Recension av BMW-handlare

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Recension av BMW-handlare

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-02/16:11

Kanske aningen utanför forumavdelningens ämnesområde, så Webmaster får väl flytta tråden om det bedöms lämpligt.

Nu ska ni få höra:
Jag upptäckte förra veckan, att bromsbeläggen bak på min R1200GS LC -13 började sjunga på sista versen - behövs nya, alltså.
Eftersom jag var i Stockholm i jobbet i onsdags, skulle passera i närheten av båda BMW-handlarna (AVA och Probike) och hade hyfsat med tid, tänkte jag ordna det hela med att slinka in till nån av dom och köpa ett par belägg.
Började med AVA. Killen bakom disken kliade sig i huvudet, slog i några kataloger och ringde en kollega och frågade om det var samma belägg som på "gamla" GS:en.
Jag påpekade lite försynt, att det borde nog stå i ETK (BMW:s elektroniska reservdelskatalog).
Jag fick då veta, att några BMW originaldelar inte lagerfördes, men dom hade belägg från andra leverantörer..... efter en stunds funderande hämtade han ett par belägg av ett fabrikat jag aldrig hört talas om, och jämförde med reservdelsskissen i ETK - "det är samma belägg som på gamla GS, dom här ska du ha!"
Jag kände mig inte övertygad, och avstod från att köpa beläggen.
Åkte till Probike i Sollentuna och frågade om belägg fanns hemma. "Är det en vanlig eller en Adventure" frågade tjejen bakom disken. När jag påpekade att frågan var irrelevant (nya GS finns bara som "vanlig") kröp det fram, att hennes ETK bara visade modellkoden K25, och inte nyare än årsmodell 2011.... Jag stod på mig, eftersom nya GS:en har modellkod K50, och påpekade, att hennes ETK måste vara ett par år gammal. Hon gick in på kontoret, och tog hjälp av en kille som satt där och lyckades hitta rätt reservdelsnummer. Det visade sig, att Probike inte ens hade det numret upplagt i sitt lagersystem - dom har alltså aldrig sålt några belägg till nya R1200GS -13?
Tackade för ingenting, åkte hem och dagen efter kikade jag i Realoem på nätet. Det tog mig 2 minuter att konstatera, att beläggen är samma som bak på K1600GT/GTL, som funnits sedan 2011...... och att beläggen nummerändrats nyligen. Ger mig den på, att Probike hade belägg med gamla numret på hyllan......
Nåväl, jag mailade till Kenneths MC-service i Göteborg och bad dom skicka belägg till mig på posten. Efter en halvtimme, kl 14 igår, fick jag svar att beläggen var på väg med brev hem till mig. Idag låg dom i postlådan hemma..... BMW original, naturligtvis.

Det är bara att konstatera, att det finns skillnader i kompetens, servicenivå och hjälpsamhet. Varken AVA eller Probike tog några pluspoäng, kan vi ju säga - är glad att jag inte bor i Stockholm längre, men tycker lite synd om er som gör det och är hänvisade till handlare/verkstäder som inte riktigt lever upp till de förväntningar jag tycker man kan ha.
Jag menar - bromsbelägg, det är förbrukningsmaterial som SKA finnas hemma på hyllan!
Sen kan man ju tycka, att 900 mil är väl kort livslängd för bromsbelägg, jag har trots allt mest kört ganska snälla mil, och nästan inte "hårdbromsat" alls.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav Peter Nordlund » 2013-08-02/16:23

Bra skrivet och bra info, läste den just på FB!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav MichaelWa » 2013-08-02/20:09

Gunnar Elmgren skrev:Sen kan man ju tycka, att 900 mil är väl kort livslängd för bromsbelägg, jag har trots allt mest kört ganska snälla mil, och nästan inte "hårdbromsat" alls.


Nu blir ju detta OT direkt,sorry!

På de utländska forumen tyska/US så pratas det om att det är fel på beläggen bak och därför får man tydligen nya på garantin, enl.några är dessa slut på bara ca 500 mil. Dock verkar ju detta inte nått Sverige ännu isådantfall...........
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav Olof Eriksson » 2013-08-02/20:52

MichaelWa skrev:På de utländska forumen tyska/US så pratas det om att det är fel på beläggen bak och därför får man tydligen nya på garantin, enl.några är dessa slut på bara ca 500 mil. Dock verkar ju detta inte nått Sverige ännu isådantfall...........

Ingen som kört så långt med en så klumpig cykel i Svedala. Annat är det med den smidiga lillebrorsan på 800 kubik. ;-)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-02/21:07

Jag har i alla fall kört slut på beläggen bak på drygt 900 mil....

Det som bekymrar mig mest är faktiskt, att AVA försökte sälja på mig ett par direkt felaktiga bromsbelägg.
Kanske hade dom gått att montera, men det är INTE samma som till "gamla" R1200GS hos någon av de leverantörer jag kollat (EBC, TRW-Lucas, Brembo). I värsta fall är fel-specade bromsbelägg farliga.....
Och - en AUKTORISERAD BMW-HANDLARE som AVA bör väl i rimlighetens namn erbjuda originaldelar i första hand? Visst kan det vara OK med "pirat" - om kunden ber om det - men då ska det i alla fall vara belägg som är specade för hojen - inte några "som ser rätt ut på bild".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-02/21:14

Kollade lite noggrannare - beläggen må se likadana ut, men det skiljer 6 mm på längden och 4 mm på höjden!
De belägg AVA försökte pracka på mig var alltså för små, men skulle troligen ha gått att få dit - med fara för att bakbromsen plötsligt lagt av, eller - ännu värre - blockerats av ett för litet belägg som hamnat "på sniskan".
Får nog skriva några rader till BMW Motorrad Nordic, och berätta att AVA ger direkt farliga rekommendationer.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav Marie » 2013-08-02/23:08

Om du nu jagade belägg i Fjollträsk, Gunnar....
Varför åkte du då inte till Lennart Lagerwall på Mc-Proffsen?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-02/23:17

Därför att Lennart Lagerwall behagade ha semesterstängt i onsdags, och öppnade igen först dagen efter... Då var jag redan hemma igen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav Håkan » 2013-08-03/02:00

Gunnar Elmgren skrev:Det är bara att konstatera, att det finns skillnader i kompetens, servicenivå och hjälpsamhet. Varken AVA eller Probike tog några pluspoäng,

Som komentar till detta kan jag bara säga:
Jag är inte ett dugg förvånad!
Även om det borde vara precis tvärt om...

Gå vidare med det här, Gunnar. Vi ska inte tolerera va skit som helst.

Sen kan jag fundera, endast 900 mil på bakbelägg tycks mig väldigt dåligt.
Mina belägg är fortfarande friska (1300 mil), och vi körde ju en del tillsammans under semestern, och så väldigt mycket bromsade du inte...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav Lennart Christianson » 2013-08-03/07:14

Gunnar,

Mycket bra med sådana här recensioner, tack. Eftersom jag inte byter bromsbelägg själv utan överlåter sådant på en verkstad, skulle liknande inte drabba mig. Men, man kan ju fundera över vilka delar verkstäderna väljer att montera på hojen...

Jag bor i Stockholmsområdet och har planer på att byta hoj. Då vill man ju köpa av någon som vet vad den säljer. Nu vet jag inte vart jag ska vända mig. Bike i Trollhättan/Göteborg, kanske.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-03/09:50

Lennart, nu vill jag inte helt avfärda Probike ännu, där försökte man åtminstone inte pracka på mig några andra belägg än BMW original - och man erbjöd sig att beställa hem.
Däremot hade det kunnat bli BMW-belägg som inte passat, eftersom den jag pratade med inte ens insåg att min hoj saknades i hennes ETK (elektroniska reservdelskatalog) utan envisades med att fråga om jag hade en "vanlig 1200GS eller Adventure".
Men hon fick i alla fall hjälp av någon som faktiskt fattade, till sist!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav Max Mad » 2013-08-03/09:58

Av förståeliga skäl så är det kanske svårt att svara på denna frågan, men hur långt kan man räkna med att bromsbeläggen skall räcka på hojen ? Jag har haft min inne på 1000-mila service i Maj och mig veterligen så byttes de inte några bromsbelägg. Hojen har i dagsläget rullat närmare 1400 mil. Jag var inne på Bike i GBG för ett annat ärende och tog i tillfället akt att prata med en av de som jobbar på verkstaden om hur man byter bromsbelägg och hur man kontrollerar (ockulärt) hur slitaget ser ut. Har försökt att få det klart för mig genom att läsa manualen, men när jag var hos Bike var förfarandet ett annat. I vilket fall som helst, så var svaret på frågan att " de ser ut som nya". Hmmm, att förlora bromsförmågan är väl inget önskescenario direkt.

Jag skall UTTRYCKLIGEN be om, när jag skall göra 2000-mila service nästa år, att dom kollar bromsarna EXTRA noga, innan jag sticker iväg på min efterlängtade 3-mån Europa turné.

Till MOD. Detta inlägg hamnade en del OT, det är ju en recensionstråd. Vänligen flytta om det bedöms föreligga skäl därtill.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav Håkan » 2013-08-04/17:00

Gunnar Elmgren skrev: inte helt avfärda Probike
Men hon fick i alla fall hjälp av någon som faktiskt fattade, till sist!

Jag instämmer i detta reservdelshanteringen hos Probike, som jag känner till, har jag ingen anledning att klandra.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-04/17:24

Håkan skrev:
Gunnar Elmgren skrev: inte helt avfärda Probike
Men hon fick i alla fall hjälp av någon som faktiskt fattade, till sist!

Jag instämmer i detta reservdelshanteringen hos Probike, som jag känner till, har jag ingen anledning att klandra.

Reservdelshanteringen är säkert bra, men jag har i alla fall lite synpunkter på personalens kompetens och engagemang i just detta fall - och på att man uppenbarligen har en på tok för gammal version av reservdelskatalogen ETK!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav Olof Eriksson » 2013-08-04/17:29

Tror ni inte att det är lite person som inte är på rätt plats?

På Tex North Bike i Sundsvall. Så är ju ena säljaren helt kass. Men den andra grymt kompetent. Gissar att dom varvar på lunchen. Så har du otur blir det fel människa. Lite lustigt att dom inte anställde säljaren på Alviks MC när dom drog ner. Denna kille var ju bäst i stan. Men den bästa på Nort Bike sitter i Umeå. Men dit är man ju inte varje vecka. :-)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav Leif Anderberg » 2013-09-10/17:41

Jag fick mina belägg utbytta bak efter 200 mil på Bike i Trollhättan.
Där fanns ingen osäkerhet vilka belägg det skulle vara och dom fanns hemma på lager.
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Recension av BMW-handlare

Inläggav KAN SJÄLV ? » 2013-10-05/13:05

Varför inte ta kontakt med en lokal BMW bilhandlare.
Där kan man beställa allt till sin BMW-mc och då blir det
bara original delar.
Kan varmt rek. M-bilar i Västerås, grejerna är hemma dagen efter
plus att dom lämnar 10% till alla klubbmedlemmar (både bil och mc)
Användarvisningsbild
KAN SJÄLV ?
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2011-06-16/17:02


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst