BMW Savannah II

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

BMW Savannah II

Inläggav BrooklynS » 2017-08-13/21:25

BMW Savannah II är BMW-s offroadställ för varmare förhållanden. Ersattes av BMW Rallye och BMW Santiago (produktlinjen delades upp som jag förstått det).

Savannah II har Gore-Tex innerfoder, dvs man sätter i fodret när man väntar regn och tar ur det när det är varmt och torrt. Det innebär att yttertyget och innehållet i ytterfickorna blir vått, men eftersom materialet i sig är så luftigt så drar det inte åt sig vatten.
Det finns många fickor, inklusive en stor i ryggslutet. Knappar, beslag och dragkedjor är utfört på ett sätt som inger mycket stort förtroende.
Det finns en mängd öppningsbara ventilationsklaffar på ärmarna och på fram- och baksida av bålen. Fullt öppet blir det verkligen korsdrag.
Standard är också remspännen, så man kan se till så att de stora hårda skydden ligger rätt. Omtänksamt nog med tanke på det hårda och glatta materialet så sitter det skoningar i mjukt skinn på insidan av knäna, så greppet runt tanken är det inga problem med.

Hur känns då stället att köra med?

Det första man slås av är komforten - givetvis är det förböjda ben och armar, men skärningen är också gjord för högsta rörelsefrihet och det känns nästan som att man har mysoverall på sig trots alla skydd osv.
Det andra man slås av är att det är KALLT! Dvs jag kör med Gore-Texfodret i även sommartid (i den mån sommarvärme kunde uppletas i norr under denna sommar). Även med ventilationen stängd och fodret i letar man nästan en extra tröja om temperaturen slinker under 20 grader... Vilket är perfekt för den som vill ha ett flexibelt reseställ för främst varmare breddgrader. Öppnar man ventilationsklaffarna blir det svalt oavsett - jag har faktiskt inte ens provat att köra utan Gore-Texfodret...

På axlarna sitter också stora och mycket tydliga reflexer både framåt, bakåt och åt sidorna. Halslinningen har som ofta på BMW-ställen en mjuk skinnkant där stället möter halsen. Mycket trevligt. Stället har också fått mycket god kritik för sin hållbarhet vid marksyningar, materialet tycks vara mycket starkt, och sömmarna gediget utförda även de.

Nackdelar då? Jo, som alltid är det en kompromiss att ha membranet innanför yttertyget. Det tar också lite tid att sätta in och ta ur Gore-Texfodret vilket gör att man åtminstone häruppe för det mesta kör med membranet i. Fickorna är heller inte vattentäta (utom den på ryggen) vilket betyder att man inte kan ha saker där som inte tål vatten. Lite krångligt är det ju också att först knäppa innerfodret när man klär sig (men det är förstås petitesser).

Stället får 4 boxermotorer av 5 möjliga av mig.


Bild
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW Savannah II

Inläggav BmwMats » 2017-08-13/21:28

Trevlig recension ! :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst