Film: "Still Alice"

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Film: "Still Alice"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-12/19:55

Medelåldern här på Forum är nog relativt hög, så sannolikheten, att den, som läser detta, känner någon, som drabbats av demens, borde vara rätt hög. Still Alice handlar om en högutbildad, framgångsrik akademiker, som drabbas av Alzheimers sjukdom någonstans i 50+ - och hur sjukdomen långsamt fräter ner henne. Jag brukar beskriva demens som "intellektuell cancer", vilket utmärkt väl ses i denna film. Den får ***** av mig.

Julianne Moore belönades med en Golden Globe Award, en BAFTA Award och en Oscar, allt för bästa kvinnliga huvudroll 2015. Mycket väl förtjänt.
Alec Baldwin, som spelar hennes make, förtjänar likaså hyllningar, men filmen är utan tvekan Julianne Moores.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Film: "Still Alice"

Inläggav Assar » 2015-04-12/20:16

Julianne Moore är bra som alltid och filmen är välgjord.
För min del blir betyget ***½ pga av den lite väl sötgulliga familjeinramningen och de ganska ytliga tolkningarna av sonen och äldsta dottern. Det är egentligen bara mamman, yngsta dottern och till viss del pappan som man får nåt grepp om. Det är inte nån särskilt tung film.
Men filmen är ändå sevärd tack var det temat och Julianne Moores insats.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Film: "Still Alice"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-13/10:33

Detta visar utmärkt, vad alla vet; att vi reagerar olika på, vad vi ser. Mitt höga betyg kommer av, att filmens fokus är, hur en Alzheimer, som bryter ut tidigt hos en kvinna med hög intellektuell kapacitet, obarmhärtigt bryter ner detta intellekt.
(En kuriositet i sammanhanget är, att när jag var student på 1970-talet, användes Alzheimers sjukdom enbart om presenil demens, dvs att sjukdomen bröt ut, innan patienten ansågs "gammal" - gissningsvis med symtomdebut före 50 års ålder. Idag har man ändrat begreppsdefinitionerna - men Alice i filmen har alltså "Early onset Alzheimer".)

En annan komponent, som bidrar till det höga betyget, är den mycket väl gestaltade neurologen, som är empatisk, ärlig och uppriktig. Patientens make har i början mer aktiva försvars- och förnekelsemekanismer än patienten själv, men läkaren vägrar att gå in längs vägen "det skall nog bli bra, skall Ni se". I stället redogör han för, hur det brukar gå, när diagnosen väl är ställd - även när han är tvungen att ge dystra besked.
Sådant är (mycket) ovanligt i spelfilmer.

En tredje detalj är, att Alice - långt in i demensen - fortfarande har greppet kvar, när hon får hålla sitt nyfödda barnbarn.
Via den nära bekantskapskretsen vet jag, att en kvinna med långt gången demens - inte alltid kontaktbar - slog upp ögonen, log och kramade sitt vuxna barnbarns hand vid beskedet, att barnbarnet i sin tur väntade barn.

Att två av Alices barn blir något av staffagefigurer stör mig inte. Filmen är ju - tack och lov - inte något Noréndrama.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst