Schuberth SRC Pro Intercom

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Schuberth SRC Pro Intercom

Inläggav BrooklynS » 2017-03-27/19:51

Till min förra hjälm (Shoei) köpte jag en Cardo G9x intercom som jag var mycket nöjd med. När det var dags att köpa ny hjälm provade jag allt jag kunde komma över och fastnade för en Schuberth C3 Pro som jag fick mycket bra pris på i Tornio. Tanken var att flytta över G9x-en till Schuberthhjälmen. När jag fick hem hjälmen insåg jag två saker:
1. Det blir en ganska klossig lösning, eftersom manövreringen av solvisiret sitter precis där intercomen skall monteras. Dessutom måste man lossa listen och tappar rimligen en del i ljudnivå mm
2. Jag har behov av en till intercom, då vi är två i familjen som kör hoj - jag och dottern.
Åkte därför en till sväng till Tornio och lyckades få ett lysande paketpris på hjälm och SRC i efterhand. :D

I C3 Pro finns det förmonterat antenn för FM-radio och för själva intercomen. Monteringen är mycket enkel: man drar ut nackkudden och ploppar dit den nya med SRC integrerad, kopplar i de två antennkontakterna och monterar högtalarna i avsedda utrymmen. Klart. Nästan som att montera ett pinlockvisir...

SRC är precis samma intercom som G9x. Det som skiljer är några knappar men mjukvarumässigt är det precis samma. Total kompabilitet och samma funktion. Räckvidden är densamma som G9x vilket är en förbättring från de äldre generationerna av SRC. Dvs en kilometer lite drygt i bästa fall, och kortare om något är i vägen...

Det är två saker som utmärker SRC i positiv riktning och det är 1. att batterikapaciteten är bättre än G9x och 2. att man kan ladda den medan den används. Fullt möjligt alltså att köra med laddsladden i och använda intercomen. G9x slås automatiskt av om man kopplar in laddsladden. Jag gissar att det beror på att G9x inte är vattentät längre om man öppnar gummipluggen till USB-anslutningen.
Även radiomottagningen är bättre - troligen pga antennen - men det är inget jag använder. Såväl G9x som SRC har ju en urbota dum RDS-funktion som fortfarande kräver manuell inställning av radiostation. Helt meningslöst när man är på resa...

Listpriset är ganska svettigt och hade jag inte en Schuberth skulle jag tveklöst ha köpt Packtalk. Men man kan ju oftast göra bättre affär än listpris och själv gav jag inte stort mer än vad jag betalade för en G9x så det var inte avgörande.

Nöjd då? Jo, det läser man väl mellan raderna. Så nöjd att när dottern valde sin hjälm: C3 Pro Lady så blev det en till SRC... Så G9x-en sitter nu på skoterhjälmen. :D

4 av 5 boxermotorer - den femte kommer när Packtalk integreras och radion får en vettig RDS-funktion.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst