Uppgradering av fjädring, F800GS

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Uppgradering av fjädring, F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-05-25/12:34

Som jag skrivit om i annan tråd, har jag uppgraderat fjädringskomponenterna på min F800GS -12.

Det började med, att jag upplevde framgaffeln som alldeles för vek. Vid hårda inbromsningar på asfalt bottnade den, och jag lyckades också deformera framfälgen i ett "potthål", som fjädringen inte mäktade med att svälja.

Valet föll på Öhlins framgaffelfjädrar. Dessa fjädrar är linjära (inte progressiva som t ex Hyperpro).
Med tjockare olja i gaffeln (Öhlins egen 10W) blev framänden på hojen väldigt stum, hojen kändes oharmonisk och framhjulet "studsade" i mindre ojämnheter. Efter lite kunskapsletande på nätet, minskade jag oljenivån i gaffeln (80 mm istället för standard 65 mm "fritt utrymme" ovanför oljan). Det gjorde susen, framfjädringen blev följsam och klarar nu både hård inbromsning och potthål utan att bottna, och hojen känns stabilare.

Dessvärre blev det lite konstigt med balansen mellan fram- och bakfjädring. Bakänden hängde inte alls med, och det kändes som hojen "satte sig på rumpan" på gropig väg. Fick tipset att minska rejält på returdämpningen bak, för att balansera den snabbare utfjädringen i framgaffeln. Det hjälpte ganska bra, men fortfarande kändes bakänden aningen "svampig".
Började därför kika efter en Öhlins-bakdämpare till bra pris, ny eller begagnad - tyckte nypriset var i saftigaste laget (runt 7000 SEK). Tyvärr växer sådana inte på träd, jag hittade i alla fall ingen, så jag beslöt att bita i det sura äpplet och köpa en till fullpris.

I våras kom jag så att prata med David på Touratech, som berättade att Touratech tagit fram egna fjädingskomponenter då man inte riktigt tycker att Öhlins håller måttet - funktionen är bra, men under tuffa förhållanden slits dämparen fort och behöver renoveras ganska ofta.
En TT Suspension "Level 2" impulsköptes, och monterades för ca en månad sedan. Har därefter kört hojen ca 200 mil på skiftande underlag, det mesta i samband med rekning av turerna till GS Meeting (som kördes i VIttaryd/Feringe i dagarna).
Grundjustering av "häng" och returdämpning gjordes enligt konstens alla regler. Hojen uppträdde genast betydligt mer behärskat, med stabilare bakända och bättre drivgrepp på löst och ojämnt underlag. Även komforten blev ett snäpp bättre, fjädringen är mer följsam trots hårdare fjäder.
Dock fick jag samma känsla som med original-dämparen då jag bytt framfjädrar - bakänden "satte sig" lite över ojämn vägbana. Provade då att minska returdämpningen, och det fungerade återigen - vred ut 3 klick (från 9 till 6) och nu känns hojen helt perfekt för mig.

Jämfört med standard-fjädringen har jag nu en klart "stummare" hoj, men trots det är komforten bättre!
Spårhållning och stabilitet är markant förbättrade, drivgreppet är bättre på löst underlag, och på "tvättbrädesväg" håller bakhjulet numera spåret istället för att småstudsa i sidled. På spårig väg och lös vägyta (typ nysladdad grusväg) känns hojen väsentligt stabilare, och den sväljer större gropar mycket bättre än med standardfjädringen.
För min typ av körning (huvudsakligen grus- och skogsvägar av olika svårighetsgrad, samt asfalt-transporter till och från) upplever jag alltså en stor förbättring. Om det är värt pengarna (ca 9.000 kr) kan diskuteras, för mig känns det som en bra investering men kör man mest på jämna asfaltsvägar är det lite overkill - för den typen av körning räcker det egentligen med styvare gaffelfjädrar för dryga tusenlappen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Uppgradering av fjädring, F800GS

Inläggav otobias » 2014-05-27/20:12

Finns det någon anledning till att renovera standarddämaren bak (är det ens genomförbart eller rekommenderat)? Min har varit med snart 3 000 mil och jag tänkte köpa ett kitt med nya fjädrar fram och en ny fjäder bak, alltså med standard oljedämpare bak. Inser efter att ha läst på att en dämpare bak av den kalibern du beskriver är som natt och dag jämfört med original men det är priset också, måste dra gränsen någonstans. :)
Användarvisningsbild
otobias
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-08-27/17:35

Re: Uppgradering av fjädring, F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-05-27/22:12

otobias skrev:Finns det någon anledning till att renovera standarddämaren bak (är det ens genomförbart eller rekommenderat)?

Tror inte det går, tyvärr. Försök hellre få tag på en lätt begagnad, borde gå att hitta på Ebay.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Uppgradering av fjädring, F800GS

Inläggav Tobias » 2014-05-27/22:22

Frågar man BMW går det inte att renovera. De verkar mest intresserade av att sälja helt fjäderben.
http://realoem.com/bmw/partgrp.do?model ... 5254&hg=33

Men det är klart att någon har plockat ihop den någonstans så det borde gå att renovera den.

Tycker du att dämparen duger, så duger den. :-)

Det luriga är att den blir inte plötsligt sliten och har man bara sin egen hoj som referens är det svårt att veta vad som är bra och inte.
Det är mitt dilemma. Men en ny dämpare står på min planeringslista. Kanske till nästa säsong. Förmodligen blir det en Öhlins när det blir.

Priset ja... man får göra som vanligt; blunda o betala. ;-)

Ps. Min -09a har snart gått 5k mil och har original dämpare bak. Fram bytte jag till Öhlins fjädrar tidigare i år och är nöjd. Ds.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Uppgradering av fjädring, F800GS

Inläggav klimtachakka » 2015-07-08/15:15

Intressant läsning, dock hänger jag inte med på en sak. Om du minskar oljenivån så att det blir mer luft i gaffeln, borde den inte bli mjukare då?
Som jag har förstått det så används luftspalten som progressiv dämpning (mer luft mindre progressiv, mindre luft mer progressiv) ?
klimtachakka
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2015-03-19/15:36

Re: Uppgradering av fjädring, F800GS

Inläggav neutral » 2015-07-08/17:55

klimtachakka skrev:Om du minskar oljenivån så att det blir mer luft i gaffeln, borde den inte bli mjukare då?

Det är väl precis det Gunnar skriver också. ;)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Uppgradering av fjädring, F800GS

Inläggav Snapphanen » 2015-07-08/21:41

Angående Öhlinaren. Har den en högcompmutter? Finns det en sådan, så spänn den et halft varv. Det höjer grundläget på dämparen. Den bestämmer var dämparen ska börja jobba.

//Snappis
Snapphanen
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2015-03-17/20:08

Re: Uppgradering av fjädring, F800GS

Inläggav neutral » 2015-07-08/22:04

Den dämpare som Gunnar nämner för 7' är Öhlins enklaste modell med bara manuell förspänning och en kombinerad dämpningsjustering, alltså inte ens separat kompression och retur.

När du skriver högkompmutter antar jag att du menar höghastighetsjusteringen av kompressionsdämpningen, den är just för fjädringsrörelser med hög hastighet och inte någon grundinställning. Köper man en modellanpassad Öhlinare får man bra grundrekommendationer och tips direkt från Öhlins.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Uppgradering av fjädring, F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-07-09/08:11

Nu kan jag inte ge något utlåtande om hur just Öhlinsdämparen är, eftersom jag inte provat någon sådan.
Det finns, som Neutral skriver, två inställningar på den - fjäderförspänning och en kombinerad retur/kompressionsdämpning.
Det jag misstänker Snapphanen menar är fjäderförspänningen. Den ger grundinställningen för "hänget" på bakfjädringen. Där får man vara lite försiktig med att inte spänna för mycket. Det som händer när man spänner är, att man "flyttar upp" bakfjädringens statiska läge, man får enkelt uttryckt mer utrymme för infjädring och mindre för utfjädring. Hårdheten påverkas inte ett skvatt, för att göra det måste man byta fjäder. Dämpningen påverkas inte heller. Har man för lite reservväg för utfjädring, kan det "slå stopp" och bakhjulet tappa kontakten med underlaget då man t ex kör över en grop. Att justera detta rätt är en hel vetenskap, som till och med innefattar bytes av fjäder om förarens vikt är "utanför normen" (dvs skiljer mycket från de ca 80 kg man utgår från).
Samma gäller om hojen regelmässigt körs med tung packning och/eller passagerare, då kan man behöva en hårdare fjäder.
Dämpningsinställningen är också viktig, där brukar det vara bra att utgå från leverantörens grundinställning och så justera lite i taget (1-2 klick) tills man är nöjd. På Öhlins och flera andra eftermarknadsdämpare går det att byta dämpningsventiler, om inte justeringarna räcker till.
Beträffande uppgraderingen av min egen F800GS med TT Suspension, är jag fortfarande mer än nöjd. Har kört runt 1000 mil med dämparen, och har inte ens tänkt på hur fjädringen beter sig - det är så det ska vara, det ska bara fungera!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Uppgradering av fjädring, F800GS

Inläggav neutral » 2015-07-09/10:08

Jag håller med dig i vad du skriver Gunnar men varför skulle han ha med "comp" om han menade förspänningen? Särskilt som höghastighetskompen är i mutterform på de Öhlinare som har det. Kanske kan han själv bringa klarhet i vad han avsåg. :)

Angående Öhlinaren så fungerar den alldeles utmärkt, stor skillnad mot originalet i dämpning.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst