Sida 1 av 1

Motorkompetens...

InläggPostat: 2016-12-11/16:16
av Roger Gross
Det finns många duktiga motortekniker - en del är extremt kompetenta:

https://vimeo.com/167737818? ref=em-share

Titta,lyssna och njut!
//Roger G

Re: Motorkompetens...

InläggPostat: 2016-12-11/17:54
av Bror Gårdelöf
Håller med - oreserverat!

Vi gör våra dumheter. En av mina var att inte omedelbart kasta mig på telefonen och åtminstone försöka köpa biljetter till denna föreställning. Måhända var det redan slutsålt, när jag fick reda på, vad som var på G, men det hade varit väl värt försöket.

Re: Motorkompetens...

InläggPostat: 2016-12-11/18:14
av Roger Gross
Per Gillbrand avled den 30 nov 2016 - 82 år gammal.
Förutom att finna en vardaglig tillämpning av avgasturbon i bensindrivna personbilar var Per G mannen bakom Volvos B18-motor - den förmodligen slitstarkaste standardmotor personbilsmarknaden skådat.
//Roger G

Re: Motorkompetens...

InläggPostat: 2016-12-11/18:21
av BrooklynS
Roger Gross skrev:Per Gillbrand avled den 30 nov 2016 - 82 år gammal.
Förutom att finna en vardaglig tillämpning av avgasturbon i bensindrivna personbilar var Per G mannen bakom Volvos B18-motor - den förmodligen slitstarkaste standardmotor personbilsmarknaden skådat.
//Roger G


Den var inte särskilt slitstark med dagens mått mätt - men i början av 1960-talet jämförde man med tvåtaktsmotorer och 5-7.000 mil ansågs som en lång sträcka mellan helrenoveringarna. B18 hade femlagrad vevaxel och låg effekt (65hk ur 1800 kubik); ändå rasade kamdreven i vävbakelit vid cirka 15-20.000 mil, kamaxlarna slets pga otillräcklig smörjning etc. Men den var ju svensk och därmed bäst i världen... :lol:

Re: Motorkompetens...

InläggPostat: 2016-12-11/18:46
av Roger Gross
Hej Brooklyn,
Delar inte din uppfattning riktigt. På sin tid var B18-motorn outstanding oavsett jämförelse. (Jobbade då på bilfirman ifråga och minns väl resultaten från olika konkurrentjämförelser.)
Med dagens material, oljor, bearbetningsmöjligheter samt know-how har man naturligtvis kommit längre hos en del motortillverkare...Framförallt beträffande bränsleförbrukning och miljöpåverkan.
Svenskt eller inte...
Mvh,
Roger G

Re: Motorkompetens...

InläggPostat: 2016-12-11/18:54
av BrooklynS
Roger Gross skrev:Hej Brooklyn,
Delar inte din uppfattning riktigt. På sin tid var B18-motorn outstanding oavsett jämförelse. (Jobbade då på bilfirman ifråga och minns väl resultaten från olika konkurrentjämförelser.)
Med dagens material, oljor, bearbetningsmöjligheter samt know-how har man naturligtvis kommit längre hos en del motortillverkare...Framförallt beträffande bränsleförbrukning och miljöpåverkan.
Svenskt eller inte...
Mvh,
Roger G


Jaja... vi får ta den diskussionen på årsträffen. :mrgreen:

Men Gillbrand var en mycket skicklig ingenjör och det finns ingen anledning att ifrågasätta HANS motorkompetens!

Re: Motorkompetens...

InläggPostat: 2016-12-11/20:45
av Peter Nordlund
Som en nästan komplett teknisk novis så jag denna film med stor behållning!

Minns som igår när "Gul Kalle" flög över Västerås när jag bodde där, wow vilket ljud!

tack för tipset! :)

Re: Motorkompetens...

InläggPostat: 2016-12-11/21:23
av Bror Gårdelöf
Håller med. I samband med en flygdag på Malmen för ett par år sedan, såg - och hörde! - jag en Spitfire och en Mustang i luften. Det glömmer man inte i brådrasket.

"Det är svårt att stå emot honom, när han har bestämt sig - och det är tur, det."
Uttalande från en dåtida chef på Volvo i filmen med Per Gillbrand.

Re: Motorkompetens...

InläggPostat: 2016-12-13/15:37
av Kovlingen
Bror Gårdelöf skrev:"Det är svårt att stå emot honom, när han har bestämt sig - och det är tur, det."
Uttalande från en dåtida chef på Volvo i filmen med Per Gillbrand.

Sådana kompetenta personer måste få mycket svängrum .
En riktig "Otto-nörd" är väl lindrigt sagt :)