"Varg-Olle; mannen - tiden - livet" av Tommy Rander

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"Varg-Olle; mannen - tiden - livet" av Tommy Rander

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-12-26/14:45

Efter lämpligt tips gav dottern mig rubricerade bok (Transmission media, ISBN 978-91-982795-0-4) i julklapp.

Jag har ingen aning om, huruvida Olle Nygren konfirmerats - och huruvida han i så fall lyssnade särskilt noga på, vad prästen sade. (När man läser om honom, finns goda skäl att tvivla!) Helt klart är dock, att han som få andra tagit till sig evangeliets budskap att inte bekymra sig om morgondagen, vilket uppenbarligen präglat hela hans liv.

Han får ofta epitetet "Sveriges största förarbegåvning genom tiderna", vilket kontrasterar inte så lite mot, att hans internationella medaljskörd på toppnivå är relativt skral. Gamängen och ärkebohemen Olle Nygren har hela tiden kört, för att det varit roligt, inte i första hand för att målmedvetet nå toppresultat i någon viss gren. Häri skiljer han sig påtagligt från exempelvis Ove Fundin, som tog fem individuella VM-guld i speedway - och hamnade på pallen tio år i rad!

Efter att ha kört en del orientering (den tidens enduro) och scramble (som skulle bli motocross) debuterade Olle Nygren i speedway 11 oktober 1947 - han blev trea - och slutade som aktiv förare 1979! Med det torde han vara unik.
Därefter driver han än idag sin speedwayskola.
Hade han haft rätt sponsorer, skulle han förmodligen ha nått internationell toppnivå i roadracing - och i bilracing! - för när han någon gång fick konkurrenskraftigt material i de grenarna, hamnade de flesta andra bakom.
En kul kuriositet är, att när Norrköpings speedwayklubb skulle skaffa sig ett namn, fanns två möjliga huvudsponsorer; textilföretagen Vargen och Tuppen. Det var inte givet, vilket av dem, som skulle bli huvudsponsor, men resultatet känner vi till, så klubbens namn blev Vargarna - inte Tupparna!
Tupp-Olle har onekligen inte samma klatsch som Varg-Olle.

Med 80-årsdagen bakom sig levererade han en Iron Butt närmast i förbigående - för att några år senare köra 215 mil på ett dygn; en och en tredjedels Iron Butt!

Tillsammans med bland andra Ove Fundin och Posa Serenius körde han för ett par år sedan motorcykel från Korea till Stockholm - 1 700 mil! Detta sändes i svensk TV och bör gå att återfinna på nätet.

Tyvärr dras helhetsintrycket av boken ner en smula av, att den är lite slaskigt skriven. En kunnig korrekturläsare hade kunnat eliminera det.
Sålunda står det oftare Triumf än Triumph, och 1950-/60-talets bilar var svårkörda, då de saknade "turbostyrning"(!). Sådant känns egendomligt från en motorskribent.
En del meningar bär tydliga spår av, att de från början skrivits på ett annat sätt, varpå ändringar gett ett egendomligt slutresultat.
Lite stramare redigering hade inte heller varit fel. Det skulle ha eliminerat en del upprepningar.

Men detta är petitesser. Boken är mer än läsvärd och rekommenderas varmt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst