"Tjugo verkliga mord" av Lennart Rammer

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"Tjugo verkliga mord" av Lennart Rammer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-15/12:22

Rättsmedicinska avdelningen i Linköping påbörjade verksamheten 1975. Dess förste chef var Lennart Rammer, som behöll denna position fram till sin pensionering 2006. Därmed var han också min lärare under den korta men intressanta kursen i rättsmedicin.

Ur sin 31-åriga yrkeserfarenhet har Lennart Rammer valt autentiska fall i boken Tjugo verkliga mord - en rättsläkare minns (Stevali Fakta 2016, ISBN 978-91-8570-141-4). Initiala fynd, utredning, bakgrund, motiv och metod presenteras - liksom domstolens utslag. Därefter följer Rammers kommentarer till fallet. (Boktiteln är en aning missvisande, för i några fall rör det sig om dråp eller grov misshandel och vållande till annans död, men det är en petitess.)

Boken visar klart, att såväl offer som förövare ofta - men definitivt inte alltid - är människor på samhällets skuggsida. Missbruk och utanförskap är vanligt, liksom berusning hos en eller båda. Likaså känner de som regel varandra sedan tidigare.
Alternativt - eller parallellt med detta - förefaller en del gärningsmän ha en grundläggande personlighetsstörning.
I något fall har gärningsmannen befunnit sig i till synes ordnade förhållanden, men den privata situationen har blivit en mental tryckkokare, som till slut kreverat och resulterat i dödande våld.

Efter de tjugo fallen följer var sitt kapitel om Dödsfallsutredning inom sjukvården, Dödsfallsutredning inom rättsväsendet, Rättsmedicinska undersökningar av avlidna och Rättsläkarens yrkesroll.

Deckare/kriminalromaner produceras idag i stora kvantiteter - av högst skiftande kvalitet och med tidvis milt uttryckt bristfällig verklighetsförankring. I denna enorma bokflod har Lennart Rammer levererat äkta vara. Inget är påhittat. Detta har faktiskt hänt. Som han själv konstaterar, är det kusligt att få insikt i, vad människor kan göra med varandra - även om rättsläkarens perspektiv onekligen är speciellt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Tjugo verkliga mord" av Lennart Rammer

Inläggav Peter Nordlund » 2019-03-22/11:33

Tack för tipset Bror!

Nu har jag läst den (ljudbok)

Jag lyssnar också mycket på podcast och då gärna dokumentärt material, ur beskrivningen av denna blev jag lite sugen så på rean köpte jag den och den är absolut intressant ur ett dokumentärt perspektiv, Rammer säger redan i inledningen att den riktar sig till personer med intresse för just ämnet, och några kan nog tycka att den är lite "klinisk" och det är den, jag uppskattar att den är så saklig, och även om den inte helt undviker känslor (man hör ibland hur det skiner igenom på ett trevligt sätt)

Fallen är helt klart intressanta men det som för mig var mest intressant var sista delen där man som Bror beskriver talar om yrkesrollen och hur man arbetar, en ganska bred och detaljerad beskrivning.

En intressant bok som passar bäst om man har ett intresse lite mer i detalj.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron