"I Know You Got Soul" av Jeremy Clarkson

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"I Know You Got Soul" av Jeremy Clarkson

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-05/20:23

Kapten Stofils länk https://www.youtube.com/watch?v=1lYGUROZ_Pg fick mig att associera till rubricerade bok (Penguin Books 2005, ISBN 0-141-02292-2), som jag för ett antal år sedan köpte närmast av en slump, för att ha något att läsa under en flygresa. Jag ser mycket sällan på Top gear - som mycket snabbt blir alltför (småpojks)grabbigt för min smak - men upptäckte omedelbart, att Jeremy Clarkson kan skriva!

Boken handlar om "konstruktioner med själ" - bland dem Concorde, Rolls-Royce, de tidiga atlantångarna, exemplifierade av SS Great Britain, de luxuösa flygbåtarnas korta era, Michail Kalasjnikovs banbrytande AK 47, Hooverdammen, atomubåtar, Spitfire, hangarfartyg och (förstås) Lockheed-Martin SR-71 Blackbird - samt åtskilligt annat.

Jeremy Clarkson är inte journalist för inte utan har gjort rätt omfattande research inför varje essä, som således är laddad med inte så lite fakta. Det blir lite av gamla Juniorernas önskebok för vuxna pojkar. Men dessutom kan han konsten att presentera dessa fakta, så att man ler eller brister i skratt inför nästan varje sida.

Falklandskriget beskriver han således som "after the Argies invaded Mrs Thatcher", och den brittiska ubåten HMS Conqueror, som torpederade argentinska Amiral Belgrano, "approached unseen, fired unseen and simply disappeared". Dess befälhavare Chris Wreford-Brown "maintained all the finest Navy traditions of understatement when asked about the incident later. 'The Royal Navy spent thirteen years preparing me for such an occasion', he said. 'It would have been regarded as extremely dreary if I had fouled it up.'
He didn't, and as a result the rest of the Argentine Navy returned to port, where it stayed for the remainder of the war."

Vad gäller Lockheed-Martin SR-71 Blackbird skriver Clarkson, att det inte bara var det snabbaste plan, som fanns, utan att det än idag (2005) är det snabbaste plan, som byggts. Vid ett tillfälle flögs det från New York till London på 1 timma 55 minuter. Friktionen mot luften vid MACH 3 är även på 27 000 meters höjd så kraftig, att planet blev 30 cm längre - varpå det tog mycket lång tid för det att krympa tillbaka till ordinarie storlek efter landning. Nospartiet deformerades så pass, att dess form efter varje flygning fick återställas med hjälp av en blåslampa - en process som en pilot ansåg påminde om att stryka en skjorta!
På marken läckte det alltid bränsle och olja. Det var konstruerat för att alla skarvar skulle bli täta, när det värmdes upp av friktionen mot luften under flygningen. I takt med att planet sedan kyldes av på marken, började det läcka igen.
Och märk väl: Planet flög första gången 1964 - rakt igenom analogt!

Jag skulle kunna rada upp mycket mer här, men det blir nog tjatigt. De av Er, som blir nyfikna, bör försöka få tag på boken. Den tål att läsas många gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst