Peter Nordlund skrev: En fråga om någon vet, vilka körde motorcykel på denna tiden och hur "sågs" dom av resten av samhället?
Jag läste lite om det i en hojtidning för några år sedan. I motorcykelns barndom var den en exklusivitet, som bara bättre bemedlade kunde fundera på - precis som bilen (som var ännu exklusivare). Övriga i samhället fick nog vara glada, ifall de kunde få ihop till en trampcykel. (De första motorcyklarna var dessutom i princip trampcyklar med förstärkt ram. Det är talande, att belgiska FN redan 1904 byggde en fyrcylindrig 400-kubikare med vevaxeln på längden i ramen och kardan - men den hade även trampor och vanlig kedja. Modellen var exklusiv och utvecklades under två decennier, innan den lades ner. Då hade tramporna försvunnit - liksom kardandriften! Trots motorarrangemanget hade man övergått till kedja.)
I takt med att levnadsstandarden höjdes, fick allt fler råd att köpa bil (T-Forden!), och mängder av motorcykelfabriker slog igen - men trots allt fanns åtskilliga, som inte hade råd med bil men väl med en liten bruksmotorcykel långt in på 1950-talet. Då upprepades historien. Allt fler fick råd att köpa bil, och åtskilliga motorcykelfabriker i Europa lades ner - eller, som i fallet med Zündapp - såldes till Kina. (Hondas tidiga fyrtaktare var rätt uppenbara kopior på NSU-motorer.)
Den svenska knutteepoken dog ut, i och med att allt fler unga män fick råd att köpa bil, varpå raggarepoken tog vid.
Jag har personliga minnen av detta. Familjens första bil köptes det år, då jag fyllde 10. Dessförinnan var det enda motorfordonet fars Rödqvarna, på vilken jag gjorde mina första hojresor, när han någon gång hämtade mig på lekis, och jag fick åka hem, sittande på tanken.
Nu har cirkeln slutit sig i vår del av världen. Motorcykeln är - precis som i sin barndom - ett nöjesfordon för dem, som har råd och intresse.
I tredje världen är det dock annorlunda. Där är den motoriserade tvåhjulingen alltjämt ett nyttofordon. Honda är världens största motorcykeltillverkare. Jag har sett någon siffra på 3,8 miljoner hojar per år. Den absoluta majoriteten av dem är inte de maskiner, som köps i västvärlden, utan små hojar/skotrar, som körs som nyttofordon i tredje världen - och för all del i Sydeuropa.
Här är för övrigt en underbar vinkel från, när det begav sig i Sverige:
https://www.youtube.com/watch?v=eEg1z2a7RQAGissningsvis är den visan skriven inte särskilt långt efter första världskrigets slut. "Och pengar har Du tjänt på kriget, rent gement..." 4 000:- då var en STOR summa pengar.