"Yrke: Diplomat" och "Ett diplomatliv" av Bengt Rösjö

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"Yrke: Diplomat" och "Ett diplomatliv" av Bengt Rösjö

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-14/10:26

För ett par decennier sedan fanns ett bord med en trave böcker utanför matsalen på Universitetssjukhuset i Linköping. Sjukhusbiblioteket gallrade, och det var bara att ta för sig, gratis. En av böckerna, Bengt Rösjös "Yrke: Diplomat" fångade mitt intresse - och jag blev inte besviken. Senare fick jag fortsättningen - "Ett diplomatliv" - skickad från honom personligen.

Bengt Rösjö föddes i Åmål 1927 och kom till UD efter kriget. Han började sin bana i Indien och Kina, var i Kongo och träffade Dag Hammarskjöld bara något dygn före den ödesdigra flygningen till Ndola. Vidare var han Sveriges förste ambassadör i Saudiarabien - med sidoackrediteringar i de övriga Gulfstaterna. Fram till 1973 hade Sverige skött de diplomatiska förbindelserna med Riyadh via Beirut - vilket ungefär skulle motsvara, att man skött förbindelserna med Budapest via ambassaden i Paris!
Han var också Sveriges ende ambassadör i Sudan, för han och hans fru öppnade, drev och stängde den ambassaden. (Fast den kan ju ha öppnats igen därefter.)
Sammanfattningsvis var han aldrig intresserad av prestigeposter i exempelvis London, Paris eller Washington. (Under en tid i Houston vantrivdes han fruktansvärt.) Han ville hellre se, resa i och lära känna andra länder och kulturer - och verkar ha tagit alla tillgängliga chanser till det.

Bengt Rösjö är en njutning att läsa. Han blandar skarpögda och roande - bitvis rent poetiska - inslag om de länder han vistats i med stundtals pepprade omdömen om svensk utrikespolitik i allmänhet och UD:s korkade byråkrati i synnerhet. Ett praktexempel är, när han under tiden i Riyadh får frågan, hur stor del av sin tid, som han ägnar åt vintersport! Ett annat är, att företrädare för muslimska länder avkrävs sitt "Christian name"(!), och ett tredje är den rutinmässiga undersökningen av, om ett annat lands företrädare kan anses ekonomiskt solvent - även om det handlar om oljeministern i en av Gulfstaterna!

När han var i Sverige, bodde han gärna i Torekov. Jag hade skäl att kontakta Bengt Rösjö under den tid, då jag var redaktör för vår specialitetsförenings tidning, för jag ville ta in en av hans texter - om Albert Schweizer. Detta hade Rösjö inget emot. Något år senare gick den traditionella Kristi himmelsfärdsresan via Torekov, där vi åt på Sillkrogen i hamnen. Därefter hade Rösjö och jag åter brevkontakt, och jag berättade om besöket. Till min förvåning svarade han, att han och hans fru hade lagt märke till "de där ovanligt tystlåtna och hänsynsfulla motorcyklisterna". Det hade alltså sett oss!
Ända sedan den dagen har jag förbannat min dumhet att inte kontakta honom före resan, för det hade varit roligt att träffa honom ansikte mot ansikte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron