The Story of Seventies Superbikes

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

The Story of Seventies Superbikes

Inläggav Håkan » 2016-12-03/10:20

Nils-Erik la upp en sån fin film på facebook.
Jag delar den här. :D
https://www.youtube.com/watch?v=HESIjHvOjtw
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-12-03/13:54

Instämmer. Mycket fin film.

Fast det hade ju inte gjort något, fall han lagt in en "prolog" - med( bakåt i tiden) Münch Mammuth, Vincent Black Shadow och Brough Superior SS 100.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav Peter Nordlund » 2016-12-03/16:46

Fräna hojar :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-12-04/01:38

Saknar Kawasaki Z1300. Mycket mer superbike fanns det väl inte. Skulle i.o.f.s kunna vara Munch Mammut då...

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-12-04/11:26

Fredric Fredricson skrev:Saknar Kawasaki Z1300.

Den är väl mer en 80-talshoj, även om den nu introducerades 1979?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-12-04/15:28

Gunnar Elmgren skrev:
Fredric Fredricson skrev:Saknar Kawasaki Z1300.

Den är väl mer en 80-talshoj, även om den nu introducerades 1979?

Den kom, såvitt jag vet, 1979 så den borde väl räknas till 70-talet, men jag kan ha fel. Jag vet att den av nån anledning dissades av svensk MC-press som varande "för mycket" men i andra länder såg man annorlunda på saken.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav Thomas Stadin » 2016-12-04/16:01

Fredric Fredricson skrev:
Gunnar Elmgren skrev:
Fredric Fredricson skrev:Saknar Kawasaki Z1300.

Den är väl mer en 80-talshoj, även om den nu introducerades 1979?

Den kom, såvitt jag vet, 1979 så den borde väl räknas till 70-talet, men jag kan ha fel. Jag vet att den av nån anledning dissades av svensk MC-press som varande "för mycket" men i andra länder såg man annorlunda på saken.

/Fredric


Yes, man försökte sälja in en kardanhoj som Superbike.
Med sina 322 kg var den även 50 kg tyngre än Hondasexan och ännu mycket mer tyngreän klassvärstingen Suzuki GSX 1100.
1980, när 100-hästarsgränsen infördes tappade Kawan hela 30 hk, men eftersom vikten var densamma tappade alla potentiella kunder intresset för Z1300.
Hondan blev endast av med 5 hk till 1980.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav enhjuling » 2016-12-05/11:37

Z1300 hade jag...
Den var tung att få upp på bakhjulet :-)
Det fanns de som kunde men jag var inte en av dem.

/Stefan
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-12-05/11:43

Arto Nyqvist hade väl som ett av sina standardstunts att paja baklyset på en Z 1300?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav enhjuling » 2016-12-05/15:02

Bror Gårdelöf skrev:Arto Nyqvist hade väl som ett av sina standardstunts att paja baklyset på en Z 1300?


Jo, han kunde...
Full skyddsutrustning hade han alltid också..

Arto_burn_lms_88.jpg
Arto på Sviestad

/Stefan
Senast redigerad av enhjuling 2016-12-05/15:14, redigerad totalt 1 gång.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav Magnus Mörtling » 2016-12-05/15:11

enhjuling skrev:Z1300 hade jag...
Den var tung att få upp på bakhjulet :-)
Det fanns de som kunde men jag var inte en av dem.

/Stefan



Underbara minnen gissar jag... själv hade jag affischer med K1300 på pojkrumsväggen.
Närmare än så kom jag inte.
Men NU har jag hoj med rak sexa.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav Kovlingen » 2016-12-05/15:20

Ja då är det ju bara det där med baklyset som fattas :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-12-05/17:21

På bilden kör Arto i alla fall i gympadojor. Annars var han ju också känd för att köra i träskor, dra upp hojen i fart, klättra bakåt och sedan åka på träskorna, bakom hojen, innan han klättrade tillbaka!

Min favorithistoria om honom är, när amerikanen Evel Knievel ville utmana Arto om, vem som kunde hoppa över flest bilar. Arto frågade, om de skulle sitta framlänges eller baklänges på hojen!
Det blev ingen duell. (Sant? Ingen aning.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav enhjuling » 2016-12-05/17:46

Den gången på Sviestad gjorde han både träskotricket och knäckte baklyset. burnade genom hela esset och över startrakan. Tror det var 1988 på SM.
Det var bättre förr :-)

/Stefan
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav neutral » 2016-12-05/18:41

Han ska tydligen ha lett ett motocrosslopp i Finland så överlägset att han körde hela sista varvet på bakhjulet och ändå vann. :mrgreen:
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav Thomas Stadin » 2016-12-05/19:18

Magnus Mörtling skrev:Men NU har jag hoj med rak sexa.


En SJUTTIOTALSHOJ? :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-12-05/20:40

Jag läste några rader om den bilen, när det begav sig. Om jag förstod saken rätt, hade den samma typ av drivning som månlandaren: Trycksatt väte och oxygen blåstes ut på en platinaplatta, så att de reagerade kemiskt och bildade vatten! Så Sammy Miller gjorde ovanligt miljövänliga repor - och däcken borde ha hållit ovanligt länge för en dragster. ;)

Sjutton vet, om det inte dessutom var så, att han var tvungen att dra av långt före mållinjen! Annars hade han inte kunnat stanna på det utrymme, som stripen erbjöd!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-12-05/21:40

Thomas Stadin skrev:1980, när 100-hästarsgränsen infördes...

Ja, tiden med hundrakusarsgräns är ju förbi men det var väl en "frivillig" gräns, även om den kanske infördes med kniven på strupen. Jag har dock ingen koll på när och, framför allt, varför den upphörde eftersom jag inte körde hoj då. Nån som kan upplysa mig?

/Fredric
PS. Är tiden måhända mogen för en 200-hästarsgräns nu. Ingen kan ju behöva mer än 200 hästar på en hoj. 8-)
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: The Story of Seventies Superbikes

Inläggav enhjuling » 2016-12-05/22:05

Handlarna/importörerna kom överens om att inte ta in hojar med mer än 100 hästar och därigenom undveks en lag. Det var ju bra,
När de släppte på det kommer jag inte i håg, det skedde nog lite stegvis tror jag...

Nämn aldrig att det skulle vara nån begränsning för då kanske det blir det och det skulle vara trist.
Det går inte att motivera att nån behöver mer än 200 hästar i en mc avsedd för väg och inte över etthundra heller...
50 räcker nog också för att det skall gå så fort att plåtpoliserna blinkar :-)
Väck inte den björn som sover
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro


Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst