"Svenskt flyg under kalla kriget"

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"Svenskt flyg under kalla kriget"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-12-17/18:07

Föga förvånande recenserades rubricerade bok (Medströms Bokförlag 2016, ISBN 978-91-7329-134-7) i Östgöta Correspondenten nyligen, så jag önskade - och fick - den i födelsedagspresent. Gissningsvis har den sålt bra i Linköping, eftersom Saabs flygplan ges stort utrymme - från 29 Flygande Tunnan, via 32 Lansen, 35 Draken, 37 Viggen till 39 Gripen. Även SK 60 finns med på ett hörn.

Men boken innehåller mycket mer än beskrivningen av (utvecklingen av) de olika flygplanstyperna. Den tar upp de olika epokernas politiska och flygtaktiska tänkande. "Den svenska linjen" har varit att utveckla flygplan för just svenska behov, vilket exempelvis inneburit, att klargöringen skall kunna utföras av värnpliktiga - med i internationell jämförelse mycket korta klargöringstider mellan skarpa uppdrag. Viggen - världens starkaste enmotoriga flygplan, om jag läst rätt - är också känd för att kunna starta och landa på extremt korta banor. Och så vidare.
En speciell taktik förefaller ha varit satsningen på snabb flygning på mycket låg höjd - vilket dels inneburit möjligheten att närma sig ett mål under radarn och dels varit ett sätt att skaka av sig en angripare.
Frågan är, om något annat land klarat av att skapa liknande system - och finns något annat land på klotet, som med en befolkning på 7 - 9 miljoner kunnat ta fram så avancerade flygplan som Saab?

Teknikutvecklingen har varit svindlande. I Lansen behövdes en navigatör, Draken var i behov av "extern" stridsledning, och Viggens första dator, centralkalkylator 37, hade minneskapaciteten 208 kB (1967).

Signalspaning har länge varit en svensk specialitet, och även där har flyget gett betydande bidrag. (Under några veckor som förbandsläkare på Malmen under 80-talet skötte jag dels den lilla akutsjukvård, som förekom, och dels de återkommande hälsoundersökningarna av flygande personal. En del jobbade "i Caravellen". Det var allt man fick veta.)

Kapitlet om incidenter är fylligt. Såväl Sovjetunionen som flera Natoländer flög flitigt över Östersjön, och gränskränkningar förekom åt båda hållen - varvid förstås respektive lands jaktflyg gick upp för att både visa flagg och vid behov avvisa inkräktare. Nato flög bland annat med SR-71 Blackbird, kapabel till drygt Mach 3, norrut längs baltiska kusten, varpå man gjorde en U-sväng och flög söderut i den smala internationella korridoren mellan Öland och Gotland. Blackbirdpiloterna lärde sig, att de var tvungna att reducera farten under U-svängen - annars blev den så vid, att de kom in över svenskt luftrum!

Sverige har också vid ett tillfälle avvisat Air Force One! Efter att Helsingforsavtalet undertecknats 1975 skulle Gerald Ford och Henry Kissinger vidare till Bukarest. Air Force One hade tillstånd att passera svenskt luftrum; Stockholm - Jönköping - Halmstad - Malmö. Emellertid blev starten försenad, varför befälhavaren lade upp en ny rutt över Gotland och Öland. Detta meddelades Arlanda, men oklarheter i meddelandets utformning och schabbel på Arlanda gjorde, att Arlanda inte insåg, vilket flygplan det handlade om! Alltså dök ett okänt flygplan upp över svenskt territorium, och en rote Draken skickades upp från F 12 i Kalmar. Piloterna blev milt uttryckt förvånade, när de kom upp ovan molnen och såg, vad de skickats upp för att avvisa! Att Ford och Kissinger varit ombord, fick de veta, först när de landat.

I samband med U-137 i Karlskronas skärgård tänker man av naturliga skäl på Marinens verksamhet, men det svenska spaningsflyget gick på högvarv, och jakt-/attackplanen skarpladdades. Som vi vet, small det aldrig, men det var några nervösa dygn. Enligt bokkapitlet höll sig de sovjetiska fartygen strikt på internationellt vatten och uppträdde aldrig hotfullt - även om man som regel inte såg någon på däck.

Författarna har varit lite småslarviga med detaljer. Biggles' författare hette inte Jones utan Johns, och sjön Dovern ligger inte vid Motala Ström utan i närheten av Finspång. Dovernmotorn var namnet på ett tidigt svenskt jetmotorprojekt i Finspång, där man bygger gasturbiner i världsklass, men det projektet lades ner.
Sådant är småsaker. Är man det minsta intresserad av svenskt militärt flyg, är boken mycket läsvärd - med mängder av fina och/eller intressanta foton.
Till intresserade mottagare är den förstås också en utmärkt julklapp.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2016-12-17/19:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Svenskt flyg under kalla kriget"

Inläggav Perra_II63 » 2016-12-17/19:07

Som kuriosa till detta så kan jag tillägga att Sverige var ensam (och är än idag) om Bas 90 systemet där vägnätet används som start och landningssträcka. Att försöka slå ut ett sådant system är icke görligt då man snabbt kan ombasera till en ny vägsträcka.

Jänkarna är mäkta imponerad att utbildningstiden från att soldaterna börjar tills dess att de sköter tankning och laddning av flygplanen inte är mer än 6 månader. Som jämförelse kan man säga att deras amerikanska motsvarighet tar 3 år innan de får komma flygplanen nära.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: "Svenskt flyg under kalla kriget"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-12-17/19:26

Jo - där har vi legat långt framme länge.
Ett par utvikningar i ämnet: Svenska förband i forna Jugoslavien hade som regel civila yrkeskunskaper, som gjorde, att de själva kunde fixa diverse nödvändiga ting på plats - så de behövde inte beställa varenda pinal från Sverige.
Och en infanteriofficer, som jag pratade med för sådär 25 år sedan, berättade, att han vid något tillfälle låtit sergeanten vid ett granatkastarförband redogöra för verksamheten, på engelska, när man hade besök från British Army. Den brittiske officeren hade blivit helförbannad, när man sade honom, att nämnde sergeant var värnpliktig, inte yrkessoldat. Engelsmannen trodde, att man ljög honom rakt i ansiktet, "för ingen amatör hade kunnat göra en sådan genomgång". Han lugnade dock ner sig så småningom och accepterade faktum.

Men det var alltså rätt många år sedan nu - och har förstås inte mycket att göra med svenskt flyg. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst