"ÖL - kunskap ger mersmak" av Peter M Eronson

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"ÖL - kunskap ger mersmak" av Peter M Eronson

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-19/20:54

Rubricerade bok (Grenadine förlag, ISBN 978-91-85329-97-7) fick jag i julklapp för ett par år sedan. Genomläsningen då gav milt uttryckt blandade känslor.
Å ena sidan kan man hoppas, att författaren vet, vad han skriver om - och han skriver om många olika sorters öl från många olika länder.
Å andra sidan stönar jag över det tidvis erbarmliga språket. Han skriver ofta "ölen", trots att alla, som kan svenska, vet, att det heter "ölet". ("En öl" är ett kvantum, men själva drycken är "ett öl".) Även i övrigt känns det ofta, som att texten skrivits av en inte alltför språkbegåvad högstadieelev. Möjligen är detta ännu ett exempel på, att korrekturläsarna rationaliserats bort.

Hur som helst läser jag stundtals ett kort stycke om någon speciell öltyp. Förhoppningsvis får jag mig därigenom lite fakta till livs - innan jag än en gång lägger boken åt sidan med en suck. Det kunde ju ha gjorts så mycket bättre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "ÖL - kunskap ger mersmak" av Peter M Eronson

Inläggav Kovlingen » 2016-01-19/21:09

Bror Gårdelöf skrev:Å andra sidan stönar jag över det tidvis erbarmliga språket. Han skriver ofta "ölen", trots att alla, som kan svenska, vet, att det heter "ölet". ("En öl" är ett kvantum, men själva drycken är "ett öl".) Även i övrigt känns det ofta, som att texten skrivits av en inte alltför språkbegåvad högstadieelev. Möjligen är detta ännu ett exempel på, att korrekturläsarna rationaliserats bort.


Jag tror att du behöver en redig tur på hojen Bror :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: "ÖL - kunskap ger mersmak" av Peter M Eronson

Inläggav Marie » 2016-01-19/22:08

Kovlingen skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Å andra sidan stönar jag över det tidvis erbarmliga språket. Han skriver ofta "ölen", trots att alla, som kan svenska, vet, att det heter "ölet". ("En öl" är ett kvantum, men själva drycken är "ett öl".) Även i övrigt känns det ofta, som att texten skrivits av en inte alltför språkbegåvad högstadieelev. Möjligen är detta ännu ett exempel på, att korrekturläsarna rationaliserats bort.


Jag tror att du behöver en redig tur på hojen Bror :mrgreen:


Nej, Bror är knappast den ende som morrar över den totala avsaknaden av korrekt språkbehandling i nyare böcker.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: "ÖL - kunskap ger mersmak" av Peter M Eronson

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-19/22:41

Ni har båda så rätt! :D Men turen på den egna hojen får rimligen vänta ett par månader.
Närmast ser jag fram emot en vecka i Dourodalen, norra Portugal - då på hyrd R 1200 RT.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst