Rillington Place, SVT

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Rillington Place, SVT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-12/20:38

Just nu går den tredelade TV-serien Rillington Place i SVT och kan ses på SVT Play.
Den är baserad på en verklig historia, där Timothy Evans mot sitt nekande dömdes för mord på sin hustru och barn och hängdes i Pentonvillefängelset. Senare stod det klart, att gärningsmannen var hans granne, John Reginald Christie, som sexualmördat ett antal kvinnor, innan man till slut kom underfund med, hur det låg till. Även Christie dömdes till döden - och hängdes i Pentonville av samma bödel, John Pierrepoint, som tidigare hängt Evans.
"Timothy Evans' heder återupprättades" - men det var ju så dags! Han var redan hängd! Ett bättre argument mot dödsstraff är svårt att hitta! Det skedda bidrog också påtagligt till, att Storbritannien avskaffade dödsstraffet 1965. (Mycket mer finns att läsa i den engelska Wikipediatexten - en verkligt ruggig historia.)

Detta filmades 1971 - 10 Rillington Place - med Richard Attenborough som John Christie.

Tim Roth - som jag över huvud taget inte kände igen i det första avsnittet, då jag råkade missa rollistan! - gör en fantastisk rolltolkning som den stillsamme, tillbakadragne mytomanen Christie, som - trots ett kriminellt förflutet, inklusive tidigare fängelsestraff - så länge duperade sin omgivning, och som trots sin bakgrund agerade kronvittne i rättegången mot Evans!
Alltihop utspelas i 40- och 50-talets London, i en sjaskig stadsdel, där ingen av rollkaraktärerna befinner sig på livets ljusa sida. Tempot är långsamt - och spänningen hela tiden obehagligt krypande, under ytan. Klart sevärd serie!

Hela miljön - i Notting Hill - är numera riven och omdöpt.

En kuriositet är, att jag för något år sedan(?) såg en TV-dokumentär om just John Pierrepoint, som alltså verkställde hängningsstraffen i Storbritannien. Han var en noggrann yrkesman, som inför varje avrättning räknade på den dömdes vikt mm, anpassade och kontrollerade allt, så att inget skulle gå snett, när det var dags.
I slutet på programmet kom en överraskning: Pierrepoint trodde inte på dödsstraffet som avskräckande och var egentligen emot det! Tala om att skilja på sak och person!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rillington Place, SVT

Inläggav Peter Nordlund » 2018-06-25/01:33

Såg just denna på din inrådan, ruggig var bara förnamnet.
Och snygg sammanfattning!

Kan lägga till att den bara kan ses fram till 18 Juli på SVT Play
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Rillington Place, SVT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-25/08:08

Tack!
Och jag har råkat ge Pierrepoint fel förnamn ovan. Han hette Alfred.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-06-25/08:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst