Fysiska butiker och Web butiker
Postat: 2017-06-22/16:06
Detta är inte en recension av en särskild produkt och inte egentligen en recension utan mer en reflektion kanske?
På kort tid har jag gjort följande iakttagelse.
Skall köpa en bra cykel
kollar runt på nätet ställer lite frågor och kommer fram till ungefär vad jag skal ha.
Frågar på en cykelforum var jag skall handla denna cykel, c.a 75% säger nätet för du får mer cykel för pengarna, resten säger i din LBS (Local bike store) för att man får stödjer en bransch som har svårt att matcha nätet prismässigt.
mitt beslut blir en lokal cykelhandlare som är välkänd och duktig, cykeln drygt 3000 kr dyrare än på nätet, när köpet är klar så säger jag att jag behöver en bunt tillbehör och att jag inte är lika beroende av stöd ifrån butiken när det gäller dessa och pris skillnaden är rätt stor (tex ett lås dom 1345 kr och på nätet 831 kr) och jag säger att jag inte vill vara fräck men frågar rätt ut OM dom kan göra något på priset på dessa tillbehör, resultatet blir 25% rabatt och jag sparar flera hundralappar mot fullpris men det blir lite dyrare än på nätet.
Skall köpa en hårddisk
På inrådan ifrån detta forum för mc resa för lagring/dump av bilder/film, jag går till den lokala duktiga och välkända fotohandlaren, dom har produkten inne och jag ställer lite frågor och är nästan bestämd att handla där men priset är 600 kr dyrare än från nätet och jag frågar på samma sätt här OM det går att göra något på priset, det gör det och jag får +350 kr rabatt vilket betyder dyrare än på nätet men jag får mycket bra hjälp.
Jag skall köpa en Tankväska
Går till min lokala hojbutik denna gången utan att kolla på nätet då det är lite bråttom, får ett pris och köper varan men man måste beställa en tankring, finns den i lager tar det 2-3 dagar måste den beställas tar den 5-10 dagar, jag är medveten om att jag är sen så jag köper väskan ändå och accepterar detta fullt ut till fullpris (vilket senare är 15% dyrare drygt än på nätet)
Försäljaren lovar att kolla angående tankringen och återkomma så fort han kollat, första vardagen efter får jag svaret att det gick inte på den korta leveranstiden och han beklagar det, jag accepterar det fullt ut för jag har inte blivit lovad något annat.
Igår eftermiddag får jag en sent mejl kl 17 c.a att dom efter flera vändor fått fram en tankring som just kom till butiken, jag är välkommen in när som att hämta den, klockan är nu 17:46 och jag bor mer än 15 min cyklingväg bort, kanske hinner jag med mc? ringer och frågar OM dom kan hålla sig med att stänga kl 18, försäljaren säger att dom skal göra sitt bästa men det beror hur lång tid det tar.
Tänker åka i kortbyxor men ändrar mig och på med stället ner i garaget och det är köer inte ens en mc tar sig igenom...
Är på plats 12 min över 18 det ser stängt och låst ut, jag går fram till fönstret och där kommer en försäljare springande och låser upp, "du hade en deal med XX?" Jo svara jag om det är ok?
Absolut kom in han väntar..
Jag får min tankring med ett leende för dom vet att resan var planerad att gå idag Torsdag på morgonen men blev ändrad och jag skäms lite
Vad jag vill komma med allt detta är att för mig är känslan väldigt viktig vid en "affär"
och då särskilt när jag inte behärska området som i dessa fall ovan, jag vet att troligen kommer dom flesta att inte hålla med mig utan man går på lägsta priset och jag förstår det och kan inte kritisera det, kanske är man som tex många här en rackare på att mecka med motorer och vill bara ha produkten X till billigast pris och behöver ingen "support" eller en trevlig person att tala med, men det finns flera som mig som kanske också har råd att betala lite mer för att några av våra fysiska butiker skall överleva.
p.s jag tänker lite på att kanske är mitt resonemang lite skevt då jag till viss del pressar försäljaren att sänka priset...men å andra sidan är jag fortfarande en trogen kund hos ovan butiker och spenderar en hel del pengar där. d.s
Glad midsommar på er!
På kort tid har jag gjort följande iakttagelse.
Skall köpa en bra cykel
kollar runt på nätet ställer lite frågor och kommer fram till ungefär vad jag skal ha.
Frågar på en cykelforum var jag skall handla denna cykel, c.a 75% säger nätet för du får mer cykel för pengarna, resten säger i din LBS (Local bike store) för att man får stödjer en bransch som har svårt att matcha nätet prismässigt.
mitt beslut blir en lokal cykelhandlare som är välkänd och duktig, cykeln drygt 3000 kr dyrare än på nätet, när köpet är klar så säger jag att jag behöver en bunt tillbehör och att jag inte är lika beroende av stöd ifrån butiken när det gäller dessa och pris skillnaden är rätt stor (tex ett lås dom 1345 kr och på nätet 831 kr) och jag säger att jag inte vill vara fräck men frågar rätt ut OM dom kan göra något på priset på dessa tillbehör, resultatet blir 25% rabatt och jag sparar flera hundralappar mot fullpris men det blir lite dyrare än på nätet.
Skall köpa en hårddisk
På inrådan ifrån detta forum för mc resa för lagring/dump av bilder/film, jag går till den lokala duktiga och välkända fotohandlaren, dom har produkten inne och jag ställer lite frågor och är nästan bestämd att handla där men priset är 600 kr dyrare än från nätet och jag frågar på samma sätt här OM det går att göra något på priset, det gör det och jag får +350 kr rabatt vilket betyder dyrare än på nätet men jag får mycket bra hjälp.
Jag skall köpa en Tankväska
Går till min lokala hojbutik denna gången utan att kolla på nätet då det är lite bråttom, får ett pris och köper varan men man måste beställa en tankring, finns den i lager tar det 2-3 dagar måste den beställas tar den 5-10 dagar, jag är medveten om att jag är sen så jag köper väskan ändå och accepterar detta fullt ut till fullpris (vilket senare är 15% dyrare drygt än på nätet)
Försäljaren lovar att kolla angående tankringen och återkomma så fort han kollat, första vardagen efter får jag svaret att det gick inte på den korta leveranstiden och han beklagar det, jag accepterar det fullt ut för jag har inte blivit lovad något annat.
Igår eftermiddag får jag en sent mejl kl 17 c.a att dom efter flera vändor fått fram en tankring som just kom till butiken, jag är välkommen in när som att hämta den, klockan är nu 17:46 och jag bor mer än 15 min cyklingväg bort, kanske hinner jag med mc? ringer och frågar OM dom kan hålla sig med att stänga kl 18, försäljaren säger att dom skal göra sitt bästa men det beror hur lång tid det tar.
Tänker åka i kortbyxor men ändrar mig och på med stället ner i garaget och det är köer inte ens en mc tar sig igenom...
Är på plats 12 min över 18 det ser stängt och låst ut, jag går fram till fönstret och där kommer en försäljare springande och låser upp, "du hade en deal med XX?" Jo svara jag om det är ok?
Absolut kom in han väntar..
Jag får min tankring med ett leende för dom vet att resan var planerad att gå idag Torsdag på morgonen men blev ändrad och jag skäms lite
Vad jag vill komma med allt detta är att för mig är känslan väldigt viktig vid en "affär"
och då särskilt när jag inte behärska området som i dessa fall ovan, jag vet att troligen kommer dom flesta att inte hålla med mig utan man går på lägsta priset och jag förstår det och kan inte kritisera det, kanske är man som tex många här en rackare på att mecka med motorer och vill bara ha produkten X till billigast pris och behöver ingen "support" eller en trevlig person att tala med, men det finns flera som mig som kanske också har råd att betala lite mer för att några av våra fysiska butiker skall överleva.
p.s jag tänker lite på att kanske är mitt resonemang lite skevt då jag till viss del pressar försäljaren att sänka priset...men å andra sidan är jag fortfarande en trogen kund hos ovan butiker och spenderar en hel del pengar där. d.s
Glad midsommar på er!