Mitas däck på K1600!

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Mitas däck på K1600!

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-09-03/20:45

När mina originalmonterade Bridgestone däck på Baggern började sjunga på sista versen funderade jag lite på vad de skall ersättas med. Originalmonterade Bridgestone BT 021 och 022 finns inte att köpa i handeln då de är av utgången modell. De var mycket behagliga på under hela sin livslängd men jag kan inte påstå att jag testat gränserna i framförallt regn. Slitaget var mycket bra och ingen som helst klacknötning fram som jag haft på alla andra fabrikat jag provat (Metzeler/Michelin/Pirelli). De höll 850 mil vilket är normalslitage för mig.
Sökte runt på nätet och upptäckte att Mitas sport force + har brief för K1600, dock inte på Baggern men det anser jag vara hårklyveri.
Nu har de gått ungefär 150 mil och de är klart annorlunda!
Sportigheten märks omedelbart. Hojen svänger in som en Fireblade i kurvorna (ja, jag överdriver något) men på bekostnad av stabilitet i högre farter. I regn funkar de okej men jag känner mig inte helt trygg om det öser ner. Det är testat och jag har inte fått något som helst släpp eller så vilket eventuellt kan betyda att jag är nervös i onödan.
Kanske är det de sportiga egenskaperna som gjort att jag inte upptäckt någon plattslitning på bakdäcket än. Framdäcket har inte heller påvisat någon klacknötning. De två egenheterna kanske dyker upp senare men jag har upptäckt de slitagebilderna på "findäcken" vid samma miltal.
Priset på Mitas Sport Force + är tilltalande. Ungefär hälften av vad Michelin Pilot Road 4 GT kostar idag.
Hittills är jag positivt överraskad men räknar inte med att de håller 850 mil.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Mitas däck på K1600!

Inläggav Magnus Mörtling » 2019-06-17/17:31

Nu är slutet nära!

Mina Mitas Sport Force + har nu rullat ungefär 700 mil vilket är mer än jag hade förväntat mig.
Mönsterdjup bak är cirka 2mm och fram 3,5-4mm.
K1600 har den egenskapen att de sliter klackar på vissa däck men på Mitas är det inget som helst problem.
Framdäcket är fortfarande slätt och fint och plattnötning finns men är inta alls lika utmärkande som på de däcksfabrikat och modeller jag kört med tidigare.
Våtgreppet är tillfredsställande, jag har kört normalt för mig och jag har inte haft några problem med släpp.
Prisbilden på dessa är mycket attraktivt jämfört med Michelin PR4GT, Metzeler Z8/Roadtec 01 som jag kört med tidigare. 45-50% lägre pris.
I det stora hela skulle jag säga att Mitas Sport Force + är det bästa däck jag har kört med på K1600.
Jag trivs väldigt bra med dem. Sportigt svängigt utan att tappa tokmycket i livslängd. Vatten funkar med vilket jag inte alls trodde.
Men en tur till Estland fixar de nog inte nu.
Så jag har köpt nya däck!

Gissa vad?

Micke på Event-MC var fantastiskt välinformerad så han upplyste mig om att Mitas har kommit med touringdäck nu: Mitas Touring Force. Så de beställdes av Micke direkt på årsträffen i Ronneby.

Återkommer med rapport om dem...
Bilagor
mitas_touring-force.JPG
mitas_touring-force.JPG (66.26 KiB) Visad 2966 gånger
mitas_sport-force_bak.JPG
mitas_sport-force_bak.JPG (46.7 KiB) Visad 2966 gånger
mitas_sport-force_front.JPG
mitas_sport-force_front.JPG (40.24 KiB) Visad 2966 gånger
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Mitas däck på K1600!

Inläggav Benny Hansson » 2019-06-18/14:03

Intressant. Fortsätt rapportera. Snart dags för däck här. :mrgreen:
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst