Garmin Montana 610

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Garmin Montana 610

Inläggav BrooklynS » 2016-08-14/20:55

En GPS är en användbar pryl och finns i rudimentär form i de flesta mobiltelefoner idag. Behöver man då en dedikerad GPS? Det enkla svaret är nej, om man bara pratar MC. ;)
I mitt fall är det däremot så att jag behöver en GPS för snöskoterkörning vintertid i fjällen och därför sonderade jag marknaden och kom fram till att jag i så fall köper en som kan användas till allting: Snöskoter, MC, svamp-, fjäll- och jaktturer, bil och båt. Därför föll valet på Garmin Montana och jag köpte till Friluftskartan PRO Norra Norrland, Skoterledskartan och City Navigator Europe vägkarta - sjökort Blue Chart Bottenviken hade jag sedan tidigare och det gav mig en komplett lösning.

Montana kan använda vanliga LR-batterier förutom det medföljande laddningsbara Li-Jonbatteriet och den är givetvis vattentät och kan manövreras med handskar samt tål kyla.

Monteringen är enkel med Garmins originalmontage för MC/Snöskoter. Navigatorn sitter säkrad med strömförsörjning och RAM-fästet medger i princip oändliga möjligheter för placering på aktuellt fordon. I bilen har jag ett sugkoppsfäste med inbyggd högtalare.

På snöskotern ser det ut så:

IMG_5083.jpg


På min hoj blev monteringen såhär:

DSC_2314.jpg



Montana är fruktansvärt anpassningsbar, i stort sett allting går att ändra som man vill ha det. Det går dessutom att använda sig av typfiler för att ändra utseende på kartor, spår, rutter etc etc. Sånt kan inte jag, men det finns ju andra som kan...

Grunden är egentligen "profiler" som man väljer för dagens applikation. Jag har tex fyra profiler:

MC
Bil
Snöskoter
Vandring

Under resp profil ställer man då in vilken karta som skall vara aktiv, hur ruttningen skall ske, vilka vägtyper som skall väljas/undvikas, vilken information som skall visas i resp läge etc etc etc

I profil MC så har jag valt att Europavägkartan och Friluftskartan skall visas, jag undviker motorvägar och jag vill ha kortaste vägen till målet. Profil bil tillåter motorvägar och väljer snabbaste vägen. Profil Snöskoter väljer Friluftskartan och Skoterledskartan samt ruttar längs motorvägar (Skoterledskartan är "motorväg"), profil Vandring väljer Friluftskartan och ruttar längs stigar och vägar.

När jag kör hoj använder jag huvudsakligen två visningslägen: 1. Kartan med information om återstående sträcka och hastighet eller 2. "Dashboard" där jag valt ett antal fält med stora siffror som anger GPS-höjd (barometrisk dito finns också om man vill), medelfart under rörelse, avstånd till destination, avstånd till nästa sväng, ETA vid destination, trippmätare, kompassriktning, "bilsväng" (åt vilket håll svängen kommer) och yttertemperatur - som mäts med en trådlös liten sensor strappad till backspegelfästet.

Jag kör ju gärna med karta och kompass, men GPS på hoj har sina stora fördelar, inte minst när det gäller att lokalt hitta exempelvis POI som bensinmackar eller matställen men också när det gäller att planera tider för ankomst eller rutta lämpliga färdvägar under nästa dag.

Ruttningen brukar jag göra på enklaste sätt: Markera de ställen jag vill besöka och sedan gör Montanan en rutt baserat på dessa waypoints. Då får man också ut sträcka och tid och kan på kartan se hur färdvägen drogs (man slipper alltså Basecamp om man inte vill använda det). Mycket enkelt.
Den använder sig primärt av "spår" men klarar förstås även "rutter", om än inte lika många som väg-GPSerna.

Synligheten i alla sorts ljus är mycket bra. Den går över automatiskt i nattläge baserat på solens nedgång och det fungerar också bra. Kartan är tydlig och väganvisningar i stadsmiljö är som vanligt bra. Enheten är mycket robust och lättmanövrerad även med handskar.

Fördelar finns det många av:

-Fantastiskt anpassningsbar
-Lång intern batteritid (upp till 22 timmar)
-Alla funktioner (nästan) man kan önska sig
-Bra skärm
-Bra grafik
-Enkel och logisk hantering, menysystem etc
-Robust och vattentät
-Funkar utmärkt i -20 grader
-Utmärkt även till "offroadkörning" eller på skogsstigar
-Profilerna gör det enkelt att anpassa den till vald applikation


Nackdelar då?

-Ingen röstvägledning i intercomen - det finns 3,5 mm uttag för hörlurar eller kanske en bluetoothpuck men det känns krångligt. I bilfästet får man dock högtalare och talad vägledning.
-En dedikerad MC-GPS som TomTom Rider eller Zumo 390/590 är naturligtvis bättre lämpad för touringåkning på MC (men då tappar man alla andra funktioner som jag ju vill ha)
-Liten skärm (4") i jämförelse med de större vägnavigatorerna
-Ingen "kurvig väg-ruttning" och andra specialfunktioner
-Basecamp har en inlärningströskel men man behöver ju inte använda programmet...

Summering:

En mycket bra GPS även för MC-bruk, men givetvis främst om man har behovet av att använda den inom olika områden. Skall man ENBART ha den på hojen och köra väg, skall man nog välja en Zumo 390/590 eller TomTom Rider just för att de ger det lilla extra för touringåkaren - totalkostnaden blir också lägre.
Kör man däremot dessutom grus och stigar, har en båt/snöskoter eller vandrar i fjällen är Montanan mycket svårslagen.

Har ni frågor om Montanan så ställ dem gärna i tråden så skall jag efter förmåga försöka svara på dem.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst