BMW Streetguard

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

BMW Streetguard

Inläggav BrooklynS » 2016-12-04/19:14

BMW Streetguard är BMW-s påkostade Gore-Texställ med membranet laminerat till yttertyget, som också är förstärkt med kevlar. Det innebär att tyget inte drar åt sig fukt vid regn, utan vattnet pärlar av. Storleksmässigt så verkar BMW-s alla kläder vara jämförbara.

Streetguard består av en kort, rakt skuren jacka med dubbla dragkedjor. Jag föredrar visserligen överknäppningsbar slejf men de dubbla kedjorna garanterar såväl vatten- som vindtäthet. Jag har kört med detta ställ i ungefär 2500 mil och flera dagar i kallt regn. Fickorna på framsidan är vattentäta och har en konstruktion som förhindrar att vatten kommer in, likaså gylfen på byxorna.
Ärmarna har innermuddar vilket ger vind- och vattentäthet och följaktligen sämre ventilationsmöjligheter. Man måste dessutom ha handskar som passar in under ärmsluten - något jag gissar är fallet med de BMW-handskar som säljs till stället.

Det finns olika generationer där de stora skillnaderna verkar vara design men sannolikt är det också mindre förbättringar som görs mellan versionerna. Jag har inte noterat några större förändringar mellan de jag fingrat på - själv har jag Streetguard 2 för övrigt.

Byxorna har långa ben med dragkedja och kardborrelåsning och går över stövlarna med god marginal. Passformen är också utmärkt när man sitter. Det enda jag saknar är byxfickor - förutom en liten, liten nyckelficka på ena sidan - men ur säkerhetsmässig synvinkel är det förstås bäst att inte ha några grejor skramlandes runt i fickorna vid ev marksyning. Jackan har som tidigare nämnts två sidofickor samt plånboksficka åtkomlig efter att yttre dragkedjan öppnats - man behöver inte öppna helt tex vid tankning i lite ruggigt väder.

Skydden är BMW-s hårda stora standardskydd och sitter i fickor där läget dessutom kan justeras. Bör passa de flesta. Armbågsskydden går ned efter underarmarna, även knäskydden är längre än på många andra kläder. Känns mycket säkert.

Tyget har en lite "stel" känsla och när man har stället på sig känner man sig väl rustad mot vädrets makter. Jag använder ett separat lite större ryggskydd, men som på alla (?) BMW-s ställ finns det plats för en inskjuten ryggplatta. Passformen känns mycket bra. Från början trodde jag att den korta jackan skulle innebära att man får in vatten mellan byxor och jacka (det går givetvis att med dragkedja sätta ihop byxa och jacka, men då får man köra med ryggskydd light) men det har aldrig hänt utan jag har alltid varit torr, varm och bekväm i detta ställ. Vid tältturer på nordligare nejder uppskattar man att stället som sådant inte blir blött - det enda som är fuktigt efter en dag i fyragradigt regn är halsduken, och det är ju bara att ta fram den andra ur tankväskan så är man torr igen. Kläderna är alltså inte obehagliga att dra på sig igen på morgonen trots att de legat i tältet/i absiden under natten. Inga lösa membran som skall förvaras heller.

Rätt snyggt också - proper och tidlös design med reflexmaterial nästan omärkligt insytt här och var.

Nackdelar då?
Jo, det finns inga som helst möjligheter att öka ventilationen vilket gör att detta är ett ganska varmt ställ. Inga problem en normal Norrlandssommar eller Norgedito men när temperaturen stiger över 23-24 grader blir det varmt, även om jag aldrig kör sommartid med det isolerande innerfodret i jackan. Jag panikköpte faktiskt en Airflowjacka för ett par år sedan när vi hade 25 grader och mer under någon vecka - det GICK inte att köra i Streetguardjackan - svetten RANN efter armarna. :D

Priset är ganska oblygt som på de flesta BMW-kläder. Jag köpte förstås mitt begagnat då jag är både fattig och snål. ;) Men jag skulle kunna köpa det nytt, liksom Atlantisstället är det en investering som räcker en hel MC-karriär om man sköter det.

Det kan, liksom de flesta icke skinnkläder, upplevas halt. Dock är det märkligt nog mindre halkigt än många andra textilställ och utmärker sig inte i det avseendet.

Jag ger stället ett högt betyg: 4,5 av 5 möjliga, med halvpoängsavdraget för att man nog behöver en kompletterande lösning för medelhavssemestern.

Men för nordisk touring, jobbpendling osv är det svårt att se vad som skulle förbättras. Ett kanonställ för precis alla väder utom de varmaste.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW Streetguard

Inläggav wennborg » 2016-12-06/19:30

Är löjligt nöjd med min Streetguard jacka. Inköpt i München sommaren 2016.
Ventilationen kunde varit bättre. Men när man kör i södra Europa i 30+ grader så lär det bli svettigt i dom flesta jackor. .-)
Jag kompletterade med BMW kylväst. Väldigt nöjd med den med också!

GoreTex? Det är det väl inte? Inte i dom nyare i alla fall. Någon slag nanoteknik, typ fiskfjäll. Regnet lägger sig som små pärlor på jackan och blåser av. Hade några riktiga skyfall på vägen hemåt. Snustorr!

Rekommenderas! (+ kylvästen)
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: BMW Streetguard

Inläggav BrooklynS » 2016-12-06/21:45

Visst är det Gore-Texmembran, laminerat på insidan av yttertyget.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW Streetguard

Inläggav Lennart Jansson » 2017-03-11/20:41

Det är inte Goretex i StreetGuard IV, wennborg har rätt. Nu finns också ventilationsöppningar, mycket bättre andningsfunktion, bättre ärmslut och till jackan en innerjacka som kan användas separat. OBS att efter tvätt måste man impregnera med nanospray.
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: BMW Streetguard

Inläggav ivan@p-1.se » 2017-03-15/16:34

Streetgard 3 har Goretex, Streetgard 4 är Schoeller...
ivan@p-1.se
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2008-04-23/20:16


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst