BMW Atlantis är ett touringskinnställ som funnits ganska många år i alltmer förfinade versioner; dock alltid med den grundläggande egenskapen att vara både i stort sett vattentätt och snabbtorkande. Ett slags förarutrustningens Columbi Ägg?
Baksidan är förstås nypriset: Närmare 20.000kr lär man få slanta upp för ett komplett ställ hos BMW-handlaren i Sverige. Är det värt pengarna? På den frågan blir jag svaret skyldig, men jag skall åtminstone skriva ned mina erfarenheter, grundade på ungefär 210 mils körning i skiftande väderlekar under cirka sex veckors tid.
Jag köpte mitt begagnat, så var det sagt. Därför utelämnar jag helt "pris" i sammanhanget.
Skinnet är specialbehandlat med olika syror som jag förstått det, just för att få de önskade egenskaperna. I mitt ställ, som är av generationen "Atlantis 2" finns också ett löstagbart innerfoder i Gore-Tex, just för att få det totalt vattentätt - dock är skinnet i sig vattenavstötande och jag har kört i lättare regn hyfsat långa sträckor utan att ens bli fuktig även utan innerfodret.
Den riktiga utmaningen kom med 80 mils körning i några få plusgrader, hård vind och ösregn - ni vet när hojen står 30 grader snett på vägen, man håller fast tankväskan med bröstkorgen och kaskader av vatten sköljer över kroppen från sidan, uppifrån, framifrån... Och så skinnställ på det. Ingen idealisk kombination kan man tycka.
Men faktum är att jag inte ens blev det minsta fuktig någonstans. Helt torr och varm. Dessutom - vid uppehåll i regnet kunde jag se hur det till synes genomvåta skinnet torkade upp på någon minut i fartvinden. Och när jag vid en paus hängde av mig den våta jackan noterade jag att den inte vägde stort mer trots att ytan var våt, och den torkade upp helt på 30 min kaffedrickning inomhus. Så vad gäller vattentätheten får den med beröm godkänt!
Komfort då? Jo, grejen med skinn är ju förutom skyddsnivån (som jag INTE tänker testa, hoppas jag) just komforten. Värmer vid kyla, svalkar vid värme. Det stämmer ganska bra. Ventilationen är bra, trots frånvaron av öppningsbara luckor osv. Är det väldigt varmt och man åker långsamt (OBS nu talar vi svenska förhållanden, inte tropiska) är det enkelt att öppna dragkedjorna vid handlederna och släppa in svalkande luft den vägen.
Färgen är ungefär ljust blygrå - dvs inte svart - och blir inte outhärdligt varm vid solexponering. Dock kan jag tänka mig att det finns lämpligare klädsel på Spaniensemestern i juli, men enligt amerikanska ägare funkar det relativt bra även i deras heta områden.
Skydden är ganska mjuka men stora och sitter väl placerade på kroppen när stället är på. Jag kör med separat stort ryggskydd så jag har inte det inbyggda "lilla" ryggskyddet. Skinn har ju även den mycket trevliga bieffekten att man "sitter fast" på hojen på ett HELT annat sätt än med ett textilställ. Känslan av kontroll blir högre.
För att få "elasticitet" i halslinning, midja etc på ett skinnställ måste man sy täta "sektioner" som kan flexa lite inbördes. Det gör också att det kan kännas lite stelt och klossigt i dessa områden. Jag gissar att det är svårt att komma runt detta och man störs heller inte av det när man väl fått på sig stället.
Ett skinnställ har ju dessutom en otrolig hållbarhet. Jag har träffat äldre knuttar som åker i sitt ställ från tidigt sextiotal - sköter man det är det i praktiken outslitligt. Någon dragkedja kan man förstås få byta... Och det är inte förstört om man råkar lägga i kull och hasa lite på asfalten - en annan anledning till skinn i skyddskläderna är förstås just detta att de faktiskt håller för marksyningar - inte bara en gång (om man nu är lagd åt det hållet - jag gissar att det inte är därför man köper ett dylikt ställ i alla fall!).
Alla detaljer, knappar, hakar osv är utförda med hög kvalitet i gedigna material. Gjort för att hålla länge och märkligt vore annars med tanke på priset...
Jag är mycket nöjd med BMW Atlantis 2 och skulle absolut kunna köpa ett nytt, om jag nu hade spenderbyxorna på. Strunta i "effektljuddämparen" och några mindre nödvändiga Touratechpryttlar och lägg pengarna på stället i stället.
Betyg: 4,5 boxermotorer av 5 möjliga - full pott blir det säkert i senare versioner som enligt uppgift är helt tätt även utan innerfodret - det förenklar vid resor.
En summering
+ Komforten
+ Hållbarheten
+ Kvaliteten
+ Känslan
+ Utseendet
- Vikten
- Priset (där kom det ändå, kunde inte låta bli )
- Frånvaron av färgvarianter (för de som gillar sådant)
Ett toppenställ för touringåkaren helt enkelt. Vilket är ungefär vad BMW själva påstår. Jag kan inte säga att de har fel.