BMW R1200 ST

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

BMW R1200 ST

Inläggav BrooklynS » 2017-09-03/22:09

Då detta är en ganska ovanlig modell är det säkert på sin plats med en recension, kanske för hugade spekulanter?

R1200 ST är den i rakt nedstigande led efterkommande modellen till BMW-s legendariska S- och RS-modeller. En sporttourer där köregenskaperna satts i första hand.
ST har en karaktäristisk design där man först ser den speciella strålkastaren men med lite tid så ser man hur genomdesignad hojen är, definitivt en av BMW-s bästa designer - särskilt från sidan.

st2.jpg


R1200-serien ersatte de tidigare R1100/1150 och som de flesta vet så var förändringarna enorma, inte minst viktmässigt. Från föregångaren R1150 RS hade man tagit ned vikten med cirka 30 kilo samtidigt som effekten ökade med 15 hk. Som alla vet gör vikt mer än hästkrafter på en motorcykel och uppträdandet är verkligen helt annorlunda. Jag själv gick från en R1100RS och det var ett mycket stort steg prestandamässigt.
225 kilo fulltankad, och 110 ganska vassa hästkrafter gör tillsammans med 110Nm och en fin växellåda med väl vald utväxling att det är en rätt snabb hoj, så snabb att de nyare wasserboxers lär få en hård match.

Axelavståndet är långt, vilket ger en stabil hoj. Gaffelrören var grövre än andra teleleverhojar från BMW just för att få ökad respons i styrningen. Servobromsar av sista generationen, jag tyckte att de var helbra under alla omständigheter, asfalt eller grus helt egalt.

Körställningen är klassisk S/RS-sportig och dynan kan sättas i två lägen. Det fanns också hög/låg dyna att välja. Handtagen kan justeras i höjd och vinkel och rutan kan sättas i tre olika lägen, alla innebar helt turbulensfritt runt min hjälm (jag är 189cm lång) då luftströmmen träffade precis under hjälmen.
Knävinkeln är dock ganska sportig vilket gör att man gärna sträcker på benen då och då...

En passagerare sitter förvånansvärt bra och givetvis finns de smidiga väskorna och den lilla 28-liters toppboxen. Bägge väskorna är för övrigt lika stora då ljuddämparen får plats under den vänstra.

Jag har kört ett antal knixkurser med den och då kommer den verkligen till sin rätt. Den är ganska snabb i lutningsförändringar och sadel och körställning i övrigt medger en mycket aktiv körning, här märks sportigheten! Vridstark motor och grymma bromsar är också fina företräden. Endast bakre fjädringen är inställbar, dämpning och förspänning.

st1.jpg


Utväxlingen är vidare ganska hög, mer än en gång har jag kört många mil i landsvägsfart (+100km/h) för att upptäcka att jag inte lagt i sexan... Bränsleförbrukningen är otroligt låg för att vara en 1200. Fullastad hoj på Shells Power V har ibland inneburit ett genomsnitt på en bit under 0,4 L/mil! Oftast 0,44-0,48 och aldrig över 0,55.

Reglage och manövrering är förstås som andra BMW från denna tid, strålkastaren ger ett fantastiskt sken (bättre än de flesta bilar faktiskt) och kåpan är effektiv även om den är liten.

ST var nästan lika dyr som RT, då ingick väskorna och en massa utrustning i RT så det var verkligen en uddamodell som inte ansågs prisvärd då (av de som inte provkört den, framförallt) men i Tyskland är begpriserna högre vilket kanske beror på deras vägförhållanden med mer högfartskörning.

För en sak är säker: högfartskörning är den bra på. Den matar på med rätt stegning mellan växlarna och motorn har ett brett register med en tydlig spark mellan 6000 och 8000 rpm. Det sitter andra kamaxlar i denna som jag förstått det, och det märks verkligen. Dubbla motorvägshastigheten är inga problem och fort går det dit dessutom, den varvar ut på sexan.

Den går alldeles utmärkt att köra grus med den pga låg vikt och mycket god stabilitet, det är 17" framhjulet som gör att det blir studsigt i potthål och vägsprickor. Telelever är som alltid en mycket stor fördel.
Packmöjligheterna slår de allra flesta sportiga hojar med hästlängder, den är även fullt duglig för långtouring med 2 personer.

st3.jpg


Skall man summera så är detta en "toppenhoj för kännaren", en sportig uddamodell med touringkvaliteter och en hoj som det är mycket lätt att tycka om när man kört den. Prestandan sticker ut, med marginal den vassaste BMW-boxer jag kört.

st4.jpg


Att den utgick ur BMW-s program får nog helt tillskrivas försäljningssiffrorna pga högt pris och framlyktan, som snabbt fick olika öknamn i mc-tidningarna. Men prova och du är fast!


Se också lanseringsfilmen. Lite klämkäck kanske men budskapet stämmer väl överens med verkligheten.
https://youtu.be/VzlP7zGbH4Q
Senast redigerad av BrooklynS 2017-09-05/21:22, redigerad totalt 1 gång.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW R1200 ST

Inläggav BmwMats » 2017-09-04/07:37

Tackar för en mycket trevlig och utförlig recension av denna modellen !
Nästan som man är sugen på att byta hoj efter att ha läst detta :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW R1200 ST

Inläggav Timmervikaren » 2017-09-04/08:51

BmwMats skrev:Tackar för en mycket trevlig och utförlig recension av denna modellen !
Nästan som man är sugen på att byta hoj efter att ha läst detta :mrgreen:


+1
Mats Hermansson
D10
Kungälv

R1250RS -22
Användarvisningsbild
Timmervikaren
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2015-12-25/10:02

Re: BMW R1200 ST

Inläggav BrooklynS » 2017-09-05/21:22

Lade till några bilder och utvecklade texten en smula.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst