Sida 1 av 1

The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-03/10:20
av Håkan
Nils-Erik la upp en sån fin film på facebook.
Jag delar den här. :D
https://www.youtube.com/watch?v=HESIjHvOjtw

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-03/13:54
av Bror Gårdelöf
Instämmer. Mycket fin film.

Fast det hade ju inte gjort något, fall han lagt in en "prolog" - med( bakåt i tiden) Münch Mammuth, Vincent Black Shadow och Brough Superior SS 100.

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-03/16:46
av Peter Nordlund
Fräna hojar :D

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-04/01:38
av Fredric Fredricson
Saknar Kawasaki Z1300. Mycket mer superbike fanns det väl inte. Skulle i.o.f.s kunna vara Munch Mammut då...

/Fredric

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-04/11:26
av Gunnar Elmgren
Fredric Fredricson skrev:Saknar Kawasaki Z1300.

Den är väl mer en 80-talshoj, även om den nu introducerades 1979?

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-04/15:28
av Fredric Fredricson
Gunnar Elmgren skrev:
Fredric Fredricson skrev:Saknar Kawasaki Z1300.

Den är väl mer en 80-talshoj, även om den nu introducerades 1979?

Den kom, såvitt jag vet, 1979 så den borde väl räknas till 70-talet, men jag kan ha fel. Jag vet att den av nån anledning dissades av svensk MC-press som varande "för mycket" men i andra länder såg man annorlunda på saken.

/Fredric

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-04/16:01
av Thomas Stadin
Fredric Fredricson skrev:
Gunnar Elmgren skrev:
Fredric Fredricson skrev:Saknar Kawasaki Z1300.

Den är väl mer en 80-talshoj, även om den nu introducerades 1979?

Den kom, såvitt jag vet, 1979 så den borde väl räknas till 70-talet, men jag kan ha fel. Jag vet att den av nån anledning dissades av svensk MC-press som varande "för mycket" men i andra länder såg man annorlunda på saken.

/Fredric


Yes, man försökte sälja in en kardanhoj som Superbike.
Med sina 322 kg var den även 50 kg tyngre än Hondasexan och ännu mycket mer tyngreän klassvärstingen Suzuki GSX 1100.
1980, när 100-hästarsgränsen infördes tappade Kawan hela 30 hk, men eftersom vikten var densamma tappade alla potentiella kunder intresset för Z1300.
Hondan blev endast av med 5 hk till 1980.

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-05/11:37
av enhjuling
Z1300 hade jag...
Den var tung att få upp på bakhjulet :-)
Det fanns de som kunde men jag var inte en av dem.

/Stefan

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-05/11:43
av Bror Gårdelöf
Arto Nyqvist hade väl som ett av sina standardstunts att paja baklyset på en Z 1300?

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-05/15:02
av enhjuling
Bror Gårdelöf skrev:Arto Nyqvist hade väl som ett av sina standardstunts att paja baklyset på en Z 1300?


Jo, han kunde...
Full skyddsutrustning hade han alltid också..

Arto_burn_lms_88.jpg
Arto på Sviestad

/Stefan

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-05/15:11
av Magnus Mörtling
enhjuling skrev:Z1300 hade jag...
Den var tung att få upp på bakhjulet :-)
Det fanns de som kunde men jag var inte en av dem.

/Stefan



Underbara minnen gissar jag... själv hade jag affischer med K1300 på pojkrumsväggen.
Närmare än så kom jag inte.
Men NU har jag hoj med rak sexa.

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-05/15:20
av Kovlingen
Ja då är det ju bara det där med baklyset som fattas :mrgreen:

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-05/17:21
av Bror Gårdelöf
På bilden kör Arto i alla fall i gympadojor. Annars var han ju också känd för att köra i träskor, dra upp hojen i fart, klättra bakåt och sedan åka på träskorna, bakom hojen, innan han klättrade tillbaka!

Min favorithistoria om honom är, när amerikanen Evel Knievel ville utmana Arto om, vem som kunde hoppa över flest bilar. Arto frågade, om de skulle sitta framlänges eller baklänges på hojen!
Det blev ingen duell. (Sant? Ingen aning.)

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-05/17:46
av enhjuling
Den gången på Sviestad gjorde han både träskotricket och knäckte baklyset. burnade genom hela esset och över startrakan. Tror det var 1988 på SM.
Det var bättre förr :-)

/Stefan

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-05/18:41
av neutral
Han ska tydligen ha lett ett motocrosslopp i Finland så överlägset att han körde hela sista varvet på bakhjulet och ändå vann. :mrgreen:

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-05/19:18
av Thomas Stadin
Magnus Mörtling skrev:Men NU har jag hoj med rak sexa.


En SJUTTIOTALSHOJ? :)

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-05/20:40
av Bror Gårdelöf
Jag läste några rader om den bilen, när det begav sig. Om jag förstod saken rätt, hade den samma typ av drivning som månlandaren: Trycksatt väte och oxygen blåstes ut på en platinaplatta, så att de reagerade kemiskt och bildade vatten! Så Sammy Miller gjorde ovanligt miljövänliga repor - och däcken borde ha hållit ovanligt länge för en dragster. ;)

Sjutton vet, om det inte dessutom var så, att han var tvungen att dra av långt före mållinjen! Annars hade han inte kunnat stanna på det utrymme, som stripen erbjöd!

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-05/21:40
av Fredric Fredricson
Thomas Stadin skrev:1980, när 100-hästarsgränsen infördes...

Ja, tiden med hundrakusarsgräns är ju förbi men det var väl en "frivillig" gräns, även om den kanske infördes med kniven på strupen. Jag har dock ingen koll på när och, framför allt, varför den upphörde eftersom jag inte körde hoj då. Nån som kan upplysa mig?

/Fredric
PS. Är tiden måhända mogen för en 200-hästarsgräns nu. Ingen kan ju behöva mer än 200 hästar på en hoj. 8-)

Re: The Story of Seventies Superbikes

InläggPostat: 2016-12-05/22:05
av enhjuling
Handlarna/importörerna kom överens om att inte ta in hojar med mer än 100 hästar och därigenom undveks en lag. Det var ju bra,
När de släppte på det kommer jag inte i håg, det skedde nog lite stegvis tror jag...

Nämn aldrig att det skulle vara nån begränsning för då kanske det blir det och det skulle vara trist.
Det går inte att motivera att nån behöver mer än 200 hästar i en mc avsedd för väg och inte över etthundra heller...
50 räcker nog också för att det skall gå så fort att plåtpoliserna blinkar :-)
Väck inte den björn som sover