"Bortom Europavägen" av Ingegerd Johansson

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"Bortom Europavägen" av Ingegerd Johansson

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-10-24/20:16

Ingegerd Johansson utkom 2006 med Sista resan, illustrerad av Mats Källblad (Sture Stelben) och med bidrag av hennes gamle vän Jan Leek. Nu finns en uppföljare - med samma illustratör och bidragsgivare.

Jag är part i målet, för författaren har samma förnamn som min mor och bor dessutom i Bohuslän, där jag växte upp - men precis som föregångaren är Bortom Europavägen nöjsam läsning. Båda består av en samling betraktelser, som kan avnjutas i rask följd eller lite i taget. Den senare metoden är rimligen att föredra, även om jag närmast råkade sträckläsa boken!

Ingegerds hojerfarenhet är några decennier längre än min, men vi har ändå gemensamma preferenser - kanske framför allt vad boktiteln anger; att det är en bra idé att hålla sig ifrån de stora vägarna och i stället söka sig till mindre, roligare. "Det är en konst att få till dubbelt så många mil på mätaren som avståndet faktiskt är." Förutom upplevelsen av vägarna finner man allt som oftast intressanta miljöer och människor, "där ingen kunde tro, att någon kunde bo".

Föga förvånande finns åtskilliga roande episoder - med en vandrarhemsfrukost som höjdpunkt. Min enda kritiska synpunkt är, att texten uppenbarligen avstavats av en dator, vilket ibland ger konstiga resultat - men det är en petitess, som definitivt inte skymmer det trivsamma helhetsintrycket.

Bortom Europavägen är en utmärkt julklapp - både att önska sig och att ge till hojintresserade bekanta. Den kan beställas via http://www.krossekarr.se. Medlem i SMC kan ange MC-nörd och få 10 % rabatt.
Som synes av nämnda hemsida, kan också båda böckerna beställas till paketpris - klart rekommendabelt för den, som inte läst Sista resan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Bortom Europavägen" av Ingegerd Johansson

Inläggav Jarl Bellehed » 2015-01-02/08:56

Jag fick boken i julklapp av frugan och har läst den över helgen. Den är klart läsvärd men alldeles för tunn, jag hade gärna sett fler kapitel då Ingegerd skriver underhållande.
Tack för tipset Bror.
Användarvisningsbild
Jarl Bellehed
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2006-11-09/13:22

Re: "Bortom Europavägen" av Ingegerd Johansson

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-02/09:22

Ett nöje - och jag delar Din uppfattning - men det gäller väl alla böcker av detta slag? Bosse Rindars Full Rulle läser man ut alldeles för snabbt. Som tur är, tål båda att läsas mer än en gång.

I övrigt kan man filosofera över, att dagens författare ofta producerar mycket stora kvantiteter sidor. Skickliga skribenter - som exempelvis Leif G W Persson - kan roa sina läsare med små tegelstenar, men det finns alltför många, som inte har den skickligheten. Då blir resultatet mest långtråkigt - eller för att citera Frans G Bengtsson:" Skillnaden mellan litteratur och makulatur är mer än några bokstäver."

Så; Less is more även här, och jag lägger hellre ifrån mig en bok med en känsla av saknad över allt, som jag inte fått läsa, än med känslan av att äntligen ha orkat läsa ut eländet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Bortom Europavägen" av Ingegerd Johansson

Inläggav Jarl Bellehed » 2015-01-02/14:19

Bror Gårdelöf skrev:Ett nöje - och jag delar Din uppfattning - men det gäller väl alla böcker av detta slag? Bosse Rindars Full Rulle läser man ut alldeles för snabbt. Som tur är, tål båda att läsas mer än en gång.

I övrigt kan man filosofera över, att dagens författare ofta producerar mycket stora kvantiteter sidor. Skickliga skribenter - som exempelvis Leif G W Persson - kan roa sina läsare med små tegelstenar, men det finns alltför många, som inte har den skickligheten. Då blir resultatet mest långtråkigt - eller för att citera Frans G Bengtsson:" Skillnaden mellan litteratur och makulatur är mer än några bokstäver."

Så; Less is more även här, och jag lägger hellre ifrån mig en bok med en känsla av saknad över allt, som jag inte fått läsa, än med känslan av att äntligen ha orkat läsa ut eländet!


Du har så rätt Bror, en bra bok tål att läsas flera gånger. Båda dessa nämnda böcker är sådana.
( för övrigt har du väl läst Jan Leeks resereportage från Frankrike i senaste numret av Motorrad och där ser du vad han kör just nu. I alla fall i somras när vi var där vilket vi diskuterade på annan plats tidigare).
Trevlig helg och läsning! :D
Senast redigerad av Jarl Bellehed 2015-01-02/16:48, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Jarl Bellehed
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2006-11-09/13:22

Re: "Bortom Europavägen" av Ingegerd Johansson

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-02/16:38

Jäpp! Jag avnjöt Jan Leeks senaste, samma dag som MOTORRAD landade i brevlådan - men tänkte då inte närmare på, vilken hoj han körde i den artikeln.

Vid ett snabbt genomögnande idag förefaller han ha kört luftkyld, naken Ducati. Den exakta modellen vågar jag mig inte på, men han skriver om "livet med en stor V-twin", vilket bilderna också utvisar.
Reskamraten Holger "... lyckades (kompisarna Jürgen och Jan) slita upp ur GS-träsket och han fann sin plats i sadeln på en R 1200 R Classic ...".

Även i övrigt finns ett antal härliga formuleringar: "Mitt bakdäck kom och gick, hjälmen ledade upp sig och blev sladdrig, termounderkläder fick bytas ut." Och så vidare. ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst