Underställ: Icebreaker

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Underställ: Icebreaker

Inläggav Peter Nordlund » 2013-10-14/17:38

Underställ: Icebreaker

När jag fick hojkort 2011 var jag mycket överviktig och svettades massor, speciellt på sommaren med mitt textilställ och frös sällan på höst/vinter, inför denna säsong har jag gått ned mycket i vikt och det påverkar hur varm jag är samt att jag vill ha bättre utrustning till cykeln för att uppskatta körande mera.

Märke: Icebreaker
Hemsida: http://eu.icebreaker.com/on/demandware.store/Sites-IB-EU-Site/default/Home-Show?Country=SE

Jag har använt 3 delar,
Anatomica Long Sleeve Crewe (Långärmad tröja) Bodyfit 150 (695kr)
Anatomica Boxers (Kortkalsonger) Bodyfit 150 (395kr)
Oasis Leggings (Långkalsonger) Bodyfit 200 (695kr)

Material:Merionull

Jag har använt dessa delar mest under sommar månaderna, den första resan var till Norge med 95% solsken och temperaturer på 20-29grader (då Kortkalsonger och Tröja).
Jag är mycket positivt förvånad över hur sval jag kände mig, framför allt verkar understället transportera ut fukt från kroppen.
Först var jag fundersam om en långärmad tröja var dumt i sommarvärmen, men det visade sig att så var inte fallet för mig, jag ogillar mycket den bara huden mot nylon insidan på stället, som jag tidigare kört med kortärmad bomullstshirt och dito kalsonger, dom suger upp fukten och du blir klibbig.
När jag stannade och tog av mig kändes det svalt så länge man inte stod direkt i solen.

På Roslagstouringen med klubben hade jag nu bytt korta till långkalsonger och det var ännu bättre, det var på kvällen aningen kylslaget men jag trivdes fin fint och höll värmen bra.

Skötsel:
Jag använde Y3 och handtvättade varannan dag och det var mycket smidigt och kanske aningen överdrivet, men stället torkade på någon timme.
Man skall gärna använda tvättmedel anpassade för Ull säger dom som vet så att fibrerna behåller sin funktion.

Omdöme:
Jag är mycket nöjd, att det är behagligt att köra vare sig det är varmt eller kallt är MYCKET viktigt, stör mig lite på att det blir små "noppor" men det är nog naturlig med naturmaterial?
Skillnaden är ganska stor men inte enorm mot bomul.
Dyrt! (beroende på livslängd återstår att se OM det är prisvärt)

Betyg: 8 av 10



jag fick stor hjälp från detta forum

Forumtrådar:
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=151&t=18219&p=122468&hilit=underst%C3%A4ll#p122468
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=151&t=15763&p=103499&hilit=underst%C3%A4ll#p103499

Ang att bli varm
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=274&t=11849&hilit=underst%C3%A4ll
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Underställ: Icebreaker

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-14/18:18

Du fick Dig onekligen en hel del annat till livs på köpet i åtminstone en av trådarna(!), men viktigast är förstås, att Du landade rätt. Tunn merinoull är bland det bästa man kan ha som underställ.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underställ: Icebreaker

Inläggav Göran Ekman » 2013-10-14/20:00

Jag har också kört med Icebreaker ett tag. Jag tycker att dom fungerar toppen. Hur varmt det än varit så har det fungerat mycket bra.
Tyvärr är kvaliteten inte anpassad till hojkörning vilket medför att det hyfsat snabbt blir hål lite här och var om man som jag kör med tajt skinnställ hela tiden.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Underställ: Icebreaker

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-14/21:20

Det får måhända tas under rubriken "driftskostnader".
Syntetställ håller definitivt längre, men då kan man börja snacka om behov av frekventa tvättar!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underställ: Icebreaker

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-18/03:20

När jag kör långturer använder jag ofta cykelbyxer, gärna som går över knäna samt en långärmad tröja.
Fördelen är att drar man av sig mc kläderna på stan, ser man ut som en cyklist och behöver ej ersätta med shorts, men långärmad tröja i coolmax om sommaren blir det svalt o skönt, nackdelen är väl att en del av kläderna ej luktar godis ;)

Merinerullstället jag har är massa hål i precis som en tidigare författare här i tråden. Biltema säljer inte sådana längre, så får väl köpa ett annat.
Är även nyfiken på bambuställ.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Underställ: Icebreaker

Inläggav Lennart Christianson » 2013-10-18/17:14

Tack för recensionen. Den hjälper mig när jag själv ska köpa underställ.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Underställ: Icebreaker

Inläggav Håkan » 2013-10-18/17:49

Dennis Johansson skrev:Är även nyfiken på bambuställ.

Har kört mycket med bambu-underställ.
Det har man närmast kroppen, vid värme bara det under MC-stället (som det var i sommras när vi var i "Blutten", Dennis).
Vid kallare väderlek, ett eller två (i dessa dagar) lager tunna ull-underställ (merionull).
Tvättade bambustället ofta under sommarns resor, som regel torkade det under natten.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst