Film: "The Butler"

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Film: "The Butler"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-07/20:33

The Butler gick på SVT nyligen och finns på SVT Play. Den baseras på den sanna historien om Cecil Gaines, som föddes djupt nere i de amerikanska sydstaterna, slet som barn på bomullsplantage och på krokiga vägar med tiden hamnade som butler i Vita Huset, där han tjänade från Eisenhower till Reagan.
Som alltid, när det gäller Hollywood, skall man väl ta detaljerna med en nypa salt, men filmen är bra. Personligheterna är mångbottnade, och man har svårt att förutspå, hur det hela skall utveckla sig.
Forest Whitaker är strålande i titelrollen, väl sekunderad av Oprah Winfrey som hans fru och Cuba Gooding, jr, som en av sönerna.
Dessutom kan man avnjuta Vanessa Redgrave som åldrad plantageägarinna, Robin Williams som Eisenhower, John Cusack som Nixon, Alan Rickman som Ronald Reagan och Jane Fonda som Nancy - för att nu bara nämna några.
Dessutom gillar jag, att rollkaraktärerna, både vita och svarta, använder ordet negroes - för det gjorde man då - och översättaren har haft den goda smaken att inte översätta ordet till "svarta" i textremsan.
Rekommenderas å det varmaste.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Film: "The Butler"

Inläggav Jarl Bellehed » 2018-03-08/13:59

Tack för tipset Bror!
Användarvisningsbild
Jarl Bellehed
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2006-11-09/13:22

Re: Film: "The Butler"

Inläggav Peter Nordlund » 2018-03-09/01:25

Bra film, sevärd!
Håller med att Whitaker är mycket bra, inser att det är länge sedan jag upptäckte honom på alvar i The Crying Game som också är en mycket bra film.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Film: "The Butler"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-09/18:53

Jag råkade nyss se, att den har tre dagar kvar på SVT Play.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst