"En man som heter Ove" - boken och filmen

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"En man som heter Ove" - boken och filmen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-12-28/21:40

Att se en film, efter att man läst boken, innebär ofta en besvikelse. Som regel har man gjort sig ett antal föreställningar om, hur personerna i boken ser ut, och i vilka miljöer de rör sig. Dessutom är filmversionen långt ifrån alltid trogen den skrivna förlagan.

"En man som heter Ove" är ett undantag. Jag läste Fredrik Backmans då rätt nyutgivna bok under en tågresa från Åre till Stockholm (hade läst ut den i höjd med Tierp) och gillade blandningen av komik och tragedi.

Hannes Holm har en annan ton i filmen, vilket i detta fall inte på något sätt är negativt - för vare sig boken eller filmen. Resultatet är en djup mänsklig berättelse, där man först möter tvärviggen och rättshaveristen Ove - och därefter steg för steg får reda på, varför han blivit, som han blivit, samtidigt som han närmast mot sin vilja dras in i nya sociala sammanhang.
Missförstå mig dessutom rätt - varken komik eller tragedi saknas i filmen.

Till detta kommer, att skådespeleriet är prima, och tempot är vettigt. Hysteriska klipp och speedade filmtekniska trick lyser med sin frånvaro. En varmt rekommendabel film.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "En man som heter Ove" - boken och filmen

Inläggav HåkanH » 2015-12-28/22:25

Det låter ju bra!
Vi har planerat att se den efter nyårshelgen, så det låter bra! Läste boken för nåt år sedan och har
tänkt att filmen troligen blir en besvikelse men kanske inte då. :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: "En man som heter Ove" - boken och filmen

Inläggav Mimmi » 2015-12-29/22:08

Hej!

Nu har även vi varit och sett filmen om Ove. En näsduksfilm av rang, som kanske gentemot boken var lite väl tragisk. Det saknades enligt mig några av de komiska situationer som kunde lättat upp det hela lite, och på så vis sparat näsduken en del. Den är helt klart sevärd, med många mycket bra skådespelarprestationer och fina rolltolkningar.

Ett vackert foto, med mjuka färger som gav en fin tidsanda.

Tyvärr har även solen sina fläckar. Tidsandan i övrigt var tyvärr lite fel i Oves barn- och ungdomstid. Eftersom åldern och åren tydligt framgår i filmen är det lite synd att rekvisitören och regissören i vissa delar hamnat ungefär 5 - 10 år fel (för tidigt) i de delarna. Så såg inte samhället ut på sextio - sjuttiotalet, varken vad kläder eller bilar anbelangar.
En annan sak som inte förtar filmens kvalitet men som jag tänkte på var sminkningen av Rolf Lassgård, för mig var det Carl-Gustaf Lindstedt som spelade Ove.

Mitt omdöme är: Helt klart värd att se!
Senast redigerad av Mimmi 2015-12-29/23:56, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: "En man som heter Ove" - boken och filmen

Inläggav Kovlingen » 2015-12-29/22:16

Din kritik av filmen skall inte jämföras med putsen på din hoj Mimmi :shock:
Svårighetsgrad 5 av 5 är inte lätt att axla :)
Förlåt om jag kladdar i tråden ! :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: "En man som heter Ove" - boken och filmen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-12-30/10:11

Mimmi skrev:Eftersom åldern och åren tydligt framgår i filmen är det lite synd att rekvisitören och regissören i vissa delar hamnat ungefär 5 - 10 år fel (för tidigt) i de delarna. Så såg inte samhället ut på sextio - sjuttiotalet, varken vad kläder eller bilar anbelangar.

Håller med. Att Ove skulle ha fått sifferbetyg, när han slutade skolan, kändes inte heller rätt. I den miljön var nog de gamla bokstavsbetygen mer adekvata.
Men anakronismer i filmer är ju inte direkt någon nyhet. Karl-Bertil Jonssons jul utspelar sig definitivt under andra världkriget. Det finns gengasaggregat på bilarna, hakkorsflaggor - och "En svensk tiger" på väggen i Karl-Bertils rum. Han drömmer också om Robin Hood, och 1938(?) hade Robin Hoods äventyr med Errol Flynn i titelrollen gjort megasuccé.
Men familjen Jonsson ser på TV. Fanns TV i Sverige då?

En av mina lekkamraters förändrar köpte TV ungefär 1957, när de tidiga sändningarna började. Märkligt nog var en tidig testsändning just Robin Hoods äventyr(!) - men eftersom de inte fått till någon fungerande antenn, satt kompisen och jag i kanske tre kvart och tittade på "myrornas krig". Någon gång hörde vi en röst, som sade något på engelska, men vi begrep inte vad.
Till slut slocknade hoppet om, att det skulle bli bättre, så vi stängde av.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "En man som heter Ove" - boken och filmen

Inläggav Marie » 2015-12-30/12:03

Tidsbestämningen är både uttrycklig och klar. Hustrun var född 1956 och avled 2014 enligt gravstenen. Hennes död låg ett halvår tillbaka då nutidshandlingen utspelas vilket direkt tidsbestämmer nutiden till våren 2015. Likaså var Ove 59 år då han lämnade sitt arbete, och det hade helt klart skett efter hustruns död. Alltså var Ove född 1955 eller 1956. Därmed är sifferbetyg faktiskt högst sannolikt det korrekta, och inte bokstavsbetyg, men passar som du säger inte samman med miljöerna.

Karl-Bertil Jonssons jul är ett rent mardrömsscenario, så där är ju krav på realistisk tidsskildring inte alls relevanta. En man som heter Ove är däremot en i mycket stora delar realistisk historia, och då tycker jag att man kan ställa kraven åtskilligt högre.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: "En man som heter Ove" - boken och filmen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-12-30/13:22

Du har förstås rätt! Tänka sig, att Ove är fyra år yngre än jag! Det känns inte så, när man ser filmen! ;)

Dock har jag upptäckt den likheten med Ove, att jag allt oftare frestas att utbrista: "Idiot!" Ofta gäller det paddnackar, som döva och blinda för allt annat beter sig fullständigt oberäkneligt i trafiken - eller gäng, som med ryggen mot trafikriktningen blockerar såväl gång- som cykelbana och likaså verkar döva, för man måste i stort sett ryta åt dem att flytta på sig, när man vill förbi. Cykelklockan ignoreras totalt.
Omvänt är det irriterande att nästintill bli påkörd bakifrån av cyklister, som inte begriper, att en trottoar inte är en cykelbana.
Och så har vi förstås den allt vanligare företeelsen journalister, som varken kan skriva eller tala svenska. Då menar jag inte invandrade journalister, som tvärt om brukar vara bra på språkets formalia, även om deras talade svenska avslöjar, att mor- och farföräldrarna nog inte var småländska torpare.

Hmmmm; jag kom just på ett bra uttryck, som möjligen kan bli något: Ovevarning = läge, när man vill utbrista "Idiot!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "En man som heter Ove" - boken och filmen

Inläggav HåkanH » 2015-12-30/16:34

Bror Gårdelöf skrev:Dock har jag upptäckt den likheten med Ove, att jag allt oftare frestas att utbrista: "Idiot!"

Välkommen i klubben! Vi 60+gubbar är nog mer eller mindre "Ove" allesammans, gissar jag.

Beror nog mycket på en annorlunda uppfostran. När jag växte upp påpekades det ständigt och jämt
från föräldrarna:
Visa hänsyn!...var inte ivägen!...var artig!... uppför dig = svara trevligt på tilltal, osv...

När vi då upplever motsatsen är det lätt att utbrista : "Idiot" (tänk på dig själv och skit i andra-mentaliteten)!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: "En man som heter Ove" - boken och filmen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-12-30/16:43

Fast jag kan allvarligt överväga både att köra andra märken än Saab - och att inte säga upp bekantskapen med folk, som kör andra märken. ;)
I övrigt har Du förstås rätt. Det skall bli intressant att se, om pendeln kommer att svänga tillbaka - från dagens tidvis absurda egocentricitet till en återvunnen insikt om, att vi lever i samverkan med människorna i vår fysiska omgivning, vilket för allas bästa bör påverka vårt beteende.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "En man som heter Ove" - boken och filmen

Inläggav Kovlingen » 2015-12-30/16:59

Men vi strävar ju efter att bli så där "härligt" Amerikansk :shock:
"Fuck You" och reklam i snart alla TV-kanaler för att inte tala om alla snabbmathak .
Och vem har inte hört "Money talks" ?

Men vi kan ju skrika "OVE" istället för idiot nästa gång . Alltid nått ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: "En man som heter Ove" - boken och filmen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-12-30/17:15

Mja; jag tänker mig nog termen Ovevarning mera som ett begrepp - något i stil med Mimmis svetsskärm på (i andra sammanhang).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "En man som heter Ove" - boken och filmen

Inläggav Marie » 2015-12-30/18:49

HåkanH skrev:Välkommen i klubben! Vi 60+gubbar är nog mer eller mindre "Ove" allesammans, gissar jag.

Beror nog mycket på en annorlunda uppfostran. När jag växte upp påpekades det ständigt och jämt
från föräldrarna:
Visa hänsyn!...var inte ivägen!...var artig!... uppför dig = svara trevligt på tilltal, osv...

När vi då upplever motsatsen är det lätt att utbrista : "Idiot" (tänk på dig själv och skit i andra-mentaliteten)!


Det gäller nog även kärringar i eller nära det åldersspannet....

Bror Gårdelöf skrev:Fast jag kan allvarligt överväga både att köra andra märken än Saab - och att inte säga upp bekantskapen med folk, som kör andra märken. ;)


Mnjaaaaa.... Ligger nog väldigt nära för min del.... :oops:
Fast inte SAAB precis - de sophögarna växte jag ifrån för mer än ett kvartssekel sedan - men väl Mercedes bil och/eller BMW mc..... :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst