Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav SuperMek » 2015-05-03/23:40

I veckan dök ett paket upp med TomToms nya GPS Rider 400. Jag införskaffade premiumvarianten vilken inkluderar GPS-väska, bilfäste och ett par låsbara bitar för hojfästet. Inköpet skedde direkt hos TomTom via deras webb och leveransen skedde på 4 dagar.

Jag hade Rider 4 tidigare (lanserad 2013) på hojen och var hyggligt nöjd med den. Enda klagomålet var egentligen att den fick snurren när man körde i alperna intill höga bergsväggar. Kanske berodde egenheten på studsande satellitsignaler? På hojen har jag samtidigt också en Garmin 390 vilket är en god komplettering då den tillåter mig ta del av BMW-klubbens rutter OCH att den visar kartbilder med en framförhållning om ca 3 km maximalt i autozoom-läget. TomTom har också autozoom aktiverat, men visar ca 7-800 meter framöver som mest.

Så, varför införskaffa Rider 400 om jag var nöjd med Rider 4?
Först, presentationen av kartbilder är lika som i bilmodellerna Go500/600 vilket är en ren, pedagogisk och tydlig presentation av data utöver kartbilden. Skärmen nyttjas på ett bra sätt utan att täcka över kartbilden i onödan. Jag har en TomTom Go 600 i bilen och är synnerligen nöjd med den. När jag såg att Rider 400 nyttjar samma teknik väcktes mitt intresse.

Sedan, kartuppdateringar och fartkamerauppdateringar ingår kostnadsfritt "lifetime", dvs under överskådlig tid. Dessutom ingår även trafikbilder (traffic) som visar trafiksituationer i realtid via anslutning till din mobiltelefon. Vägbyggen och köer visas på skärmen och alternativa rutter föreslås. Informationen hämtas bl.a. från din egen GPS som skvallrar om hur din färd ter sig.

Mobiltelefonskopplingen ger även intressanta möjligheter till sökningar efter platser där inte bara inbygga POI (point of interest) och adresser i GPS:en nyttjas i sökningen, utan hela Internet används! Resultaten presenteras i två kolumner, den vänstra visar resultatet från de i GPS:en inbyggda uppgifterna, den högra från Internet. Tidigare GPS-sökningar med turordning av land, stad, gatuadress kan nu knappas in huller om buller hur du vill. Förslagen kommer löpande varefter du knappar in mer information. Skriver du "Big Burger Uppsala" får du en lista på dem alla i byn med adresser, telefonnummer, webbadress mm.

Det har tidigare (och fortfarande) marknadsförts GPS:er med inbyggda SIM-kort för Internetåtkomsten, men de kräver alla årliga och dyra abonnemang för att hålla uppkopplingen vid liv. Att nyttja kopplingen till Internet via mobiltelefonen är i mitt tyckande en bättre lösning. Datamängderna som överförs är försumbara. För en lur med svenskt abonnemang är merkostnaden noll. För utlandet krävs roaming aktiverad dvs en kostnad så här får man hålla mer koll på aktiviteten. Någonstans såg jag att månadsförbrukningen av datamängder är "i normalfallet ca 7MB". Vad som då är normalt eller inte har jag inte en susning om. Dock verkar datamängderna inte vara överdrivna för att kunna nyttja finesserna i GPS:en.

Monteringen på min R1200GS LC var enkel. Jag nyttjade inte medföljande RAM styrmonteringsbygel mm, utan satte den vridbara hållaren och låset direkt på fågelpinnen via Touratechs två fågelpinnefästen, ett par bockade plåtbitar. Snyggt blev det. Elkabeln drogs via fågelpinnen ner till anslutningen för GPS till höger om framlyktan där den är ansluten parallellt med elanslutningen till Garmins 390.

Menyerna i GPS:en är pedagogiska. Man begriper det mesta omgående utan att behöva bläddra i handböcker eller gå utbildningskurser! Här har TomTom ett klart övertag mot Garmin som har mycket kvar att lära. Skärmen syns mycket bra med solsken rätt in i enheten. Uppdateringar av bilden löper utan fördröjningar varefter man svänger runt på vägarna. Att skapa egna rutter vid datorn hemmavid går bra via programmet Tyre (som än så länge bara finns för Windows!). En licens för Tyre Pro ingår i köpet. Det programmet håller samma standard jämfört med Garmins BaseCamp som TomToms GPS:en gör gentemot Garmins dito, dvs utomordentligt bra och lättanvänt.

En intressant detalj jag ännu inte har utforskat är att TomToms Rider 400 skall kunna arbeta med GPX-filer! Om detta gäller rutter eller bara spår vet jag inte än. Det vore ju förbenat väl om vi kunde få till någon form av enhetlighet på GPS:ernas mjukvarudetalj!

Efter en dag i sadeln med nya GPS:en är jag fortfarande mycket nöjd. Allt fungerar som det skall, ser bra ut och igenkänningsfaktorn från min bil-GPS Go 600 är stor. Jag har lekt lite med den inbyggda ruttförslagsfunktionen där du direkt på GPS:en kan få ruttförslag med olika valbara nivåer på "kurvighet" men också på variationer i höjdled! En liten charmig finess för alpryttare? :-) Ruttförslagen påverkas enkelt genom att du klickar på kartan för adresser/platser du vill skall inkluderas varvid rutten räknas om omgående. Skall rutten inte återvända och avslutas vid startpunkten håller du pekfingret en sekund i kartbilden där du vill avsluta turen och vips har du en sträcka med valbar kurvighet föreslagen. Jag tycker denna finess lovar mycket gott och det skall bli intressant att prova på den även i Alperna i sommar. Mitt hojåkande i Europa är mycket "ad hoc" där riktning och sträcklängder beror på väder & vind, humör och allehanda intryck jag får under resan, dvs normalt är inte mycket planerat i förväg, om ens något. För den typen av hojåkarbeteenden måste denna GPS vara den perfekta resekamraten, vilket ju är en stor anledningen varför jag har införskaffat den! :-)

Ibland får jag höra att TomTom inte klarar av att husera fritidskartan vilket i sak är helt korrekt, men jag har som ambition att köra på vägar (och gärna grusvägar) vilket fungerar förträffligt med inkluderat kartmaterial. Träsk, skogsstigar, traktorspår, åkrar, dyhål, sumpmarker och andra epitet som hör till fritidskartan är inte mitt kall.

Med ett pris på ca 3 500 kr (ett lakan extra för premiumutgåvan med fler tillbehör inkluderade) är nivån mycket skälig och i jämförelse med Garmins diton föredömlig. Prisvärd är ett bra epitet för produkten som kan rekommenderas.

Här följer några kassa mobilbilder:

IMG_2079.JPG


IMG_2080.JPG


IMG_2081.JPG


IMG_2082.JPG


IMG_2083.JPG
Senast redigerad av SuperMek 2015-05-11/00:22, redigerad totalt 4 gånger.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav wennborg » 2015-05-04/09:08

Tack för att du tog dig tid för att skriva en sådan utförlig recensioner!
Hade den gått att montera snyggt på min hoj så hade det varit lockande att skaffa en.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav Peter Nordlund » 2015-05-04/10:11

@Christian, bland det bästa recensioner jag läst på detta forum, föredömligt bra, tack!
Jag älskar gps som idé men ogillar Garmin 660 på många plan, så detta kommer jag ta med i beräkningarna kanske inför nästa års byte av gps.

Det programmet håller samma standard jämfört med Garmins BaseCamp som TomToms GPS:en gör gentemot Garmins dito, dvs utomordentligt bra och lättanvänt.


Måste fråga här, menar du att du tycker att Basecamp är bra och lättanvänt?
Jag frågar för är det så du ser det kommer jag antagligen att hata Tire då det är just det jag gör med BC ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav SuperMek » 2015-05-04/11:48

Tack grabbar!
Jo, kanske var jag inte tydlig i resonemangen ang. Tyre som jag anser vara överlägsen i användarvänlighet jämfört med BaseCamp, dvs. samma förhållande som råder mellan TomToms och Garmins GPS:er.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav SuperMek » 2015-05-04/11:49

En Garmin 660 hade jag i ägande i en månad, sedan gav jag upp...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav Peter Nordlund » 2015-05-04/11:51

SuperMek skrev:Tack grabbar!
Jo, kanske var jag inte tydlig i resonemangen ang. Tyre som jag anser vara överlägsen i användarvänlighet jämfört med BaseCamp, dvs. samma förhållande som råder mellan TomToms och Garmins GPS:er.


Det känns nästan som jag fick en liten present nu, något att se fram emot :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav gorbra » 2015-05-04/12:15

Som info så har DustinHome 8-10 % rabatt på Rider 400 just nu.
Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav SuperMek » 2015-05-04/13:40

Lite mer info:

Internminnet är på 16 GB varav knappt 7 GB används för europakartan. Det finns dessutom plats för ett minneskort av typen micro-SD. Där har jag stoppat in ett minneskort om 16 GB och fick omgående frågan om kortet skall formateras. Minneskort kan användas för antingen fler kartor eller rutter, valbart vilket som.
Senast redigerad av SuperMek 2015-05-04/21:23, redigerad totalt 1 gång.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav Göran Persson » 2015-05-04/15:24

Hej Christian tack för dina intryck. Har du satt dig in i vad man missar om man väljer Tom Tom 40 istället för 400 ? Vi är i vår familj inne på Garmin 660 nr.4 och inte speciellt nöjda ;) Däremot är servicen hos Garmin Sverige toppen har fått 2 st utbytta snabbt och gratis
Hälsningar Göran o Helene
Användarvisningsbild
Göran Persson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2009-05-26/19:58

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav SuperMek » 2015-05-04/16:56

Hej Göran!

Som jag förstår det är skillnaden två:
1: Endast 23 av de 45 länderna i Europa finns med i kartmaterialet.
2: Fartkamerauppdateringarna ingår inte.

I övrigt är det samma GPS i bägge fallen.

http://www.tomtom.com/sv_se/drive/motor ... index.html

Mittåt!

Jag ser nu att Rider 40 har 8 GB internminne, medan Rider 400 har 16 GB internminne!
Senast redigerad av SuperMek 2015-05-04/21:28, redigerad totalt 2 gånger.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav neutral » 2015-05-04/17:12

Såg det inte nämnas tidigare i tråden men uppdateringar av enheten med kartor verkar ju vara en enkel match för TomTom. Nämner inget om hur det är på den "andra" navigatorn. ;)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav SuperMek » 2015-05-04/17:44

Det är lite Apple-stuk över det hela Peter!
"Det bara fungerar" vilket inte är alla förunnat! :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav neutral » 2015-05-04/18:02

SuperMek skrev:Det är lite Apple-stuk över det hela Peter!

Det låter bra det! :D
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav Perra_II63 » 2015-05-04/18:37

Har en Tom Tom Rider 3 med livstids uppdatering av kartor, har uppdaterat dem åtskilliga gånger och som supermek säger det bara fungerar. Har inte råkat ut för något som helst strul med vare sig uppdateringar eller annat. Fantastisk liten manick det där.

Har Garmin på jobbet och jag kan säga att det är tur att man får lämna bort dem för uppdatering.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav Lindeberg » 2015-05-04/19:25

Tack för recensionen. Är den kvick i att rita kartorna som när man zoomar ut/in och flyttar runt kartan på skärmen?

Synd att man inte kan ruttprogrammera i Mac OS...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav SuperMek » 2015-05-04/21:13

Lindeberg skrev:Tack för recensionen. Är den kvick i att rita kartorna som när man zoomar ut/in och flyttar runt kartan på skärmen?

Mina empiriska försök visar att zooma in eller ut uppdaterar kartbilden på bråkdelen av en sekund. Att flytta kartbilden (panorering) resulterar i detsamma, bilden är helt uppdaterad på någon tiondels sekund, dvs i mitt tycke väl godkänt. Detta inkluderar visning av köbildningsvarningar och vägbyggen som är allestädes närvarande runt fiskmåsbyn där jag bor...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav neutral » 2015-05-04/22:13

Hur naturligt reagerar den på panorering? Min Zumo 390 (och 220 innan den) missförstår mer eller mindre alltid panorering som något annat som jag inte ens vet vad det är, det dyker upp någon j-a flagga i stället för att panorera. Det slutar alltid med att jag blir helt vansinnig. :evil:

Jag vill bara kunna släpa fingret längs med skärmen och få den att flytta med bilden, hur svårt kan det vara?
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav Kapten Stofil » 2015-05-11/06:59

Lindeberg skrev:Tack för recensionen. Är den kvick i att rita kartorna som när man zoomar ut/in och flyttar runt kartan på skärmen?

Synd att man inte kan ruttprogrammera i Mac OS...


Sent from my iPad using Tapatalk HD

"Förr" var det enkelt att köra Windows på en Mac med Intelprocessor, man skaffade något som hette "Parallels Desktop" och såvitt jag vet "bara fungerade det".

Det ska sägas att jag kör PC och ovanstående baseras på vad jag sett för några år sedan hos en bekant som körde Mac, men behövde Windows-program också, han är advokat och några program för jurister fanns bara för Windows. Men vad jag kan se finns Parallels Desktop fortfarande.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav wennborg » 2015-05-12/13:20

Kapten Stofil skrev:"Förr" var det enkelt att köra Windows på en Mac med Intelprocessor, man skaffade något som hette "Parallels Desktop" och såvitt jag vet "bara fungerade det".


Jag kör Parallels dagligen 8 timmar på kontoret på min Mac. Mycket bra. Men ingalunda gratis.

Finns gratislösningar för att köra Windows på Mac - VirtualBox, men har aldrig testat att koppla in TomTom med VirtulaBox, skulle inte bli förvånad om det inte funkade - USB-stödet i VB är lite svajigt.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav Niclas Elneus » 2015-05-13/06:44

VM Ware Fusion är ett annat alternativ för att köra Windows och andra operativ som virtuella instanser på en MAC. Inte farligt dyrt & fungerar.
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav Lindeberg » 2015-05-17/20:18

Tack för "windows-på-mac"-tipsen.

Hur är bilfästet som följer med i 400-versionen? Är det en plastplatta som klistras fast på instrumentbrädan och därefter sitter fästet med sugkopp? Skulle man kunna ha ett brodit-fäste som man sätter fast Tomtom-hållaren på?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav SuperMek » 2015-05-17/22:31

Bilfästet är av traditionell "fäste via sugkopp på vindrutan via ledad hållare till GPS"-typ. Någon fästplatta för instrumentbrädet följer inte med, men finns som tillbehör. Om Brodit har ett passande sugkoppfäste vet jag inte.

Notera: Bilfästet följer inte med som standard! Antingen får det köpas separat eller så köper man Rider 400 Premium-paketet där det ingår.

IMG_2097.JPG
Senast redigerad av SuperMek 2015-05-17/22:34, redigerad totalt 1 gång.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav Lindeberg » 2015-05-19/19:34

Tack. Plattan går ju att köpa till om man vill montera sugkoppen på instrumentbrädan. Om jag fattat rätt ingår även låsen, för att göra mc-fästet låsbart, i premiumversionen.

Edit/ ja det står ju i ursprungsinlägget ;)
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav Knut Natt och Dag » 2016-03-01/22:13

Jag har nu bytt från Garmin 390 till Tomtom Rider 400 inför säsongens resor. Anledningen till att jag bytt är att jag vill använda ett system som jag åtminstone tror är mer lättanvänt än Garmins där jag framför allt upplever BaseCamp som onödigt komplicerat. Jag kör också mycket som Christian, jag följer lusten som kommer för dagen och vädret och väderstreck ganska ad hoc. Då vill jag kunna ha lätt uttagbara rutter direkt i min GPS som också är tillräckligt kurviga och spännande. Det ska bli kul att se hur det går.

Sedan leder jag också då och då turer i klubbens regi och vill i de fallen kunna planera dem via kartprogram i förväg och behålla dem på GPS:en som jag tagit ut dem. Jag vill alltså INTE att min GPS ska räkna om dessa om det är något i min rutt som går fel eller inte stämmer. Och här är jag nyfiken på hur Rider 400 ordnar detta, här är Garmin hur bra som helst. Det är bara att välja "Räkna inte om rutt" i inställningarna.
Senast redigerad av Knut Natt och Dag 2016-03-02/08:21, redigerad totalt 1 gång.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav Kapten Stofil » 2016-03-01/22:59

Jag har TomTom, och för att få rutten som jag vill ha den så lägger jag in hyfsat tätt med waypoints längs rutten. Då blir den som jag tänkt mig. Det blir kanske 20-30 st på en etapp om ca 30 mil. Lite pyssel men inte särskilt besvärligt. Men anger man bara start- och slutpunkt får man ju skylla sig själv, då har man ju implicit bett GPSen att välja väg själv mellan dessa punkter.

Något TomTom gör är att den räknar ut rutten beroende på förväntade trafikförhållanden längs vägen och vid aktuell tid, så om man valt "snabbast väg" så kan den bli lite olika olika dagar. Lägger man in tillräckligt med waypoints så blockerar man detta. Vill man bara snabbast/kortast/snålast väg från A till B låter man GPSen tänka själv. Den gör vad man ber den, det gäller bara att fråga på rätt sätt :)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav Benny Olofsson » 2016-03-08/22:06

wennborg skrev:Tack för att du tog dig tid för att skriva en sådan utförlig recensioner!
Hade den gått att montera snyggt på min hoj så hade det varit lockande att skaffa en.


Detta kanske skulle vara något för dig då:
http://pirateslair.net/BikePenR-16GT.htm

Ser snyggt ut i mina ögon i alla fall.
(D7)
R1200GS, R100RT, Suzuki SP370, HD Fat Bob
Benny Olofsson
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2008-12-10/12:26

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav wennborg » 2016-03-09/10:13

Benny Olofsson skrev:Detta kanske skulle vara något för dig då:
http://pirateslair.net/BikePenR-16GT.htm

Ser snyggt ut i mina ögon i alla fall.


Intressant! Tack.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav Knut Natt och Dag » 2016-03-10/00:31

Det här stället fick jag tips om här på forumet. De har levererat en GPS-hållare till min R1150RT som ser ut att vara fabriksmonterad. Superkvalitet och kanonsnyggt. Här är länk till hållare för R1200GS/A men de har till alla hojar. http://www.migsel.com/store/index.php?_ ... roductId=9

Siten är migsel.com.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Mina första intryck av TomToms nya GPS Rider 400

Inläggav jonas_105 » 2016-03-12/10:20

Tack för mkt bra info!
Använder du bluetooth för att lyssna på musik/prata telefon via intercom?
Isf hur upplever du att det fungerar?
jonas_105
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-11-01/14:55


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst