 HD från 2012 som fungerat men just batteritiden som var för kort och att den ej kan laddas under gång gör att den aldrig funkat för mig.

Så nu överväger jag just 5:an och den absolut mes omfattande recensionen jag funnit är hos DCrainmaker
https://www.dcrainmaker.com/2016/10/gopro-hero5-black-review.html
Om du orkar kolla igenom den ser du en jämförelse men ibland annat garmin.

Vad det gäller laddning under gång är den enda jag känner till "Drift Innovation HD Ghost-S" som inte är en ny modell men som åtminstone 2 på forumet berättat om här (det finns andra kameror också har jag förstått)

Jag har inte bestämt mig ännu själv.

ett tips, den 25 November är det "Black Friday" och då brukar det vara mycket bra priser om jag utgår ifrån förra året, så vitt jag vet en rea som kan vara årets bästa (och måndagen efter är det Cyber Monday)
http://www.prisjakt.nu/blackfriday/

kan vara läge att avvakta om priset spelar roll vill säga ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: GoPro HERO 5 BLACK

Inläggav Thomas Stadin » 2016-11-18/21:39

Olof Eriksson skrev:Sneglar på att köpa en sådan. Enligt säljaren på MediaMarkt så är batteri tiden ca 3.5h vilket inte framgår någonstans. Och det räcker ju hyfsat bra enligt mej. Den skall även funka med direkt ström. Stämmer det?

Ser att den inte har funtionen att filma hela tiden. Och vid ett knapptryckning sparas 30 sekunder bakåt. Eller har jag fel?

Är det någon bättre modell på marknaden som man borde kolla in i stället?

Jag har Navigator V. Så styra en garmin virb via den går bort tyvärr. Men en Samsung Galaxy S7 skall ju funka. Men är det realistisk? Kanske en av och på knapp via blåtand är bättre?

Då ni som har kameror ge tips och råd. För känner jag mig själv så åker jag nog in i morgon och köper en......


Nu har jag ingen H5B men väl en gammal H3B.
Att styra den via smartphone är inget som fungerar under färd eftersom smartphonens display inte räcker till i dagsljus. Dessutom saknas en ordentlig knapp att trycka på.
Däremot fungerar det alldeles utmärkt att styra den via fjärrkontrollen (som numera tyvärr slutat att fungera).
Hur det är med batteritid på H5B vet jag inget om men på min gamla H3B räcker batteriet ca 30 minuter vid filmning i 1080 @ 48fps.
Tekniken har visserligen gått framåt men jag har ändå svårt att tro att det går att få ut 3,5h på en laddning.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: GoPro HERO 5 BLACK

Inläggav Olof Eriksson » 2016-11-19/01:29

Då har jag sett världens längsta review https://www.dcrainmaker.com/2016/10/gop ... eview.html Grymt bra. Men nu blev man ju ännu mer ambivalent!!!

Angående batteritiden. Så har en säljare på MediaMarkt själv varit ute efter GoPro HERO 5 BLACK. Och han fick denna info från GoPro i USA. Men man var tvungen att spela in i 1080P. Man var tvungen att ha ett "bra" microSD kort. Tydligen kan dom dra olika mycket ström. När alla dessa parametrar är rätt inställd. Kan man lyckas få ut 3,5h. Så realistisk kanske skulle vara 2h Och i bästa fall 2.5h. Så man får ladda den vid pauserna om man skall fota hela dagen. Gissar att man kanske skulle filma 30-40 minuter på en mc dag. Så det borde räcka som den är. Skall åter åka in och klämma på den igen i morgon tror jag.....

Hursomhelst det slutade med att jag har köpt ett SanDisk Extreme Pro microSDXC 64GB kort på en butik som hade gratis frakt. Typ halva priset mot för en affär. När det gäller köpet av kameran så kanske jagborde vänta in Black Friday ändå. Jag har ändå inget microSD kort hemma. Och det är ju bara en vecka dit.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: GoPro HERO 5 BLACK

Inläggav Peter Nordlund » 2016-11-19/07:42

Det där med Minneskort blev en rätt för mig oväntat problem som jag ännu inte riktigt begriper till min "Gopro Hero 2 HD från 2012"
Den köptes på samma affär som 2 minneskort som skulle fungera (Samsung om jag minns rätt?) efter drygt 5-7 försök insåg jag att batteritiden då blev 15-25 min på kameran, jag antog precis som affären att det var fel på batteriet så det byttes ut men batteritiden var oförändrat 15-25 min.
då detta var sent på hösten och jag endast tänkte filma hojåkning var inte behovet skriande men jag mejlar kundsupport i USA hos Gopro som efter någon månad skickar ett nytt batteri och jag får behålla det gamla/första batteriet.
Det blir vår och nu kommer jag igång och testar men med samma dåliga batteritid, DÅ har Gopro själv kommit fram till att inte alla minneskort fungerar som dom skall till just denna kameramodell och på deras hemsida finns en lista.
Efter en hel del bråk och gnäll på firman som ursprungligen sålt kameran får jag byta och pang så har jag en drifttid på drygt 1 timme vilket var vad manualen utlovade och jag var "nöjd"
Som tillägg har både det Gamla och det Nya batteriet lika lång drifttid.

Då ovan exempel är rätt gammalt så vet jag inte riktigt vad jag vill ha sagt men jag tror mig förstå att just typ och prestanda på minnes kort inte alls sällan är en flaskhals i olika tekniska manicker?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: GoPro HERO 5 BLACK

Inläggav Thomas Stadin » 2016-11-19/11:08

GoPro krånglade även med minneskorten till H3B.
Först rekommenderade man Sandisk Ultra som det ultimata minneskortet, men efter något år släppte man en ny F/W och ändrade rekommendatioerna.
Nya kort rekommenderades och för oss Sandisk Ultraägare stod det klart att vi inte längre skulle kunna filma med högsta bitrate så länge vi envisades med att använda Sandisk Ultra.
Det tar liksom emot att köpa någon ny modell från GoPro.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: GoPro HERO 5 BLACK

Inläggav Peter Nordlund » 2016-11-19/13:08

Thomas Stadin skrev:..
Det tar liksom emot att köpa någon ny modell från GoPro.


Jo jag känner lite likadant, dock får jag ganska bra vibbar av just denna nya modell, gillar att den verkar ha en bra skärm som tydligen funkar och att den i sig själv är vattentät, bild/film kvalitén har jag alltid tyckt varit ok.

Vi får se om det blir någon ny kamera
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: GoPro HERO 5 BLACK

Inläggav BigFootPat » 2016-11-20/20:34

Martin Lindor skrev: Det jag inte har lyckats med är att få ett bra ljud. Oavsett var jag har satt kameran så blir det mycket vindbrus.

Lycka till!

På mc är det nödvändigt med en extern mikrofon placerad på ett vindfritt ställe. Sedan får man antingen synka ljudfilen med videofilen och ersätta originalljudet, eller - enklare - använda en 3,5 mm-kabel och adapter mellan mikrofonen och kameran, så att kameran använder den externa mikrofonen i stället för sin egen. Jag använder en Zoom H2n och det funkar mycket bra om man får till en bra placering av mikrofonen och har rätt inställningar på mikrofonen.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: GoPro HERO 5 BLACK

Inläggav Olof Eriksson » 2016-11-25/23:06

Då köptes det en GoPro HERO 5 Black från Dustin. Dom hade sänkt priset med 600 kr. Det är ju inte fy skam!!!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: GoPro HERO 5 BLACK

Inläggav Thomas Stadin » 2016-11-26/00:53

Olof Eriksson skrev:Då köptes det en GoPro HERO 5 Black från Dustin. Dom hade sänkt priset med 600 kr. Det är ju inte fy skam!!!


Grattis!
Hoppas att GoPro bättrat sig så att du verkligen får användnig av kameran.
På min gamla H3B gissar jag att jag gjort HW-reset (demontera batteriet) kanske 200 ggr då kameran hängt sig.
Men alla de gånger däremellan som den faktiskt fungerat har resultatet blivit bra :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: GoPro HERO 5 BLACK

Inläggav Olof Eriksson » 2016-11-26/08:48

Thomas Stadin skrev:
Olof Eriksson skrev:Då köptes det en GoPro HERO 5 Black från Dustin. Dom hade sänkt priset med 600 kr. Det är ju inte fy skam!!!


Grattis!
Hoppas att GoPro bättrat sig så att du verkligen får användnig av kameran.
På min gamla H3B gissar jag att jag gjort HW-reset (demontera batteriet) kanske 200 ggr då kameran hängt sig.
Men alla de gånger däremellan som den faktiskt fungerat har resultatet blivit bra :)

Har en kollega som har haft samma tråkiga erfarenhet med sin sprillans nya H3B. Han förbjöd mej att köpa denna kamera då!!!
Men vad jag har läst mig till så skall det vara åtgärdat i H3B+ redan. Men om det inte funkar så åker den i retur. Livet är för kort för att jävlas med dålig elektronik (och hojjar). Ett av skälen varför jag köpte den i Sverige. Var i Teneriffa nyligen och kunde köpa den till samma pris där. Och även om det är en världsgaranti på kameran. Så känns det bättre att köpa den i Sverige om man skall reklamera.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst