Recension - Bagster evosign tankväska

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Recension - Bagster evosign tankväska

Inläggav kirre777 » 2013-09-17/22:13

Inför årets semester bestämde jag mig för att skämma bort mig med en ny tankväska. Jag har kört med bagsters originalväska (heter den alpha?) sedan sju år tillbaka och stört mig på lite smågrejor. Främst har den varit jobbig att bära med sig, den har ganska få fack och kartfordralet har varit i minsta laget.

Lustigt nog så har bagster ganska dåligt med information om produkterna på sin egen sida, så det blev till att googla (ganska mycket faktiskt). Hur som helst blev det en evosign till slut. Nedan följer lite positivt/negativt om väskan. Om det skulle gått någon förbi så måste man alltså ha bagsters eget tankskydd för att kunna fästa väskan på tanken. Väskan hakar i på fyra punkter. Lägger man ihop alla kostnader så blir det en ganska dyr lösning om man bara ser till tankväskans funktion. Men å andra sidan gillar jag tankskyddet. Väskan kostade 1495:-. Tankskyddet hade jag sedan tidigare.

Fördelar

* Man kan bära den som ryggsäck. Det funkar jättebra. Remmarna går att justera i längd och det finns även en rem som man kan dra om magen om det skulle behövas extra stabilitet. Den sitter jättebra på ryggen och går lätt och fint att ta på sig även om man har mc-jackan på.

* Väskan har två "lock". Bägge öppnas med dragkedja som löper runt väskan.

Första locket är kartfordralet. Det är aningen bredare än den gamla väskan inte lika styvt så det går betydligt lättare att få i en hopvikt michelin-karta. När roamingkostnaderna kommer ner till rimliga nivåer kommer en surfplatta att passa perfekt i fordralet.

På ovansidan av nästa lock finns det lite småfickor för mynt, kreditkort, penna mm. Mycket praktiskt.

Lyfter man på nästa lock kommer man till själva huvudfacket. I detta lock sitter det även en liten nätkasse som täcker halva locket.

Sedan kommer man till själva huvudfacket. Det är egentligen bara ett stort utrymme med ett elastiskt band i botten som man kan använda till att spänna fast packningen med.

I övrigt kan man expandera locket med hjälp av en tredje dragkedja. Man får plats med en hjälm i väskan i detta läge.

* Löst regnskydd. Börjar det regna medföljer ett regnskydd i plast som man sätter över hela väskan. Detta regnskydd kan man lägga där det får plats i väskan. I den gamla väskan satt skyddet i en liten ficka under väskan och det var ganska bökigt att få i och ur skyddet.

* Vikt. Väskan är gjord i ett grovt tygmaterial istället för läderimitation. Lite lättare och också lite smidigare.

* Vid tankning lossar man bara de främre fästpunkterna och slipper att ta loss hela väskan.

Nackdelar

* Väskan lutar en aning för mycket neråt mot sadeln. Kartfacket hamnar därmed lite för långt ner, åtminstone på en 1200gs.

* Ett aningen större kartfack hade inte skadat.

* Det är lätt att glömma att stoppa in axelremmarna under väskan.

* Regnskydd i all ära men det hade varit mer praktiskt om väskan varit så pass vattentät att det inte hade behövts.

För min del tycker jag att ryggsäcksfunktionen är det klart bästa med väskan och det känns som jag gjort ett bra köp.

I min research så hittade jag följande videorecension på bagsters "minea"-modell. Spola fram till 1:16 i filmen så ser ni vad man kan ha med sig i väskan; http://www.youtube.com/watch?v=duJ9Jinvhg4 :D
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Recension - Bagster evosign tankväska

Inläggav Peter Nordlund » 2013-09-29/11:12

Tack för en mycket bra genomgång! folk är på mig hela tiden att skaffa en tankväska så det kanske blir denna inför nästa säsong :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst