Fysiska butiker och Web butiker

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Peter Nordlund » 2017-06-22/16:06

Detta är inte en recension av en särskild produkt och inte egentligen en recension utan mer en reflektion kanske?

På kort tid har jag gjort följande iakttagelse.

Skall köpa en bra cykel
kollar runt på nätet ställer lite frågor och kommer fram till ungefär vad jag skal ha.
Frågar på en cykelforum var jag skall handla denna cykel, c.a 75% säger nätet för du får mer cykel för pengarna, resten säger i din LBS (Local bike store) för att man får stödjer en bransch som har svårt att matcha nätet prismässigt.

mitt beslut blir en lokal cykelhandlare som är välkänd och duktig, cykeln drygt 3000 kr dyrare än på nätet, när köpet är klar så säger jag att jag behöver en bunt tillbehör och att jag inte är lika beroende av stöd ifrån butiken när det gäller dessa och pris skillnaden är rätt stor (tex ett lås dom 1345 kr och på nätet 831 kr) och jag säger att jag inte vill vara fräck men frågar rätt ut OM dom kan göra något på priset på dessa tillbehör, resultatet blir 25% rabatt och jag sparar flera hundralappar mot fullpris men det blir lite dyrare än på nätet.

Skall köpa en hårddisk
På inrådan ifrån detta forum för mc resa för lagring/dump av bilder/film, jag går till den lokala duktiga och välkända fotohandlaren, dom har produkten inne och jag ställer lite frågor och är nästan bestämd att handla där men priset är 600 kr dyrare än från nätet och jag frågar på samma sätt här OM det går att göra något på priset, det gör det och jag får +350 kr rabatt vilket betyder dyrare än på nätet men jag får mycket bra hjälp.

Jag skall köpa en Tankväska
Går till min lokala hojbutik denna gången utan att kolla på nätet då det är lite bråttom, får ett pris och köper varan men man måste beställa en tankring, finns den i lager tar det 2-3 dagar måste den beställas tar den 5-10 dagar, jag är medveten om att jag är sen så jag köper väskan ändå och accepterar detta fullt ut till fullpris (vilket senare är 15% dyrare drygt än på nätet)
Försäljaren lovar att kolla angående tankringen och återkomma så fort han kollat, första vardagen efter får jag svaret att det gick inte på den korta leveranstiden och han beklagar det, jag accepterar det fullt ut för jag har inte blivit lovad något annat.
Igår eftermiddag får jag en sent mejl kl 17 c.a att dom efter flera vändor fått fram en tankring som just kom till butiken, jag är välkommen in när som att hämta den, klockan är nu 17:46 och jag bor mer än 15 min cyklingväg bort, kanske hinner jag med mc? ringer och frågar OM dom kan hålla sig med att stänga kl 18, försäljaren säger att dom skal göra sitt bästa men det beror hur lång tid det tar.
Tänker åka i kortbyxor men ändrar mig och på med stället ner i garaget och det är köer inte ens en mc tar sig igenom...
Är på plats 12 min över 18 det ser stängt och låst ut, jag går fram till fönstret och där kommer en försäljare springande och låser upp, "du hade en deal med XX?" Jo svara jag om det är ok?
Absolut kom in han väntar..
Jag får min tankring med ett leende :D för dom vet att resan var planerad att gå idag Torsdag på morgonen men blev ändrad och jag skäms lite :| :oops:

Vad jag vill komma med allt detta är att för mig är känslan väldigt viktig vid en "affär"
och då särskilt när jag inte behärska området som i dessa fall ovan, jag vet att troligen kommer dom flesta att inte hålla med mig utan man går på lägsta priset och jag förstår det och kan inte kritisera det, kanske är man som tex många här en rackare på att mecka med motorer och vill bara ha produkten X till billigast pris och behöver ingen "support" eller en trevlig person att tala med, men det finns flera som mig som kanske också har råd att betala lite mer för att några av våra fysiska butiker skall överleva.

p.s jag tänker lite på att kanske är mitt resonemang lite skevt då jag till viss del pressar försäljaren att sänka priset...men å andra sidan är jag fortfarande en trogen kund hos ovan butiker och spenderar en hel del pengar där. d.s

Glad midsommar på er! :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Håkan Petersson » 2017-06-22/16:22

Peter Nordlund skrev: Vad jag vill komma med allt detta är att för mig är känslan väldigt viktig vid en "affär"
och då särskilt när jag inte behärska området som i dessa fall ovan, jag vet att troligen kommer dom flesta att inte hålla med mig utan man går på lägsta priset


Håller med dig fullt ut, känslan är viktigt, ibland t.o.m. viktigare än priset. Glad Midsommar på dig oxå :)
Varberg
K1600 GT -22
Användarvisningsbild
Håkan Petersson
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2017-06-16/09:34
Ort: Varberg

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-22/16:45

Jag gynnar också "IRL-butikerna" - av skäl, som angetts ovan.
De, som väljer nätbutikerna, har all rätt i världen att göra så - men det blir lite skevt, om man använder principen "provar ut, vad jag vill ha, i den lokala butiken och beställer sedan från nätbutiken, som är billigare". Då är ju frågan, hur länge den lokala butiken består.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Fredrik J » 2017-06-22/17:50

Principiellt föredrar även jag IRL-butiker, problemet, kanske framför allt vad gäller MC-förarutrustning, upplever jag vara det embarliga sortimentet och storleksurvalet som återfinns hos lokala MC-handlare. Inte f*n går jag till den lokala butiker för att prova saker som inte finns hemma, är dyrare och som sen får leveranstider som inte imponerar jämfört med webben.

Skall inte säga att det alltid är så, men påfallande ofta. Jag inser att jag kanske är såpass stor att allting inte alltid finns i mina storlekar, 58-60, men blir ofta fascinerad över hur det dräller av vansinningt små storlekar och påfallande ofta inte finns något större än typ 54-56.

Tänker att det är ju ändå storväxta svenskar som handlar i svenska butiker, inte små pyttiga italienare ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Peter Nordlund » 2017-06-22/17:54

Fredrik J skrev:Principiellt föredrar även jag IRL-butiker, problemet, kanske framför allt vad gäller MC-förarutrustning, upplever jag vara det embarliga sortimentet och storleksurvalet som återfinns hos lokala MC-handlare. Inte f*n går jag till den lokala butiker för att prova saker som inte finns hemma, är dyrare och som sen får leveranstider som inte imponerar jämfört med webben.

Skall inte säga att det alltid är så, men påfallande ofta. Jag inser att jag kanske är såpass stor att allting inte alltid finns i mina storlekar, 58-60, men blir ofta fascinerad över hur det dräller av vansinningt små storlekar och påfallande ofta inte finns något större än typ 54-56.

Tänker att det är ju ändå storväxta svenskar som handlar i svenska butiker, inte små pyttiga italienare ;)


Jag försökte köpa en skyddsväst av Alpinstar Trackvest 2 tror jag det heter och testade den i XL som är den största som tillverkas, väger 95 kg och är 175 cm så jag är ganska rund :) men det var inte magen som inte funkade utan halvvägs upp med dragkedjan över bröstet, Försäljaren suckade och sa "italienska storlekar" ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-22/18:02

Fredrik J skrev:Inte f*n går jag till den lokala butiker för att prova saker som inte finns hemma, är dyrare och som sen får leveranstider som inte imponerar jämfört med webben.

Nej, då finns ju inget skäl att gynna den lokala handlaren. Å andra sidan kanske han hamnat i den situationen, för att alltför många redan tidigare provat hos honom och sedan köpt på nätet? (Filosofisk spekulation)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Håkan » 2017-06-22/20:07

Peter Nordlund skrev: men det finns flera som mig som kanske också har råd att betala lite mer för att några av våra fysiska butiker skall överleva.

Glad midsommar på er! :D

:D :D :D
Glad midsommar till dig Peter.
Vi ses i Arjeplog.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Thomas Stadin » 2017-06-24/22:50

Var köper ni mc-däck, hos mc-handlare, däckfirma eller via webben?
Motivera gärna ditt val.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav BrooklynS » 2017-06-24/22:57

Webben. Byter själv eller lämnar till bekant med maskin.

Enda service jag behöver. Jag fattar verkligen inte varför någon köper däck för dubbla priset, vad är det man betalar för?

Skickat från min G8231 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Buster » 2017-06-24/23:26

Däck köper jag numer via verkstad ansluten till Euromaster.
Visserligen dyrare än tex Däckonline, men skillnaden är typ 350:- och då får man det ju pålagt och balanserat.
Skulle något sen dessutom fela så fixar de ju saken.

Inom mc-kollektivet möter man ofta åsikten att man som mc-ägare skall älska att kränga däck, och om man ogillar detta är man inte macho nog att få framföra mc.
Märkligt.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-06-24/23:30

Wheeler Dealer, men man får skruva av och på hjulen själv. Detta är faktiskt nåt jag uppskattar eftersom jag inte litar på att verkstäder momentdrar skruvar ordentligt. Lätt att skruva sönder en framgaffel.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav BrooklynS » 2017-06-25/07:15

Buster skrev:Däck köper jag numer via verkstad ansluten till Euromaster.
Visserligen dyrare än tex Däckonline, men skillnaden är typ 350:- och då får man det ju pålagt och balanserat.
Skulle något sen dessutom fela så fixar de ju saken.

Inom mc-kollektivet möter man ofta åsikten att man som mc-ägare skall älska att kränga däck, och om man ogillar detta är man inte macho nog att få framföra mc.
Märkligt.



Har aldrig mött den åsikten, däremot betalar i vart fall inte jag för "servicen" att få betala 1.500 kr för att få köpa däcken hos däckfirman istället för hemifrån soffan.

De kan dessutom köpa däck billigare än vad jag gör, och skillnaden i service är obefintlig.



Skickat från min iPad med Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Olof Eriksson » 2017-06-25/10:23

Min lokala däckfirma ber mej beställa däcket och komma över med det så vränger dom. Enklast för oss båda.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Thomas Stadin » 2017-06-25/16:14

Intressant att höra andras åsikter.
För egen del har jag helt slutat att köpa däck lokalt.
Främsta orsaken är den stora prisskillnaden. Till detta kommer att vi köper ett tiotal mc-däck per säsong.
Sedan ett par år kränger jag alla däcken själv.
Däckhandlarna behöver nischa sig och byta inriktning, annars är de snart borta.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Håkan » 2017-06-25/16:44

Tycker också det är intressant.
Jag kör på Michelin PR4 Trail på min R1200GS.

Köpte nyligen ett bakdäck på Euromaster i Enköping, kostade 1530 kr inklusive montering, balansering, återvinningsavgift.
Euromaster ligger 300 meter från mitt jobb. Jag lämnar det lösa hjulet på morgonen, hämtar det på kvällen efter jobbet.

Väljer jag istället dackonline.se kostar samma däck 1265 kr inklusive frakt.
Sen ska däcket på hojen.
Närmaste monteringsverkstad som har avtal med Däckonline ligger i Örsundsbro, 22 km enkel resa åt fel håll från min bostad.
Dom tar för montering (klippt direkt från företagets hemsida):
Motorcykeldäck:
Monteringskostnaden för ett däck inkluderar avtagande av det gamla däcket, montering och balansering av det nya däcket från 400.00 - 1400.00 SEK
Samt omhändertagande av gammalt däck (på begäran). SEK 20.00


Som "billigast" 420 kr (finns någon garanti att det inte kostar 1420 kr. :shock: )
1265+420= 1685 kr.
Alltså minst 155 kr prisskillnad till Euromasters fördel. (Eller är det 1155 kr)?
Tillkommer gör också bensin, bilslitage för 44 km.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav BrooklynS » 2017-06-25/17:32

Där är det vinst! :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Thomas Stadin » 2017-06-25/22:09

Håkan skrev:Tycker också det är intressant.
Jag kör på Michelin PR4 Trail på min R1200GS.

Köpte nyligen ett bakdäck på Euromaster i Enköping, kostade 1530 kr inklusive montering, balansering, återvinningsavgift.
Euromaster ligger 300 meter från mitt jobb. Jag lämnar det lösa hjulet på morgonen, hämtar det på kvällen efter jobbet.

Väljer jag istället dackonline.se kostar samma däck 1265 kr inklusive frakt.
Sen ska däcket på hojen.
Närmaste monteringsverkstad som har avtal med Däckonline ligger i Örsundsbro, 22 km enkel resa åt fel håll från min bostad.
Dom tar för montering (klippt direkt från företagets hemsida):
Motorcykeldäck:
Monteringskostnaden för ett däck inkluderar avtagande av det gamla däcket, montering och balansering av det nya däcket från 400.00 - 1400.00 SEK
Samt omhändertagande av gammalt däck (på begäran). SEK 20.00


Som "billigast" 420 kr (finns någon garanti att det inte kostar 1420 kr. :shock: )
1265+420= 1685 kr.
Alltså minst 155 kr prisskillnad till Euromasters fördel. (Eller är det 1155 kr)?
Tillkommer gör också bensin, bilslitage för 44 km.


Det är bara att gratulera.
Jag skulle inte ha något emot att handla lokalt om den lokala firman hade någotsånär konkurrenskraftiga priser.
Man kan undra varför din däckhandlare klarar av att vara konkurrenskraftig medan andra är helt off-side.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Buster » 2017-06-26/17:00

"Min" handlare är ju typ samma.
Det skiljer som sagt typ 350 spänn mot Däckonline och det anser jag inte vara oskäligt för en krängning och balansering och omhändertagande av gammalt gummi.
Sen att de kanske köper in däcket billigare och därmed faktiskt tar mer för arbetet spelar ju inte mig nån roll, det är ju resultatet som räknas.
Och resultatet är 350:-
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Håkan » 2017-06-26/20:05

Thomas Stadin skrev:Man kan undra varför din däckhandlare klarar av att vara konkurrenskraftig medan andra är helt off-side.

Ok, är inte Euromaster en kedja som finns över hela landet. Har dom olika priser i olika städer?

Priset jag betatar, 1530 kr är med SMC rabatt. Men den rabatten har väl alla? :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Fysiska butiker och Web butiker

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-07-26/21:57

Personligen värdesätter jag service framför lägsta pris.
En duktig lokal däckfirma kan vara om inte guld värd så åtminstone värd skillnaden mellan ett lägsta och ett hyggligt pris.
Samma sak med verkstad och prylförsäljning.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst