"Mördaren i folkhemmet" av Lena Ebervall och Per E Samuelson

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"Mördaren i folkhemmet" av Lena Ebervall och Per E Samuelson

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-17/20:56

När jag var barn, var namnet Olle Möller mycket väl känt och förekom ofta i medierna.
Han dömdes mot sitt nekande för ett mord på en tioårig flicka i Stockholm 1939, fick efter avtjänat straff ordning på sitt liv under det tidiga 50-talet - men dömdes än en gång mot sitt nekande för ett nytt flickmord samt ett mord på en vuxen kvinna 1959.
Olle Möller dog 1983. Han nekade kategoriskt under hela sitt liv.

Om detta har författarna, som är ett gift par, båda jurister, skrivit en roman - och de hävdar med emfas, att Olle Möller var oskyldig till allt, som han dömdes för. Han är därmed måhända unik som offer för två justitiemord - eller om man så vill tre.
Det är alltså en berättelse om en människa, som fick största delen av sitt liv ödelagt av, vad som brukar kallas "rättsvårdande myndigheter".

Jag har nog aldrig varit så kluven inför en bok som inför denna. Den har fått fina recensioner - av bland andra Leif G W Persson - men jag kan inte hålla med. Att i romanform tillskriva ett antal verkliga personer åsikter och tankar, som författarna rimligen inte kan ha haft en aning om, och dessutom flitigt använda sig av starka värdeomdömen ger ett mycket konstigt intryck. Författarna verkar tro, att läsaren inte själv kan bilda sig någon uppfattning utan måste bibringas en sådan. Detta förstör till slut boken så till den grad, att jag inte orkat läsa ut den! Den är raka motsatsen till exempelvis Åsne Seierstads berättelse om Anders Behring Breivik och hans offer. Hennes berättelse lämnar åt läsaren att själv fälla värdeomdömen, vilket berör desto djupare.

Tänk, så mycket bättre det hade blivit, om författarna skrivit en dokumentär! De förefaller ha väl på fötterna, så det borde inte ha varit någon svår uppgift. Faktiska, dokumenterade händelser, utsagor etc är stommen i berättelsen - eller utges i alla fall för att vara det. De behöver inga utbroderingar i romanform.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Mördaren i folkhemmet" av Lena Ebervall och Per E Samue

Inläggav Kenneth » 2015-11-17/21:37

Instämmer med din analys av boken om O Möller

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron