Gammal BMW körs fort

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

Gammal BMW körs fort

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-09-14/19:51

Troy Corser klämmer ut det mesta ur en BMW :o
https://www.youtube.com/watch?v=yHNZaHcP3eg
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Peter Nordlund » 2018-09-14/20:13

Jisses :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Håkan » 2018-09-15/06:15

Maskinen Troy Corser kör ifrån de andra på är (troligen) en BMW WR500.

WR500.jpg
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav HåkanH » 2018-09-15/12:07

Det stämmer säkert :)....hittade detta!
Troy.png
Troy.png (530.43 KiB) Visad 10753 gånger
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-15/14:21

Fantastisk film. Han har dels stel bakram (väl?) och dels handväxel, där spaken sitter på höger sida av tanken, men han växlar med vänster hand - medan den tidigare ledaren har såväl fjädrat bakhjul som växelpedal! Hatten av - för såväl BMW:s konstruktörer som för Troy Corser.
Och ljudet från dessa gamla maskiner ger en extra krydda. Jag har hört något liknande flera år under Årsracet på Linköpings Motorstadion.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav HåkanH » 2018-09-15/14:59

Bror Gårdelöf skrev:...och dels handväxel, där spaken sitter på höger sida av tanken, men han växlar med vänster hand

Aha! När jag tittade på filmen, satt jag och undrade varför han "fipplade" med vänster arm på höger sida
av tanken så ofta...där kom förklaringen!
Men då kan han ju knappast haft ett kopplingshandtag på vänster sida? :?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-15/15:14

Fotkoppling? Jag vet, att i alla fall en del H-D hade den konstruktionen förr i tiden, och de var nog inte ensamma. Innan man löst det tekniska problemet med den idag självklara rick-rack-konstruktionen, var växelpedal ett bekymmer, för den fjädrade inte tillbaka till utgångsläget utan hade olika lägen för de olika växlarna, och en sådan konstruktion var nog inte vidare lätt att använda. Då var handväxel enklare, för där kunde spaken löpa i en kuliss, vars olika lägen motsvarade de olika växlarna.
(I min bekantskapskrets finns en kille, vars far var mc-polis i ett annat land och där körde just H-D med fotkoppling och handspak. Killen har satt sig i sinnet att skaffa en sådan maskin - eller bygga om. Jag begriper inte varför, men blir han glad av det, så unnar jag honom.
För ett par år sedan såg jag också en någorlunda modern, sidvagnsförsedd H-D, som byggts om med handspak - en lång, vertikalt monterad doning, som kopplats till mekanismen för den växelpedal, som hojen hade, när den lämnade fabriken. Jag vill helst inte tänka på, vad som skulle kunna hända med förarens genitalier vid en krock - men det är hur som helst hans problem.)

Rödqvarnan (och Rödmyran?) hade också handväxel, och får man tro Bosse Rindar, var den ett elände att växla upp - för när man väl fått i nästa växel, hade hastigheten som regel sjunkit så pass, att man hamnat nedanför motorns dragregister! Vår familjs första motorfordon var just en Rödqvarna, på vilken min far då och då hämtade mig på lekis. Jag fick åka hem, sittande på tanken. Men hur växlingskonstruktionen var på den, minns jag inte. Måhända i stil med gamla Vespa, där man drog in kopplingshandtaget och sedan vred hela handtaget till olika lägen för de olika växlarna - eller friläget, när det var aktuellt.

I övrigt ses ju handväxelspaken på den gamla BMW:n tydligt på stillbilden ovan. Det skulle dock inte förvåna mig, om Corsers hoj har en längre, uppåtkrökt spak, så att knoppen sitter lite högre än på bilden ifråga - och därmed blir lättare att komma åt med vänster hand.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav mumkas » 2018-09-15/16:42

Otroligt häftigt att se! Minns att jag såg Hans-Otto Butenuth vinna på en BMW, dock ett nyare ekipage på ett årsrace på Sviestad. Han startade sist i ledet med motorn igång då han inte kunde göra en springstart, men jag vill minnas att han vann eller åtminstone kom på pallen.

Och tankväxel; hade det på min HD och det funkade utmärkt bra. Däremot satt den och kopplingspedalen på vänster sida och gasen på höger sida av styret. På vänster sida av styret satt justeringen av tändningen. Förutom att handbromsen satt på vänster sida var det inga problem att manövrera den hojen.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Sven-Gunnar » 2018-09-15/17:14

Rödqvarnan hade en handväxel på tanken. Jag började min motorcykelkarriär på en sådan, som jag byggde om till chopper! Detta var i början av sjuttiotalet när filmerna om MC-gäng i USA gick på bio.
Den hade även fotväxel på höger sida, med olika lägen. Jag tog bort handväxeln och använde bara fotväxeln.
Funkade det också....
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Håkan » 2018-09-15/17:27

HåkanH skrev:Det stämmer säkert :)....hittade detta!

Ja, BMW WerksRennmotorräder (WR500 och WR750) byggde ursprungligen på R37 1925-1926, sedan vidare till R47 1927-1928 och slutligen R57 1928-1930. :)
WerksRennmotorräder var kompressormatade.
Standard R57 hade 18 hk, den effekten hade inte den modell Troy körde... ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-15/18:31

Det vore intressant att veta effekten på Corsers hoj. Killen, som han klappar i stjärten, ser ut att köra en Norton Manx, som har sisådär 40 pållar, och den är veterligen inte kompressormatad.

EDIT 20.25: I en annan film från Goodwood tycker jag mig höra, att den, som kör en 750-kubiks kompressormatad BMW från 1936 har ungefär 75 pållar (men jag kan ha hört fel). Då skulle det vara möjligt, att Corsers 500 från 1929 ger i alla fall över 40 - kanske 50???
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Thomas Stadin » 2018-09-15/20:34

Bror Gårdelöf skrev:Det vore intressant att veta effekten på Corsers hoj. Killen, som han klappar i stjärten, ser ut att köra en Norton Manx, som har sisådär 40 pållar, och den är veterligen inte kompressormatad.

EDIT 20.25: I en annan film från Goodwood tycker jag mig höra, att den, som kör en 750-kubiks kompressormatad BMW från 1936 har ungefär 75 pållar (men jag kan ha hört fel). Då skulle det vara möjligt, att Corsers 500 från 1929 ger i alla fall över 40 - kanske 50???


Corser verkar ha mycket högre hastighet överlag runt banan och då spelar toppeffekt en mindre roll.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Håkan » 2018-09-16/05:34

Bror Gårdelöf skrev:EDIT 20.25: I en annan film från Goodwood tycker jag mig höra, att den, som kör en 750-kubiks kompressormatad BMW från 1936 har ungefär 75 pållar (men jag kan ha hört fel). Då skulle det vara möjligt, att Corsers 500 från 1929 ger i alla fall över 40 - kanske 50???

Det här med vad han kör är lite märkligt...
På filmen säger man, (och det står även i texten i filmen) att Corsers kör en R5SS 1936 (tror SS stod för Sport Special).
Det är definitivt inte en R5SS han kör.
R5SS har samma typ av ram och tank som sin standard modell R5, se försäljningsbrochyr.

R5.jpg
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-16/07:57

Jag hör 1929 vid ett par tillfällen - liksom att kommentatorerna säger, att det skiljer 21 år mellan konstruktionerna. Dessutom står det ju R 57 Kompressor 1929 i bildtexten i ett av ovanstående inlägg - och i slutet på filmen. Norton Manx kom väl ungefär 1950? Jag tror, att den vann 500-kubiks-VM 1951 men är inte bergsäker på årtalet. Då slog den - en stånka med 40 hästar - ett koppel italienska radfyror, som levererade kring 55. Det säger en hel del om bröderna Rex och Cromie McCandless featherbedram, som gav Manx köregenskaper, som var unika för sin tid.
I en annan film på nätet sägs också något om, att Corser kör en 89 år gammal maskin, och det stämmer ju bra med tillverkningsåret 1929.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-09-16/13:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-16/12:31

Thomas Stadin skrev:Corser verkar ha mycket högre hastighet överlag runt banan och då spelar toppeffekt en mindre roll.

Vilket gör Corsers prestation ännu häftigare, eftersom en av Norton Manx' avgjorda fördelar var - eller snarare är; den och exakta kopior av den körs ju än idag i veterantävlingar - just köregenskaperna!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Thomas Stadin » 2018-09-16/14:12

Bror Gårdelöf skrev:
Thomas Stadin skrev:Corser verkar ha mycket högre hastighet överlag runt banan och då spelar toppeffekt en mindre roll.

Vilket gör Corsers prestation ännu häftigare, eftersom en av Norton Manx' avgjorda fördelar var - eller snarare är; den och exakta kopior av den körs ju än idag i veterantävlingar - just köregenskaperna!


Verkligen imponerande.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Håkan » 2018-09-16/14:56

Bror Gårdelöf skrev:Norton Manx kom väl ungefär 1950?

Norton Manx började tillverkas efter kriget, 1946. Och till säsongen 1950 fick den en ny ram "The Featherbed". Motorn med dubbla överliggande kammar kom redan 1937, och var en direkt vidareutveckling av Norton International och Norton CS1 med enkel överliggande kam, som började utvecklas 1927.
Norton är MC märke nr 2 för mig...
Senast redigerad av Håkan 2018-09-16/15:53, redigerad totalt 2 gånger.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-16/15:30

Åhå - då har jag lärt mig något nytt även idag. För mig har Manx varit synonym med stånkan med överliggande kamaxlar och just Featherbedramen, men det finns alltså äldre Manx än så.
I The Grand Prix Motorcycle skriver Kevin Cameron om bröderna McCandless' konstruktion. Fram till dess hade det varit ett axiom, att cyklarna borde byggas med mycket tyngd på bakhjulet - för att få bra acceleration. Den givna nackdelen var, att framhjulet blev lätt, dvs det var svårt att ge gas, innan man rätat upp cykeln efter kurvan.
Alltså flyttade de fram motorn och gjorde samtidigt gaffelvinkeln brantare, vilket resulterade i en cykel, som kunde ges gas mycket tidigare i utgången av kurvorna. Dessutom var ramen lätt, byggd i högkvalitativa Reynolds stålrör, och en stånka är ju lättare än en fyra med samma slagvolym. ERGO: En lätt, snabbstyrd hoj med bra vägegenskaper => en vinnarmaskin.
Norton använde sedan varianter av Featherbedramen på gathojar, tills Isolasticramen introducerades på Commando-modellerna.

Jag tror mig ha läst, att bröderna McCandless - förutom att ha byggt och tävlat med motorcyklar - arbetade hos flygplanstillverkaren Short - mest känd för Sunderland-flygbåtarna, som snabbt blev de tyska ubåtsbesättningarnas fasa under andra världskriget. Tyskarna kallade dem "flygande piggsvin" på grund av alla antenner, som spretade ut från skrovet. Dessutom var de kraftigt defensivt beväpnade och kunde bita ifrån ordentligt, om fientligt flyg attackerade.
Senare har Short också blivit känt för "Fulingen" - ett propellerflygplan för matartrafik, med karaktäristisk, fyrkantig kabin (= ingen tryckkabin).

Hur som helst är det som så ofta folk, som kan något och har förmåga att omsätta teorin i brukbar praktik, som når framgångar.

En sinkadus är, att det allra första VM-guldet i 500-kubiksracing efter kriget - 1949 - togs på AJS "Piggsvinet", som veterligen inte hade någon koppling till Short. I stället kom namnet av, att de lutande cylindrarna inte hade konventionella kylflänsar utan kylpiggar. Det är också den enda gången någonsin, som 500-guldet tagits med en twin - liksom jag tror, att Norton en enda gång tagit guld med en stånka. I övrigt var det italienska fyror eller trepipar, ända tills japanerna dök upp.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Håkan » 2018-09-18/02:51

Bror Gårdelöf skrev:Fotkoppling?

Det tror jag inte... Troy Corser använder nog inte kopplingen alls när han växlar, det tar helt enkelt för lång tid. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-18/07:28

Uppväxlingar brukar ju gå bra - men nerväxlingar? Det är i så fall ett gott betyg även åt den gamla växellådan.
Fast Corser kör förmodligen enligt devisen "vinna eller försvinna".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Falken » 2018-09-18/12:45

Thomas Stadin skrev:
Bror Gårdelöf skrev:
Thomas Stadin skrev:Corser verkar ha mycket högre hastighet överlag runt banan och då spelar toppeffekt en mindre roll.

Vilket gör Corsers prestation ännu häftigare, eftersom en av Norton Manx' avgjorda fördelar var - eller snarare är; den och exakta kopior av den körs ju än idag i veterantävlingar - just köregenskaperna!


Verkligen imponerande.


Intressant tråd och härlig film. Däremot är jag inte helt med på noterna kring varför toppeffekten inte spelar någon större roll i detta fall? Någon som kan teorin bättre än jag som kan förklara detta?
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-18/13:27

Andra kan detta bättre än jag, men en av skillnaderna mellan mekanisk kompressor och avgasturbo är, att den mekaniska kompressorn arbetar utan fördröjning, medan avgasturbon naturligtvis behöver få tillräckligt mycket avgaser ur cylindrarna för att sätta snurr på turbinen - vilket alltså tar lite tid.
Därmed blir bottendraget bättre med mekanisk kompressor. Motorns dragregister blir bredare (även om moderna turbokonstruktioner kan ge bra drag långt ner i varvtalsregistret).
Du kan läsa många inlägg på detta Forum, där man framhåller, att vridmomentet är viktigt för accelerationen, medan hög effekt ger förutsättningar för högre toppfart.
ERGO: Ju bredare momentkurva, desto bättre förutsättningar för bra acceleration, vilket förstås ökar medelhastigheten runt banan. Höjdpunkten är onekligen, när Corser klappar den tidigare ledande föraren i häcken, när han kör om, varpå den omkörde bara skakar på huvudet. Han har inte mer att krama ur sin hoj - men det har Corser!

Dock verkar ju Corsers 89 år gamla hoj inte direkt sakna förutsättningar för hög toppfart! Jag tycker mig höra, att en av kommentatorerna nämner en hastighet på uppåt 130 mph, vilket alltså är över 200 km/h - förmodligen en rätt speciell känsla, när man kör med stel bakram, och den enda bakfjädringen utöver den i sadeln är luften i bakdäcket! De talar om "the old, wobbly BMW" och uttrycker stor respekt för, vad tysk teknologi kunde åstadkomma på den tiden - "how far ahead they were".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-09-19/01:10

Falken skrev:Intressant tråd och härlig film. Däremot är jag inte helt med på noterna kring varför toppeffekten inte spelar någon större roll i detta fall? Någon som kan teorin bättre än jag som kan förklara detta?

Jag tror Tomas menade att han hade högre kurvhastighet och framför allt högre hastighet ut ur kurvorna och det är det som ger högre fart på rakan och därmed lägre varvtider.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Falken » 2018-09-19/07:16

Tack Bror och Fredric!
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-19/07:58

Fredric Fredricson skrev:... framför allt högre hastighet ut ur kurvorna och det är det som ger högre fart på rakan och därmed lägre varvtider.

Lägg till det kompressorns laddtryck, så blir det ju inte sämre, när han gasar på ut på rakorna! En del av hans medtävlare ser ju i jämförelse ut, som om de är ute och söndagsåker - vilket knappast är fallet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-18/14:38

Senaste numret av svenska Classic Bike damp ner i brevlådan idag. I den finns ett helt uppslag med foto på Troy Corser från tävlingen i filmen - och uppgiften att motorn ger 75 hästkrafter.
Vad jag inte visste var, att hans medförare Herbert Schwab, som vi inte ser köra i filmen (jag antar, att han kört före Corser), men som ses vid sidan av banan och på fotot i ett inlägg ovan, är ingenjör på KTM! Enligt tidningen fick han "en helgs dispens" för att tävla på BMW:n - eftersom den byggts ihop av hans far Paul Schwab!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav BmwMats » 2018-12-18/15:18

Bror Gårdelöf skrev:Senaste numret av svenska Classic Bike damp ner i brevlådan idag. I den finns ett helt uppslag med foto på Troy Corser från tävlingen i filmen - och uppgiften att motorn ger 75 hästkrafter.
Vad jag inte visste var, att hans medförare Herbert Schwab, som vi inte ser köra i filmen (jag antar, att han kört före Corser), men som ses vid sidan av banan och på fotot i ett inlägg ovan, är ingenjör på KTM! Enligt tidningen fick han "en helgs dispens" för att tävla på BMW:n - eftersom den byggts ihop av hans far Paul Schwab!


Mycket nostalgi att se filmen som ligger på youtube. Japp, det räcker gott med 75 hästar... (BMW K75)... hehe... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Gammal BMW körs fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-18/15:24

Jäpp! Det blixtbelyser skillnaden. Jag tror mig ha läst, att den Norton Manx, som vann 500-kubiks-VM 1951, gav 40 hästkrafter - mot de italienska radfyrorna, som gav uppåt 55, men inte kunde matcha Manxens mycket fina vägegenskaper.
Huruvida den Manx av årsmodell 1953, som John McGuinness kör i filmen, har fler pållar, vet jag inte, men med 75 pållar kan Corser definitivt kompensera sämre vägegenskaper, vilket åskådliggörs med all önskvärd tydlighet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst