"Eight days a week" av Ron Howard

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"Eight days a week" av Ron Howard

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-10/17:13

Ron Howard har tidigare fått positiva omdömen här på Forum - bland annat för filmen Rush.
Hans film om The Beatles' "turnéår" är milt uttryckt sevärd för alla oss, som var tonåringar, när det begav sig, och präglades av deras musik. Finns att se på SVT Play. (Min första egna skiva var She loves you, och den första LP:n var Sgt Pepper.)
När man ser filmen, är det inte konstigt, att de slutade turnera - bara att de orkade så länge, som de faktiskt gjorde!
Särskilt värt att lyfta på hatten för är deras oförblommerade avståndstagande från att spela för segregerad publik i den amerikanska södern - definitivt inte okontroversiellt där och då.

En annan reflektion, som jag gjorde för länge sedan, är, att The Beatles blev berömda 1962 (efter att ha spelat ihop i flera år) och upplöstes 1970. ABBA blev berömda 1974 (likaså efter att ha spelat ihop några år) - och upplöstes 1982. I båda fallen varade de världsberömda grupperna alltså i åtta år - och det är inte svårt att anta, att ett så intensivt liv, som de levde, till slut tar ut sitt pris.

En tredje reflektion är någon sorts mental likhet mellan Paul McCartney och Benny Andersson. Båda ger intryck av, att "musiken bara flyter ur dem". Intrycket kan vara falskt - men det finns där ändå.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Eight days a week" av Ron Howard

Inläggav Kovlingen » 2018-08-15/10:34

Bror Gårdelöf skrev:En annan reflektion, som jag gjorde för länge sedan, är, att The Beatles blev berömda 1962 (efter att ha spelat ihop i flera år) och upplöstes 1970. ABBA blev berömda 1974 (likaså efter att ha spelat ihop några år) - och upplöstes 1982. I båda fallen varade de världsberömda grupperna alltså i åtta år - och det är inte svårt att anta, att ett så intensivt liv, som de levde, till slut tar ut sitt pris.

Några som inte har fattat detta med ålder/årtal är väl Rolling Stones trots idoga försök att
försöka ta sej av daga , men så ser de rätt sletna ut om man säjer så :shock:
Bla. Keith Richards får mej att tänka på vårt skrövliga grannland i väster :)

I Sverige är det väl några som gnuggat på i många år , men då är det troligen frågan om dansband .
Popgrupper från 60-talet är det nog tunt med . Enstaka artister däremot knatar på lite .

Första gången jag såg en ung Ron Howard var nog i filmen American Graffiti där han inte var ensam
om att bli riktigt stor på vita duken .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: "Eight days a week" av Ron Howard

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-15/12:02

Stones är väl ungefär rockvärldens motsvarighet till H-D; "moderna retrokopior av sig själva".
Någon nämnvärd förnyelse har jag i alla fall inte kunnat spåra under senare decennier - detta till skillnad från The Beatles, som under de första åren skrev "vanliga trallvänliga poplåtar", som enligt deras manager helst skulle appellera till tonårsflickor - vilket de onekligen lyckades med över förväntan!
Därefter kan man inte säga annat, än att deras musik blev såväl annorlunda som diversifierad - samtidigt som de behöll sin position som gruppen framför alla andra, ända tills den upplöstes.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Eight days a week" av Ron Howard

Inläggav Kovlingen » 2018-08-15/18:01

Kom att tänka på Sven Erik Magnussons ord "Dä ä inte lätt å göre covers på sej själv" .
Sven Ingvars var ett gäng som nötte på "så många mil , så många år" .
https://www.youtube.com/watch?v=gy5JngykHQY
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: "Eight days a week" av Ron Howard

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-11/10:02

Kovlingen skrev: Bla. Keith Richards får mej att tänka på vårt skrövliga grannland i väster :)

Härom dagen hörde jag i något radioprogram (Spanarna?) en utläggning om, hur arkeologer någon gång i den nära framtiden kommer att hitta den plats, där Keith Richards mumifierades för flera tusen år sedan. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst